Må styrke kunnskapsformidlingen

Universitetet i Agder markerer samenes nasjonaldag med foredrag og innslag med samiske perspektiver.

Illustrasjonsfoto samenes nasjonaldag

6. februar er det samenes nasjonaldag. Ved UiA markeres det med en egen samling i Sigrid Undsets Hus på Campus Kristiansand. Instituttleder og professor James Tommy Karlsen er selv same og skal holde en appell under markeringen.

- Samene er Norges eneste urfolk. For UiA som en utdannings- og forskningsinstitusjon er det viktig å formidle kunnskap om samene. Ved å markere samenes nasjonaldag bidrar UiA til økt bevissthet og kunnskap om samisk språk, kultur, historie blant studenter og ansatte, sier Karlsen.

Sannhets- og forsoningskommisjonen

I fjor høst vant universitetslektor Line Reichelt Føreland og førstelektor Tom Flaten UiAs Utdanningspris 2023 for sitt arbeid med å styrke samiske og andre minoritetsspråklige perspektiver i lærerutdanningene. Begge deltar med innlegg på nasjonaldagsmarkeringen.

Flaten er fagkoordinator for norsk i lektorutdanningen og skal snakke om Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport sin betydning for lærerutdanningene.

- Rapporten viser at befolkningens kunnskap om samer er mangelfull. Kommisjonen foreslår en rekke tiltak som skal bidra til et samfunn basert på «språklig, kulturell og identitetsmessig likeverd». Flere av tiltakene retter seg spesifikt mot opplæringssektoren, fra grunnskole til høyere utdanning, særlig på at arbeidet med kunnskapsformidling må styrkes, sier Flaten.

- Som lærerutdannere har vi et stort ansvar for å bidra til et kunnskapsløft, for våre lærerstudenter skal bidra til å utvikle kunnskap om det samiske i skolen i framtida. Vi må derfor arbeide for å synliggjøre og integrere samiske perspektiver tydeligere i våre lærerutdanninger, sier han.

Mye oppmerksomhet rundt Minecraft

Line Reichelt Føreland har vært sentral i å utvikle en samisk verden i dataspillet Minecraft.  En verden laget med utgangspunkt i læreplanverket for skolen og som er åpent tilgjengelig for at skolen og lærerutdanningene kan ta den i bruk sammen med sine elever og studenter.  På nasjonaldagen forteller hun hva som er nytt i spill-opplegget og om erfaringene så langt.

- Det mest spennende i Minecraft-verdenen siden sist lansering i 2023, er at elever nå kan spille nesten hele verdenen på både nord- og sørsamisk. Vi jobber med å få på plass den siste teksten, og håper vi kan ha en lulesamisk versjon til neste lansering, sier Føreland.

Nå lanseres ny hjemmeside med oppdaterte læringsressurser, forklarende videoer som kan hjelpe lærere, samtalekort med forslag til diskusjonsspørsmål og et pedagogisk rammeverk utviklet av lærer i delt stilling Kari Midtsund Norbø. Videoene er laget av Eirik Hodne som også har ansvar for teknisk utvikling.

I minecraftverdenen kan man blant annet fjerne vindturbinene på Fosen og VG laget sak om det.

- Vi fikk mye positive tilbakemeldinger fra lærere som bruker denne delen av verdenen for å ta en større diskusjon om bærekraftig utvikling, naturinngrep og Fosen-saken i klasserommet. Dette er ikke mindre aktuelt i år, sier Føreland.

Sametingspresidenten hilser

Markeringen av samenes nasjonaldag på UiA innledes med en videohilsen fra Sametingspresident Silje Karine Muotka og en innledning fra prorektor Hans Kjetil Lysgård. Det blir også et innlegg om samiske perspektiver i barnehagen.

Det er fjerde gangen UiA har en slik markering og appellholder Karlsen vil gjerne utvide markeringen til neste år.

- Hvis jeg skulle ha et ønske for dagen er det at UiA i 2025 ikke bare setter av en time til markering av dagen, men setter av en dag eller gjerne flere der ulike sider av det samiske belyses gjennom foredrag og debatter. Det grønne skiftet gjør at reindriftsamene står i dag overfor den største utfordringen siden Altautbyggingen. Fosensaken er bare starten på et voldsomt press fra den norske staten mot sitt urfolk, sier Karlsen.