English version of this page

Tom Flaten

Førstelektor
Institutt for nordisk og mediefag
Telefon
+47 38141668
Mobiltelefon
+4790832161
Kontor E2083A (Universitetsveien 25, 4630 Kristiansand, Norway)

Forskning

Forskningsinteresser:

  • Norsk fagdidaktikk
  • Lesing og skriving
  • Nyere språkhistorie
  • Samisk i norskfaget
  • Språkpolitikk og språknormering
  • Stedsnavn

Undervisning

Fagkoordinator for norsk i lektorutdanninga

Undervisning hovedsaklig i lærerutdanningene, blant anna følgende:

  • Lektorutdanning, norsk fagdidaktikk
  • Praktisk-pedagogisk utdanning, norsk fagdidaktikk 
  • Grunnskolelærerutdanning 1-7
  • Grunnskolelærerutdanning 5-10

Samarbeid med og opplegg for lærere i grunnskole og videregående skole knytta til "Ungdomstrinn i utvikling" og "Desentralisert kompetanseutvikling" (Dekomp)

Kort biografi

Arbeidserfaring:

  • Førstelektor på Universitetet i Agder 2021–
  • Universitetslektor på Universitetet i Agder 2011–2021 
  • Høgskolelektor på Høgskolen i Finnmark 2006–2011 
  • Gjestelærer på Göteborgs Universitet 2005

Verv ved UiA:

  • Medlem av Skikkethetsnemnda 2022–
  • Medlem av Styret for lærerutdanningene 2019–
  • Medlem av Instituttråd 2020–2023
  • Medlem av Studieråd for lektorutdanninga 2018–2022
  • Medlem av Studieråd for praktisk-pedagogisk utdanning 2014–2016

Publikasjoner

  • Flaten, Tom; Birkeland, Nils Rune & Sørhaug, Jon Olav (2023). Fra «dørgende kjedelig» til «det forlokkende land»: Seks læreres perspektiver på språket som system og mulighet i videregående opplæring . ELLA – Education, Literature, Language – Utdanning, litteratur, språk. ISSN 2704-0968. 1(1), s. 1–23. doi: 10.58215/ella.3. Fulltekst i vitenarkiv
  • Birkeland, Nils Rune; Flaten, Tom & Sørhaug, Jon Olav (2022). Trøbbel med kjernen av norskfaget? En studie av norsklæreres møte med fagets kjerneelementer. Norsklæreren. ISSN 0332-7264. s. 56–69. Fulltekst i vitenarkiv
  • Flaten, Tom (2021). Skolebarninnsamlinga av stedsnavn på 1930-tallet – i Norge og på Agder. I Jahr, Ernst Håkon & Rambø, Gro-Renée (Red.), Norsk språk i rom og tid. Novus Forlag. ISSN 9788283900682. s. 93–121.
  • Flaten, Tom & Vollan, Magnhild (2021). Bokmål, nynorsk eller språklig nøytral? En studie av målvedtak og målformpraksis i kommunene. Maal og Minne. ISSN 0024-855X. 113(2), s. 75–113. Fulltekst i vitenarkiv
  • Vollan, Magnhild & Flaten, Tom (2018). Ukeprøva - en sentral, men uutforska teksttype i skolen. Sakprosa. ISSN 1502-6000. 10(2). doi: 10.5617/sakprosa.5968.

Se alle arbeider i Cristin

  • Flaten, Tom (2022). Lærerinna og Lyngør. Olaug Åmots liv og virke. Bokhuset Forlag. ISBN 9788293895268. 150 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Simonhjell, Nora & Flaten, Tom (2024). Kvenene synliggjøres gjennom ny poesi. Fedrelandsvennen.
  • Flaten, Tom; Føreland, Line Reichelt & Mustad, Jan Erik (2024). Forsoning med samene og nasjonale minoriteter er ikke nok. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Føreland, Line Reichelt & Flaten, Tom (2024). Samiske perspektiver i utdanning – om å øke bevisstheten rundt det samiske og minoritetsspråk i skole og samfunn.
  • Flaten, Tom (2024). Sannhets- og forsoningskommisjonen. Hva betyr kommisjonens arbeid og rapport for lærerutdanningene?
  • Føreland, Line Reichelt & Flaten, Tom (2023). Samiske perspektiver i lærerutdanningene.
  • Flaten, Tom (2023). Konflikten som stoppa skolebarninnsamlingas nasjonale ambisjoner. Om stedsnavninnsamlinga i Norge på 1930-tallet.
  • Flaten, Tom & Føreland, Line Reichelt (2023). Norsklærerstudenters møte med det samiske.
  • Flaten, Tom (2023). Dypvåg-skolene og lærerinnene 1869-1960.
  • Flaten, Tom (2023). Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport sin betydning for lærerutdanningene.
  • Flaten, Tom (2023). Olaug Åmot: Lærerinna som satte dype spor i Lyngør.
  • Flaten, Tom (2023). Det samiske og det kvenske – fra undertrykking til stolthet og revitalisering.
  • Rambø, Gro-Renée; Flaten, Tom & Gunleifsen, Elin (2022). Linguistic and Semiotic Landscapes in Finnmark, Norway: historical multilingualism, language ideology and policy.
  • Flaten, Tom (2022). Kvinnene satte standarden for Sørlandsk lærerstevne. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790. 148(244), s. 37–37.
  • Flaten, Tom (2022). Lærerinna fra Gausdal.
  • Flaten, Tom (2022). Olaug Åmot: legendarisk lærerinne og kvinnelig pioner.
  • Flaten, Tom (2022). Samisk i norskfaget.
  • Flaten, Tom (2021). Det komparative perspektivet i norskfaget.
  • Flaten, Tom (2021). Kommunenavn i endring - fra Dybvaag via Dyvåg til Dypvåg. Dengang - på våre kanter : årsskrift. ISSN 0802-2720.
  • Flaten, Tom (2020). Ivar Aasen gjennom Holt, Tvedestrand og Dypvåg i 1861. Dengang - på våre kanter : årsskrift. ISSN 0802-2720. s. 96–101.
  • Flaten, Tom (2019). Hvorfor deltok ikke alle kommuner i skolebarninnsamlinga? Om en kommune på Agder som ikke bidro til stedsnavninnsamlinga på 1930-tallet.
  • Vollan, Magnhild & Flaten, Tom (2019). Kommunenes målform. Hvilken målform bruker kommunene på sine nettsider?
  • Flaten, Tom (2019). Stedsnavn i Eidbo krets.
  • Flaten, Tom (2019). Ukeprøva - hva testes i norskfaglige oppgaver?
  • Vollan, Magnhild & Flaten, Tom (2019). Ukeprøva - en sentral, men uutforska teksttype i skolen.
  • Flaten, Tom (2017). Lesing i alle fag.
  • Flaten, Tom (2017). Bokstaven Å i 100 år.
  • Flaten, Tom (2017). Bokstaven Å er 100 år. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790. s. 38–38.
  • Flaten, Tom (2010). Sammensatte tekster og faglesing i klasserommet.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 11:19