Her kan du rive Fosen-vindmøllene

Sammen med partnere har UiA utviklet en samisk verden i dataspillet Minecraft, primært til bruk i skolen. Der kan du blant annet rive de omstridte vindmøllene på Fosen.

Fosen på Minecraft
Line Reichelt Føreland profilbilde

Universitetslektor Line Reichelt Føreland koordinerer UiA-pedagogenes arbeid med å utvikle den samiske verdenen i Minecraft.

– Regjeringen har foreløpig ikke planer om å rive vindkraftverket, men du kan gå inn i Minecraft og se om du vil rive, sier Line Reichelt Føreland, universitetslektor ved Universitetet i Agder.

Føreland sier at den samiske verdenen i Minecraft kan være et godt utgangspunkt for gode diskusjoner i norske klasserom.

Presenterer samisk kultur

– Det er steile fronter i den offentlige debatten om vindmøllene på Fosen. I Minecraft kan du gå inn og vurdere fordeler og ulemper med ulike løsninger, sier Føreland.

Mange skoler i Norge har verktøyet tilgjengelig gjennom Microsoft Office 365.

–  Minecraft er et verktøy som gir en mulighet til å lære mer om samisk kultur. Det er et godt eksempel på hvordan UiAs fagfolk er med og utvikler nyskapende pedagogiske verktøy, sier UiA-rektor Sunniva Whittaker.

Les også om saken i VG

Hun understreker at den samiske verdenen i Minecraft er utviklet gjennom flere år. Dagens versjon med muligheten til å rive vindmøllene på Fosen er med andre ord laget før de pågående aksjonene.

– Nå er den samiske verdenen i Minecraft blitt enda mer aktuell, gitt den pågående samfunnsdebatten. Som utdanningsinstitusjon skal vi bidra til at våre lærerstudenter kan løfte frem ulike perspektiver på samfunnsdebatter i undervisningen. Her representerer Minecraft en av flere innganger, sier Whittaker.

– Her har ikke UiA jobbet alene, vi har vært sammen om utviklingen med gode partnere, sier Whittaker.

Utviklingen av den samiske verdenen i Minecraft er et samarbeid mellom Universitetet i Agder, Samisk høgskole, Gáisi språksenter og Skogliv.

Skjermbilde av Fosen i Minecraft.

SKJERMBILDE: Slik ser Fosen ut i Minecraft-verdenen. Elever og andre kan gå inn og gjøre sin egen vurdering om vindmøllene – rive eller ikke rive?

Enkel tilrettelegging

I den samiske verdenen i Minecraft er det lagt til rette for at elever og lærere kan lære mer om samene som Norges urfolk.

Dataspillet har flere innfallsvinkler på den samiske kulturen. Du kan besøke Sametinget og utforske sentrale personer, gjenstander og hendelser knyttet til samenes historie, kultur og språk.

Lær mer om Fosen og vindmøllene: