Digital undervisning byr på mange muligheter. Vi skiller mellom heldigital undervisning og hybrid undervisning.
Heldigital undervisning: Alle studenter deltar i undervisningen utelukkende digitalt. Undervisningen kan bestå av for eksempel videoforelesninger, nettbasert gruppearbeid eller digitale øvelser, og kan foregå i sanntid eller ved at man arbeider på andre tidspunkter.
Hybrid undervisning: Noen studenter er til stede fysisk, og noen studenter deltar i undervisningen digitalt. Denne formen for undervisning krever teknologisk utstyr og et pedagogisk begrunnet undervisningsopplegg som gir alle studentene lik mulighet til aktiv deltakelse og til å oppnå samme læringsutbytte.
Dette stiller krav til at undervisningsoppleggene blir utformet på en helhetlig måte, med en god kombinasjon av synkron og asynkron undervisning som aktiviserer og ansvarliggjør studentene.
UiA Puls, Mediesenteret og Canvasteamet kan bistå universitetets forelesere med rådgivning, tips og produksjon av digital undervisning.
Hybrid undervisning med Zoom Rooms
Last ned en utskriftbar versjon av informasjonen under: (oppdatert 06.10.22)
At et rom har «Zoom Rooms» betyr at rommet er tilrettelagt for hybrid undervisning. I tillegg til at rommet har tradisjonelt utstyr for presentasjon med PC og AV-anlegg, er rommet utstyrt med en nettmøte-funksjonalitet. Dette gir mulighet til å delta på undervisningen over nett med verktøyet Zoom.
Å ha undervisning i Zoom Rooms er svært likt å gjennomføre undervisning med Zoom på PC. Rommet blir en deltager i et Zoom-møte. Funksjonene du kjenner fra Zoom på PC finner du på et eget display på kateteret i undervisningsrommet.
Kom i gang med Zoom Rooms
For å kunne bruke Zoom Rooms må du ha blitt tildelt et undervisningsrom med Zoom Rooms fra Timeplankontoret. Sjekk hvilket rom du har fått tildelt (se Bilde 1)
Bilde 1: På Timeplan ser du rommet du har fått tildelt
Opprett møtet i Outlook
Etter at du har fått tildelt et undervisningsrom med Zoom Rooms fra Timeplan oppretter du et Zoom-møte i Outlook hvor du inviterer inn tildelt undervisningsrom.
For PC-brukere: Se dokumentet Kalenderføring av Zoom Rooms i Outlook på PC
Du kan gjøre opptak fra rommet. Opptakene finner du under «Mine videoer» i Canvas. Skal du gjøre opptak av undervisningen forplikter du deg til å følge krav og regler knyttet til behandling av personopplysninger. Les mer om dette på UiAs nettside om Retningslinjer for bruk av videoundervisning ved Universitetet i Agder
Hvem kan hjelpe meg?
Kontakt UiA Hjelp (hjelp@uia.no) om du har spørsmål knyttet til bruk av Zoom Rooms
Det er ulike måter å gjennomføre digital tilleggsundervisning på, men for mange faglærere ved UiA vil dette innebære undervisning på Zoom samtidig som undervisningen foregår fysisk i et undervisningslokale.
Egnet mikrofon for digital tilleggsundervisning:
For å sikre best mulig lyd til deltakere som deltar i undervisningen via Zoom anbefaler vi å benytte en ekstern mikrofon. For mange vil en trådløs mygg, som sørger for god lyd fra foreleser selv om foreleser beveger seg rundt i undervisningsrommet, være mest aktuelt. For andre vil en USB-bordmikrofon være bedre egnet for å fange opp lyd fra flere personer (for bruk ved f.eks. gruppediskusjon rundt et bord)
Om du ikke allerede har tilgang til egnet mikrofon for bruk sammen med Zoom så kontakter du bestillingsansvarlig for IT-utstyr ved din enhet. Bestillingsansvarlig vet om det finnes mikrofoner på lager, eller hjelper deg med å bestille mikrofonen du trenger. Om ikke bestillingsansvarlige har mulighet til å gi en kort innføring/ opplæring i bruk av mikrofonen kan UiA hjelp hjelp@uia.no eller Martin Gaustad martin.gaustad@uia.no ved UiA PULS kontaktes.
PS: Vi anbefaler at du setter av ekstra tid for første oppkopling/gjennomføring. Spør gjerne dine kolleger om hvilke erfaringer de har gjort seg med denne type undervisning i de ulike undervisningslokalene UiA benytter i forbindelse med Korona-utbruddet.
Detaljert steg-for-steg-oppskrift for hvordan du kan sette opp digital tilleggsundervisning:
Før undervisningen starter:
Bli kjent med den eksterne mikrofonen du skal bruke sammen med Zoom
Opprett undervisningen som et Zoom-møte – se oppskrift
Del Zoom-lenken til de som skal delta, gjerne via Canvas om du ønsker at alle skal ha muligheten til å delta via Zoom i stedet for å møte opp fysisk.
Når du er i undervisningslokalet:
Åpne Zoom-møtet for undervisningsøkten, bruk helst Zoom-klienten på medbragt laptop.
Velg den eksterne mikrofonen under valget «select a microphone» i Zoom og kamerakilde under valget «select a camera»
Velg «share screen» for å dele det som skal vises i den fysiske forelesningen, eks. en PowerPoint-presentasjon
Kople PCen som du nettopp har startet Zoom-økten på til prosjektoren
Kople eventuelt lyd fra PCen til høyttalerne i rommet om du har behov for å spille av lyd fra PC i undervisningsøkten
Kople på deg mikrofonen som gir lyd ut i undervisningsrommet, om dette er aktuelt. (Altså enda en mikrofon, mikrofonen du bruker med Zoom vil ikke gi lyd ut i det fysiske undervisningsrommet)
Fra din egen PC kan du nå studentene direkte gjennom videokonferanse, eller lage ferdig innspilt innhold.
Om du trenger en ekstern mikrofon (trådløs mygg) for å bruke Zoom i et ordinært undervisningsrom for de studenter som ikke kan møte opp fysisk, må du kontakte bestillingsansvarlige ved din enhet og be han/hun å benytte skjemaet "Annet IKT-utstyr utover standard pakker" for å legge inn bestillingen. Mer info om bruk av eksterne mikrofoner finner du under punktet "Hybrid undervisning med Zoom fra egen PC".