– Beviser at vi holder internasjonal kvalitet

Handelshøyskolen ved UiA har blitt reakkreditert i AACSB. For å beholde statusen måtte fakultetet gjennom en grundig ekstern vurdering.

Bildet viser fakultetsdirektør Kristian Jørgensen og dekan Kristin Wallevik ved et AACSB-diplom.
Fakultetsdirektør Kristian Jørgensen og dekan Kristin Wallevik er glade over reakkrediteringen i AACSB. Foto: UiA

– Nå har vi bevist at vi hører hjemme på dette nivået, og at vi har klart å forbedre oss gjennom den forrige akkrediteringsperioden, sier dekan Kristin Wallevik.

AACSB står for Association to Advance Collegiate Schools of Business, og er en verdensomspennende akkrediteringsorganisasjon med over 1000 akkrediterte handelshøyskoler fra hele verden.

Akkrediteringen gjør at studentene kan være trygge på at utdanningen deres holder internasjonal kvalitet, og gir et vitnemål med større tyngde.

Går fakultetet i sømmene

For å bli akkreditert kreves en grundig ekstern gjennomgang av fakultetets undervisning, forskning, finansiering og doktorgradsprogrammer, i tillegg til en gjennomgang av fakultetets samarbeid med arbeidsliv og næringsliv.

– Vi er den eneste universitetstilknyttede handelshøyskolen med denne akkrediteringen i Norge. Det er vi veldig stolte av. Det setter krav til at vi fortsetter å utvikle oss, og gir også mange spennende muligheter, sier Wallevik.

Fem nye år

Handelshøyskolen ved UiA ble akkreditert i AACSB for første gang i 2019, og akkrediteringen varer i fem år. I fjor var representanter fra den amerikanske organisasjonen på nytt besøk, og etter en omfattende vurderingsprosess har fakultetet fått akkreditering sin fornyet.

– Dette er viktig for hele UiA, og beviser at vi holder internasjonal kvalitet. Fakultetet har fått god hjelp fra administrasjonen sentralt for å komme igjennom denne prosessen, det er vi veldig takknemlige for, sier fakultetsdirektør Kristian Jørgensen.