Handelshøyskolen ved UiA rykker opp i «eliteserien»

Etter flere års hardt arbeid inviteres Handelshøyskolen ved UiA inn i et eksklusivt nettverk av handelshøyskoler over hele verden. Den 21. februar ble fakultetet akkreditert av The Association to Advance Collegiate Schools of Business (AACSB).

- Jeg vil gratulere UiA med denne viktige milepælen. Dette er en anerkjennelse av Handelshøyskolen ved UiA sitt langsiktige arbeid med internasjonalisering, samt deres fokus på kvalitetsarbeid i alle ledd. En slik akkreditering har stor betydning for institusjonen, studentene og de ansatte, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø.

Forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø, foto.

Forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø gratulerer UiA. Foto: Marte Garmann

AACSB er en verdensomspennende organisasjon, med over 800 akkrediterte medlemmer fra 54 land. Globalt sett tilbyr rundt 18 000 institusjoner en økonomisk utdanning på bachelornivå eller høyere. Fra før av er det kun BI som har denne akkrediteringen i Norge.

For å bli akkreditert av AACSB kreves det en grundig ekstern gjennomgang av handelshøyskolenes undervisning, forskning, finansiering, samarbeid med næringsliv og doktorgradsprogrammer, samt en rekke andre krav. I tillegg til en omfattende dokumentering av hva Handelshøyskolen ved UiA driver med, har det og vært to besøk fra AACSB for å forsikre seg om at ting er som handelshøyskolen sier. Fakultetet har blitt gjennomgått grundig, for å sikre kvalitet i alle ledd.

- Jeg opplever at vi har mange dyktige forelesere og forskere rundt oss, som virkelig er opptatt av at vi etter fem år skal sitte igjen med mye kunnskap og et vitnemål vi kan være stolte av. Denne akkrediteringen blir en anerkjennelse av dette. I tillegg medfører prosessen at Handelshøyskolen ved UiA hele tiden må utvikle seg for å forsvare akkrediteringen, som vi som studenter tjener på, sier Kristina Ågedal, masterstudent i regnskap og revisjon.

Et medlemskap i AACSB åpner dørene for spennende samarbeid verden over, da mange institusjoner har som et grunnleggende krav at deres samarbeidspartnere må være akkrediterte. Og arbeidet er ikke over ved oppnådd akkreditering i 2019, da det må fornyes hvert femte år.

- Denne akkrediteringen er veldig viktig, og den er et kvalitetsstempel på arbeidet som foregår ved Handelshøyskolen ved UiA. Dette er et bevis på kompetansen til de som jobber der og studentene som går ut derifra, sier Tom Fidjeland, direktør i Cameron Sense i Kristiansand.

Dekan Kristin Wallevik er kjempeglad for akkrediteringen.

- Denne prosessen har tatt oss til et nytt nivå, og vårt universitet er stolte av å bli en del av AACSB-nettverket. Vi ser akkrediteringen som et bevis på vår evne til å tilby våre studenter en utdanning i verdensklasse, og den vil åpne mange nye dører for oss. Vi ser frem til å fortsette vårt arbeid innen dette høyt anerkjente nettverket.