Kamp om vervene i studentvalgene

Mandag begynte studentvalgene ved UiA. Hele 71 studenter kjemper om 40 faste plasser i fakultetsstyrene og i Studentparlamentet.

Bildet viser STA-leder Maiken Køien Andersen.
STA-leder Maiken Køien Andersen er glad over at det er kommet inn mange kandidater til årets studentvalg. – Det gjør at valgene i år er mer reelle enn tidligere. Det er bra for oss alle, sier hun.

– Det er utrolig gøy! For første gang på mange år er det et reelt studentvalg på UiA, der det er kamp om plassene over hele linja. Så dette blir virkelig spennende.

Se alle kandidatene i valgavisen her

Det sier leder Maiken Køien Andersen i Studentorganisasjonen i Agder (STA). Siden startskuddet gikk i februar, har studentene og fakultetene ved UiA arbeidet iherdig for å rekruttere kandidater til valgene.

Sammen har de lykkes bedre enn på lenge. Ved inngangen til stemmeperioden er det i snitt nesten to kandidater til hver faste plass.

– Reelt valg i år

– Målet i denne første delen av valget har vært å få nok kandidater på alle fakultetene, slik at det blir kamp om vervene. Og det har vi lykkes med, sier STA-lederen.

– Og fra mandag begynner stemmeperioden. Den er selvfølgelig også svært viktig. Her er målet å få så mange som mulig til å stemme. Aller helst håper vi å slå målet fra 2010. Den gang stemte hele 22,9 prosent av studentene, sier hun.

Mer synlige i stemmeperioden

Stemmeperioden for studentene er fra og med 8. april til og med 19. april kl. 14.00. Studentene stemmer elektronisk, og for studentorganisasjonen gjelder det nå å få flest mulig til å stemme. For å få det til, er studentene og STA nødt til å ta grep, i forhold til tidligere.

– Vi vil bli mer synlige enn før. Flere aktive stands flere steder på universitetet. Flere plakater og bannere. Og flere gode samtaler i kantina og alle andre møteplasser. Vi vil altså mobilisere så bredt vi kan. Vi har tro på at det vil øke engasjementet og stemmeprosenten, sier Andersen.

– For dette er viktig! Jo høyere valgdeltakelsen blir, jo sterkere mandat og mer innflytelse over egen studiehverdag får vi. Det er det det handler om, sier hun.

STA presenterer kandidatene i årets studentvalg på sine nettsider mandag 8. april, her.

Se også:

Universitetets valgsider
- Vi må få opp valgdeltakelsen