Forsker Grand Prix: Er det din tur i år?

Er du en ph.d.-kandidat i Agder med sans for formidling? Bli med på Forsker Grand Prix 2024! I år blir det show i Kristiansand onsdag 18. september. Søknadsfrist 25. april.

Vibeke Salvesen på scenen etter at hun vant Forsker Grand Prix 2023 (foto)

GLAD VINNER: Stipendiat Vibeke Salvesen fra Sørlandet sykehus/UiO stakk av med seieren i fjorårets Forsker Grand Prix Agder. Hun leverte en overbevisende fremstilling av forskningsprosjektet sitt, der fokus er på å forbedre sexlivet til kvinner og menn som har hatt hjerteinfarkt.

Er du doktorgradskandidat og vil lære mer om formidling og hvordan du kan presentere den spennende forskningen din? Forsker Grand Prix 2024 skal kåre Agders beste forskningsformidler.

– Å få møte folk med kompetanse på formidling, og lære triks fra teater for å bygge energi før en presentasjon, var veldig givende og gøy, sier fjorårets vinner av Forsker Grand Prix Agder, Stipendiat Vibeke Salvesen fra Sørlandet sykehus/UiO.

– Det samme var det å møte andre forskere fra helt andre fagmiljøer enn mitt, som forstår forskningsprosessen uten å forstå innholdet – det var veldig nyttig for å utvikle egen formidlingsevne. Jeg anbefaler alle forskere å være med på Forsker Grand Prix hvis de får muligheten!

Hva er Forsker Grand Prix?

På Forsker Grand Prix deltar landets doktorgradskandidater i en konkurranse om forskningsformidling. I Kristiansand holdes Agder-finalen under Forskningsdagene, onsdag 18. september. Vinneren kan med god samvittighet kalle seg Agders beste forskningsformidler.

Les om fjorårets deltakere her!

Nasjonal finale i Oslo

Forskningsdagene er 30 år i år, og i den anledning vekker Norges forskningsråd også den nasjonale Forsker Grand Prix-finalen til live igjen. Lørdag 28. september drar derfor de to som får flest stemmer i Agder til landsfinalen i Oslo for å konkurrere representere landsdelen der.

Tidligere har deltakere også blitt invitert til å bli med på andre og lignende forskningsshow. Får vi det til, kan det bli slik i år også.

Deltakerne i Forsker Grand Prix 2023 (foto)

DISSE VAR MED I FJOR: Fra høyre: Henriette Haaversen Hultmann, Andreas Røst, Anam Shakil Rai, Vegard Solhjem Knutsen, Eva-Grete Befus, Karl Audun Borgersen, konferansier Kari Byklum, Vibeke Salvesen, Hilde Kristin Røsstad, Håvard Haugland Bamble.

Et superkurs i formidling!

Har du lyst til å møte og å diskutere formidling med doktorgradskandidater fra andre fagmiljøer? Lære formidling av profesjonelle formidlere? Utfordre deg selv til å stå på scenen foran publikum og tv-kamera?

Scenen sett fra salen på Forsker Grand Prix 2023 (foto)

FULLSATT SAL: Deltakerne har gjennomgått et fire måneder langt kurs i formidling av vitenskapelige tema i regi av Kommunikasjonsavdelingen ved UiA. Her fra i fjor er Anam Shakil Rai fra UiA sitt institutt for folkehelse og ernæring på scenen og forteller innlevende om forskningen sin.

Forsker Grand Prix er en utmerket sjanse for doktorgradskandidater til å øve seg i formidling. Deltakerne får opplæring i hvordan de kan nå frem med forskningen sin til et stort publikum.

Deltakerne får hjelp og lager to presentasjoner om et selvvalgt tema om forskningen sin. På fire minutt skal de overbevise publikum i salen og et dommerpanel om hvem som er den beste formidleren. Alle deltar i første runde. De fire som får flest stemmer kjemper videre i den andre runden. Til slutt kåres to vinnere. En programleder styrer showet.

Hvem kan delta?

Alle ph.d.-studenter ved UiA Universitetet i Agder, NORCE, Sørlandet sykehus og Havforskningsinstituttet Flødevigen inviteres til å bli med, men også andre ph.d-studenter som arbeider ved en virksomhet i Agder kan også delta.

Den gode Forsker Grand Prix-deltaker har et sterkt ønske om å formidle fra sitt forskningsarbeid og å lære mer om forskningsformidling!

For å bli med må du skrive en kort tekst på ikke mer enn 150 ord som tydelig forteller hva du arbeider med (ca. en halv A-4-side). Fyll ut og send inn påmeldingsskjemaet innen 1. mai!

Trening i forskningsformidling

Det understrekes at de som blir med forplikter seg til å gjennomgå et opplæringstilbud i regi av Kommunikasjonsavdelingen ved UiA våren og tidlig høst 2023. Tilbudet består av fire obligatoriske samlinger i juni og tidlig høst 2023, samt individuell oppfølging mellom samlingene – og deltakelse i den regionale finalen. De regionale samlingene holdes:

• 30. mai ca. kl. 11.30 – 16.00 - Første samling
  • 12. – 13. juni - individuell veiledning av deltakerne
  • 22. august - 2. samling
  • 27. august – 1. september - periode for individuell veiledning
  • 4. september - tredje samling
  • 18. september - regional konkurranse i Kristiansand
  • 28. september - nasjonal finale i Oslo

Det er Forskningsrådet og den årlige nasjonale forskningsfestivalen Forskningsdagene som er vertskap for den nasjonale finalen. I Agder er det Universitetet i Agder som leder opplæringstilbudet og arrangerer den regionale konkurransen.

Spørsmål?

Ta kontakt med Informasjonssjef Jan Arve Olsen i Kommunikasjonsavdelingen på UiA, e-post jan.a.olsen@uia.no.