Fire UiA-forskere fikk forskningspris

Her er årets vinnere av Sørlandets Kompetansefonds forskningspriser 2022, delt ut av Agder Vitenskapsakademi.

Bilde av de fire vinnerne fra UiA
Fra venstre: Einar Duenger Bøhn, Vegard Lima, Janaina Hartvet Lie og Trond Abrahamsen. Foto: Olav Breen

Sørlandets kompetansefonds forskningspriser ble delt ut av Agder Vitenskapsakademi på tradisjonelt vis siste fredag i oktober.

Her er årets vinnere - alle fra UiA:

Trond Abrahamsen og Vegard Lima, vinnere av Sørlandet kompetansefonds forskningspris:

Trond Abrahamsen og Vegard Lima mottar prisen sammen for en serie artikler som r epresenterer et gjennombrudd i matematikk som handler om geometriske egenskaper til Banachrom.

Les juryens begrunnelse.

Einar Duenger Bøhn, vinner av Sørlandet kompetansefonds pris for populærvitenskapelig formidling

Einar Duenger Bøhn tildeles prisen for sin omfattende formidling av filosofiske problemstillinger og klassiske verker. I tillegg til mange skriflige arbeider, har Bøhn også gjort seg nasjonalt bemerket gjennom foredrag, debatter på radio og TV, og ikke minst gjennom sine podkaster, som har flere tusen følgere.

Janaina Hartvet Lie, vinner av Agder Vitenskapsakademis pris for yngre forskere

Janaina Hartveit Lies forskningsfelt er spesialundervisning og utdanningsrett, med vekt på barns rett til å bli hørt, til medbestemmelse og medvirkning i en skolehverdag. I dette spenningsfeltet mellom juss og pedagogikk har hun allerede markert seg som et sentralt navn. Juryen fremholder henne som en svært talentfull ung forsker.