– Vi må få opp valgdeltakelsen

I dag går startskuddet for årets studentvalgperiode ved UiA. STA jobber for en valgoppslutning opp mot 22 prosent.

STA-leder Maiken Køien Andersen (foto)

MOBILISERER BREDT: – Jo høyere valgdeltakelsen blir, jo sterkere mandat og mer innflytelse over egen studiehverdag får vi. Det er det det handler om, sier STA-leder Maiken Køien Andersen.

– Vi er nødt til å få opp valgdeltakelsen. I fjor stemte 6,1 prosent av studentene. Det er vi ikke fornøyde med. I år må vi øke dette. Det er vi enige om alle sammen.

Det sier leder Maiken Køien Andersen i STA - Studentorganisasjonen i Agder. I de neste ni ukene, frem til valget er over 20 april går mesteparten av tiden hennes til å planlegge, initiere, organisere og motivere de nær 14 000 studentene ved UiA til å melde seg som kandidater, og til å bruke stemmeretten sin.

Mål å ha reelle valg

Nær 80 ulike posisjoner skal fylles i årets studentvalg – 25 faste plasser i Studentparlamentet pluss vara, og resten i universitetets fakultetsstyrer og styret for lærerutdanningene. Funksjonstiden er ett år fra høsten 2024. Gjennom disse påvirker studentene utviklingen av universitetet og fakultetene.

Det uttalte målet er å få nok kandidater til at det kan bli reelle valg om plassene, og at stemmeprosenten går opp.

– Vi har ikke satt et fast prosentmål. Men valgdeltakelsen må opp. Aller helst til samme høyder som i 2010. Da stemte 22 prosent, den største valgdeltagelsen noen gang i universitetets historie.  Jeg tenker det er fint å strekke seg etter det, sier STA-lederen.

Vil bli mer synlig

For å få det til, er studentene og STA nødt til å ta grep.

– Vi vil bli mer synlige enn før. Flere aktive stands flere steder på universitetet. Flere plakater og bannere. Og flere gode samtaler i kantina og alle andre møteplasser. Vi vil altså mobilisere så bredt vi kan. Vi har tro på at det vil øke engasjementet og stemmeprosenten, sier Andersen.

– For dette er viktig! Jo høyere valgdeltakelsen blir, jo sterkere mandat og mer innflytelse over egen studiehverdag får vi. Det er det det handler om.

– Ingen saker er for små

Også når det gjelder saker som studentlederen etterlyser å få frem for å sette søkelyset på i valgperioden, går hun bredt ut.

– Ingen saker er for små til ikke å kunne diskuteres. Alt som kan være med på å bedre studieopplevelsen kan vi snakke om. Slik må det også være, for selv om vi ofte diskuterer utveksling, kunstig intelligens, universitetspedagogikk, plagiatsaken og andre større saker som angår oss, er det helhetsbildet som er viktigst, sier STA-lederen.

Kort om årets studentvalg ved UiA:

• Studentvalgene ved UiA holdes elektronisk i perioden 8. – 19. april.
  • Valgene lyses formelt ut 12. februar, og fristen for å stille som kandidat er 20. mars.
  • Det holdes to valg samtidig: Til fakultetsstyrene og styret for lærerutdanningene, og til Studentparlamentet.
  • I alt 80 posisjoner skal fylles, inkludert vararepresentanter.
  • Studentrepresentantene velges for ett år av gangen.