Det er ennå en vei å gå før studenter undervises godt nok i FN-konvensjonen for personer med nedsatt funksjonsevne, ifølge ny forskning.
Senter for likestilling har tatt initiativ til å se nærmere på hvordan denne konvensjonen, som forkortes CRPD på engelsk, dekkes i undervisning på universitetsnivå.
- Vår tanke er at dersom studentene lærer om dette i utdanningen sin, er det lettere å både ta hensyn til dette. Da får de et godt blikk for dette når de kommer ut i jobb, sier leder Åsta Lovise Håverstad Einstabland ved senteret.
Seniorforsker Nina Jentoft ved forskningsinstituttet Norce har derfor sett nærmere på fire ulike profesjonsutdanninger ved Universitetet i Agder.
- Hovedkonklusjonen er at det er relativt lavt fokus på CRPD, bortsett fra i vernepleierutdanningen, sier Jentoft.
De andre utdanningene hun har sett på er sosialt arbeid, mastergrad i barnevern og barnehagelærerutdanningen.
Rapporten er laget blant annet på bakgrunn av søk i forskrifter, læreplaner og studieoppbygning, samt enkelte personlige intervjuer og samtaler på telefon og epost.
- Det er litt nedslående. Utfra det vi har fått forklart, er det slik stoa er. Det positive er likevel at de studieprogramlederne vi har vært i kontakt med, sier at de vil se nærmere på dette med CRPD. Så det kommer til å skje endringer, tror Jentoft.
Og Einstabland følger opp:
- Vi er i starten av et arbeid med CRPD som er viktig. Dette har stor betydning når studentene kommer i jobb og skal møte pasienter og brukere der ute, sier hun.
Også fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet sees rapporten på med interesse.
- Dette er en veldig spennende undersøkelse. Siden dette er sentrale utdanninger der menneskerettigheter er veldig relevant, tenker jeg det er viktig å jobbe videre med dette, sier seniorrådgiver Per-Christian Wandås. Han leder CRPD-prosjektet i Bufdir.
Han mener rapporten inneholder informasjon som er relevant for mange utdanninger, også flere enn de som er undersøkt i denne rapporten.
- Det er viktig at konvensjonen får en større plass i utdanningene – det handler blant annet om å få en felles forståelse av funksjonsnedsettelse, sier han.