Studenter lærer for lite om FN-konvensjon

Det er ennå en vei å gå før studenter undervises godt nok i FN-konvensjonen for personer med nedsatt funksjonsevne, ifølge ny forskning.

Bildet viser hovedbygget til UiA i Kristiansand, samt FNs bærekraftmål om god utdanning og mindre ulikhet. I tillegg vises bokstavene crpd.
Hovedbygget til UiA i Kristiansand samt FNs bærekraftmål om god utdanning og mindre ulikhet. Foto: Aptum v/Lisa Mari Bynes. Illustrasjon: Norce/FN.

Senter for likestilling har tatt initiativ til å se nærmere på hvordan denne konvensjonen, som forkortes CRPD på engelsk, dekkes i undervisning på universitetsnivå.

Portrettbilde av seniorforsker Nina Jentoft ved Norce.

Seniorforsker Nina Jentoft ved Norce.

- Vår tanke er at dersom studentene lærer om dette i utdanningen sin, er det lettere å både ta hensyn til dette. Da får de et godt blikk for dette når de kommer ut i jobb, sier leder Åsta Lovise Håverstad Einstabland ved senteret.

Seniorforsker Nina Jentoft ved forskningsinstituttet Norce har derfor sett nærmere på fire ulike profesjonsutdanninger ved Universitetet i Agder.

Lavt fokus

- Hovedkonklusjonen er at det er relativt lavt fokus på CRPD, bortsett fra i vernepleierutdanningen, sier Jentoft.

De andre utdanningene hun har sett på er sosialt arbeid, mastergrad i barnevern og barnehagelærerutdanningen.

Rapporten er laget blant annet på bakgrunn av søk i forskrifter, læreplaner og studieoppbygning, samt enkelte personlige intervjuer og samtaler på telefon og epost.

Endringer på gang

- Det er litt nedslående. Utfra det vi har fått forklart, er det slik stoa er. Det positive er likevel at de studieprogramlederne vi har vært i kontakt med, sier at de vil se nærmere på dette med CRPD. Så det kommer til å skje endringer, tror Jentoft.

Leder Åsta Lovise H. Einstabland ved Senter for likestilling.

Og Einstabland følger opp:

- Vi er i starten av et arbeid med CRPD som er viktig. Dette har stor betydning når studentene kommer i jobb og skal møte pasienter og brukere der ute, sier hun.

Viktig at konvensjonen får større plass

Også fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet sees rapporten på med interesse.

- Dette er en veldig spennende undersøkelse. Siden dette er sentrale utdanninger der menneskerettigheter er veldig relevant, tenker jeg det er viktig å jobbe videre med dette, sier seniorrådgiver Per-Christian Wandås. Han leder CRPD-prosjektet i Bufdir.

Han mener rapporten inneholder informasjon som er relevant for mange utdanninger, også flere enn de som er undersøkt i denne rapporten.

- Det er viktig at konvensjonen får en større plass i utdanningene – det handler blant annet om å få en felles forståelse av funksjonsnedsettelse, sier han.

• FNs konvensjon om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne (UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities - CRPD) ble vedtatt av FNs generalforsamling i 2006 og trådte i kraft i 2008.
  • Konvensjonens hovedmål er å sikre at personer med funksjonsnedsettelse får oppfylt sine menneskerettigheter.
  • Konvensjonen skal fremme respekten for den iboende verdigheten til personer med funksjonsnedsettelse og er et betydelig skritt i retning av et endret syn på funksjonshemming.
  • Norske myndigheter har vært forpliktet til å følge konvensjonen siden Norge ratifiserte den i 2013.
  • Likestillings- og diskrimineringsombudet (LDO) har fått i oppgave å overvåke den nasjonale gjennomføringen av konvensjonen.
  • I oktober 2022 ble det kjent at regjeringen vil inkorporere denne FN-konvensjonen i norsk lov. Et juridisk ekspertutvalg skal innen utgangen av 20223 lage en utredning om hvordan konvensjonen skal innlemmes i loven.