Ønskeliste, studiesplitting og forskningssenter-evaluering

Disse og andre saker i universitetsstyrets nest siste møte i 2023.

Universitetsstyret

Universitetsstyrets oktobermøte ble holdt ved Campus Grimstad 18. oktober.

Under presenteres noen av sakene som ble behandlet, og som alltid er de åpne saksdokumentene tilgjengelig for nærmere lesning.

Skal evaluere ordningen med prioriterte forskningssentre

I 2018-2019 oppnevnte universitetsstyret seks prioriterte forskningssentre ved UiA. De femårige finansieringsperiodene går mot slutten og styret skulle nå vurdere hvilke som skulle få opp til tre års ytterligere finansering.

Hensikten med ordningen har vært å løfte frem miljøene til å bli sterke konkurrenter om nasjonale statuser som Senter for fremragende forskning (SFF) og Senter for forskningsdrevet innovasjon (SFI). Senternes utvikling innen ordningens mål har vært grundig evaluert av både fagmiljøene selv og eksterne.

Slik ble vedtakene:

• Senter for forskning på kunstig intelligens (CAIR) får forlenget statusen og finansieringen for tre nye år
  • Senteret Mat og ernæring i et livsløpsperspektiv får forlenget statusen og finanseringen for tre nye år
  • Senter for e-helse får forlenget statusen og finansering i ett år, dersom de deltar som partner i en planlagt SFI-søknad ved neste utlysning
  • Toppforskningssenteret for mekatronikk (TRCM) får forlenget statusen og finansering i ett år, dersom de leverer SFI-søknad ved neste utlysning
  • Senter for kystsoneøkologi (CCR) får ikke forlenget status og finansering, men får en særegen finansering i ett år for å finne nye samarbeidsmodeller mellom senteret og strategiske partnere
  • Forskningsgruppen for matematikkdidaktikk (MERGA) får ikke forlenget status og finansering. Ubrukte midler skal brukes til videreutvikling av senteret og å vurdere nye interne samarbeidsmodeller

Det er viktig å understreke at denne saken ikke handler om opprettelse eller nedleggelse av sentre, men hvilke sentre som passer inn i denne ordningen i tiden fremover. Det forutsettes at alle senterne følger opp forbedringspunkter fra evalueringene.

Universitetsstyret vedtok også at hele ordningen skal evalueres før det eventuelt vil vurderes om man skal tildele status og finansering til nye sentre.

Vedtok ordning for åpen tilgjengeliggjøring av forskning

Styret vedtok at UiA innfører en rettighetsordning som i større grad skal gjøre forskningspublikasjoner fra UiAs forskere åpent tilgjengelig for offentligheten.

Det er et nasjonalt mål om at alle norske vitenskapelige artikler skal være åpent tilgjengelige innen 2024.

Rettighetsordningen skal innarbeides i UiAs policy for Open Access.

Leverer ønskeliste til Kunnskapsdepartementet

Hver høst leverer universitetene en prioritert liste over satsinger man ønsker finansering til. Dette er innspill til statsbudsjettet for 2025, og det er universitetsstyret som vedtar hva som skal stå på denne ønskelisten.

De viktigste sakene fra UiA er studieplasser til profesjonsstudiet i psykologi, fullfinansiering av distriktsvennlige studieplasser innen sykepleie, vernepleie og barnehagelærerutdanning, samt havvindkompetanse, men hele listen ble vedtatt som foreslått og kan leses i saksdokumentene.

Utvikler fleksibel byggingeniørutdanning

Fakultet for teknologi og realfag skal utvikle en fleksibel byggingeniørutdanning og får 2,9 millioner kroner av universitetsstyrets strategiske midler til dette.

Prosjektet innebærer utvikling og senere en pilotgjennomføring av en nett- og samlingsbasert variant av byggingeniørutdanningen, med samlinger når utstyr er nødvendig.

Målgruppen er personer som ikke har mulighet til å gjennomføre et slikt studium som et ordinært campusstudium, for eksempel de som har arbeid og andre forpliktelser et stykke unna Campus Grimstad. I forarbeidet er det identifisert behov, særlig i vestre del av Agder og østre del av Rogaland. Det kan være aktuelt å organisere enkelte samlinger hos regionale bedrifter som har det nødvendige utstyr.

Det er planlagt å tilby denne bachelorutdanningen over fem år, og å ha mellom 20 og 40 studieplasser. UiA ser for seg oppstart for en pilot høsten 2025.

Tiltaket skal være en pilot for eventuell utvidelse til andre ingeniørutdanninger og læring for andre studieprogram ved UiA, og dette ble tydeliggjort i universitetsstyrets vedtak.

Skiller studietilbud innen cybersikkerhet

I 2018 ble masterprogrammet i cybersikkerhet etablert. Studiet hadde to spesialiseringer hvor Fakultet for samfunnsvitenskap og Fakultet for teknologi og realfag hadde ansvar for hver sin.

For å få til faglig spissing ønsker fakultetene å skille disse ut til hvert sitt separate studietilbud innen henholdsvis ledelse og utvikling/ingeniørvitenskap innen cybersikkerhet.

Styret vedtok nedleggelse av det samlede programmet og opprettelse av de to nye tilbudene.

Andre utvalgte saker

Alle saksdokumenter til universitetsstyremøtet 18. oktober