Ny lærerutdanningsdirektør tilsatt

Magnus Mork (50) er tilsatt som ny direktør for Avdeling for lærerutdanning ved UiA. Han begynner i stillingen i august.

Lærerutdanning

Stillingen ble lyst ut i vår for å erstatte dagens direktør Anne Grete Lindeland. Hun har ledet avdelingen siden 2016, men har jobbet ved UiA siden 2005. Hun går av med pensjon i løpet av året.

Magnus Mork

Magnus Mork. Foto: Halvard Berg.

Det er nå klart at det er Magnus Mork som tiltrer i denne stillingen i august. Han kommer fra stilling som seniorrådgiver i KS. Der har han vært faglig leder for området utdanning og oppvekst i region Agder.

Han har også erfaring fra å jobbe med utdanningsområdet i Aust-Agder fylkeskommune, Statsforvalteren i Agder, og har selv vært både kontaktlærer og rektor i grunnskolen.

­– Magnus Mork kjenner oppvekstsektoren svært godt og har omfattende ledererfaring. Her får vi en leder som vil spille en sentral rolle både når det gjelder solid daglig drift og strategisk utviklingsarbeid framover. I tillegg er han en svært hyggelig og inspirerende person. Jeg gleder meg stort til å få ham med på laget, sier dekan for lærerutdanningene Gunn Bjørnsen.

­– Å utdanne dyktige lærere for barn og unge i barnehage og skole er et særdeles meningsfullt formål. Lærerutdanningene ved UiA har et godt omdømme og UiA kan vise til gode resultater. Det kommer ikke av seg selv, her har det blitt gjort masse godt arbeid over lang tid, sier Magnus Mork selv.

– Jeg ønsker å bidra til å både opprettholde den høye kvaliteten og standarden og bidra til videreutvikling – i godt samarbeid med kollegaer og samarbeidspartnere. Jeg ser med begeistring fram til å bli kjent med UiA som organisasjon og særlig de flinke folka som jobber der, sier Mork.