Lite ambisiøst statsbudsjett

Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2024 viser at UiA må tåle større kutt i sin økonomiske ramme enn de siste årene.

Campus Grimstad

UiA opplever et rekordstort kutt i rammetildelingen for å dekke inn regjeringens satsinger. Universitetets tildeling reduseres med 20 millioner kroner, noe som tilsvarer hele 1,15 prosent. Tilsvarende kutt de siste årene har ligget på mellom 0,5 og 0,8 prosent.

– Inneværende år var første gang vi ikke klarte å skjerme fakultetene for disse kuttene. Med dette kuttet blir dette dessverre realiteten også i 2024, sier universitetsdirektør Seunn Smith-Tønnessen.

– Det kan se ut som om vi har fått en større andel av dette kuttet enn ventet, men dette må vi se nærmere på, sier Smith-Tønnessen som finner få spor etter en ambisiøs satsing på forskning og høyere utdanning.

I regjeringens forslag til statsbudsjett for 2024 ligger UiA inne med en tildeling på 1,8 milliarder kroner.

Satser på IKT

På plussiden tildeles UiA 10 nye studieplasser.

Disse skal brukes på studier relatert til informasjons- og kommunikasjonsteknologi.

Flytter penger fra søknadsbaserte ordninger

I forslaget ser det også ut som om UiA tildeles penger til lærerutdanning og til desentrale og fleksible utdanninger.

– I realiteten er dette i hovedsak midler basert på tidligere gjennomslag i konkurranser. At disse nå tildeles universitetet direkte er en effektivisering vi støtter, sier Smith-Tønnessen.

Midler til relevante forskningsprogrammer

Regjeringen gir minst en milliard kroner til Forskningsrådet fordelt over fem år til forskning på kunstig intelligens og digital trygghet. Programmet skal brukes til forskning på både teknologiske og samfunnsmessige aspekter.

– Med UiAs sterke fagmiljøer innen kunstig intelligens, både innen teknologi, samfunn og etikk, bør vi være godt med i konkurransen om disse midlene, sier Smith-Tønnessen.

Programmet skal ha oppstart i 2024.

Regjeringa foreslår også nesten 104 millioner kroner til et nytt forskningsprogram for å styrke kunnskap og kompetanse i de kommunale helse- og omsorgstjenestene. Pengene tildeles Forskningsrådet.

– Dette ser ut til å bli et svært aktuelt program for UiA med all den fremtidsrettede forskningen vi har på områder som for eksempel ehelse. Som kjent samarbeider vi med Grimstad kommune og fagskolen om etableringen av et universitetssykehjem som også kan være relevant for denne satsingen, sier Smith-Tønnessen.

Denne satsingen finansieres gjennom å legge ned de regionale forskningsfondene, inkludert RFF Agder.

– Viktig med gode stipendordninger

Regjeringen fortsetter innfasingen av studieavgift for studenter fra land utenfor EU/EØS, noe UiA og resten av sektoren har argumentert mot.

Regjeringen varsler at de fra utdanningsåret 2024-25 skal innføre målrettede stipendordninger for studenter fra utviklingsland gjennom Utenriksdepartementet.

– Det blir viktig at disse stipendordningene blir gode, og det er bra at regjeringen sier de vil utvikle disse sammen med sektoren, sier Smith-Tønnessen.

Andre relevante momenter fra forslaget

• Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (SpedAims) tilføres 8,5 millioner kroner i 2024. Senteret er et samarbeid mellom UiO, UiB, UiS, Nord og UiA
  • SFU-ordningen legges ned, men dette får slik UiA leser det ikke konsekvenser for allerede tildelte prosjekter. UiA ble i 2022 tildelt SFU-status for det kunstfaglige senteret CreateMe