Fakultetsdialog og prinsipper for kommersialisering av forskning

Regnskap, årsrapporter og modell for fordeling av rekrutteringsstillinger var også på universitetsstyrets sakskart i årets andre møte.

Dekan Vikas Thakur presenterer for universitetsstyret
Dekan Vikas Thakur ved Fakultet for teknologi og realfag presenterer for universitetsstyret.

Universitetsstyret samlet seg over to dager 6. og 7. mars. Med på samlingen var et nytt styremedlem.

Trine Schultz

Professor Trine Schultz fra Aalborg universitet, eksternt oppnevnt medlem i universitetsstyret ved UiA.

Trine Schultz er professor i sosialrett ved Aalborg universitet (AAU), og er instituttleder ved Juridisk institutt. Kunnskapsdepartementet har utnevnt henne som nytt eksternt styremedlem for UiA, etter at et tidligere medlem måtte trekke seg.

Dialog med fakultetene

God oversikt og kontakt med UiAs fakulteter og Avdeling for lærerutdanning er viktig for universitetsstyret. Derfor inviterte de til dialogmøter med alle disse. Hver dekan fikk presentere både suksesshistorier, planer og utfordringer de mener styret kan hjelpe dem med.

Fakultetene hadde på forhånd sendt inn faktaark med oversikt over fakultetets oppbygging, nøkkeltall og faglige satsinger.

7 prinsipper for kommersialisering av forskningsresultater

UiA ønsker å øke mengden forskningsresultater som tas i bruk kommersielt utenfor universitetet. Dette er også forventet av UiA gjennom forslag til ny lov for universiteter og høgskoler, stortingsmeldinger og langtidsplanen for forskning og utdanning 2023-2032.

Med «kommersialisering» menes arbeid med forskningsbasert innovasjon, hvor målet er å skape en vare eller en tjeneste som markedet etterspør.

Prinsippene som ble vedtatt, er:

1. Forskere skal gis tid, rom og insentiver til å bidra til kommersialisering av egne forskningsresultater
  2. Forskernes egne ønsker og ambisjoner skal vektlegges ved valg av kommersialiseringsstrategi
  3. Verifisering og kommersialisering skal finansieres gjennom eksterne midler så langt det er mulig
  4. UiA anerkjenner nødvendigheten av eksternt samarbeid for å kunne tilby produkter og tjenester på markedet. UiA skal ikke selv produsere og selge produkter på markedet
  5. UiA er positive til oppstartsselskaper, men er tilbakeholdne med å selv ta del i etableringen av slike
  6. UiAs arbeid med forskningsdrevet innovasjon skal holde seg innenfor statsstøtteregelverkets definisjon på ikke-økonomisk aktivitet
  7. Studenter bør inkluderes i arbeid med kommersialisering

Saken har vært på høring internt på universitetet, og prinsippene ble vedtatt som foreslått.

Fjorårets regnskap

Universitetsstyret godkjente årsregnskapet for 2023. Den økonomiske situasjonen for UiA vurderes som tilfredsstillende.

På plussiden fikk UiA inn mer penger til bidrags- og oppdragsfinansierte aktiviteter enn budsjettert. Tilskudd fra EU har økt fra 9 millioner kroner i 2022 til 19,6 millioner i 2023.

Høye strømpriser har derimot skapt utfordringer, og vil fortsette å gjøre det så lenge prisnivået er høyt. Energikostnadene var på hele 37,1 millioner kroner i 2023, vesentlig høyere enn årene før 2022.

Reisekostnadene har økt fra 56,3 millioner kroner til 67,6 millioner fra 2022 til 2023. Reiseaktiviteten er likevel fortsatt lavere enn i 2019, siste år før pandemien.

De overordnede tallene ser slik ut:

• Driftsinntekter: 2 058,3 millioner kroner
  • Driftsutgifter: 2 080,1 millioner kroner
  • Driftsresultat: -21,8 millioner kroner

Også internregnskapet for 2023 ble godkjent.

Endret senterstatus

Forskningssenteret WISENET har siden 2022 hatt status som prioritert forskningssenter ved UiA. Fakultet for teknologi og realfag har bedt om at statusen avsluttes nå.

Kapasitetsutfordringer har gjort at fakultetet mener det ikke er realistisk å nå målsetningene som var beskrevet i søknaden.

Konsekvensene er at tildelte midler inndras fra styret:

• En ubesatt rekrutteringsstilling
  • 2,25 millioner i strategiske midler for 2024
  • 1 million kroner i ubrukte strategiske midler 2022 og 2023

Fordeling av doktorgradsstipendiater

Universitetsstyret vedtok ny modell og nye prinsipper for hvordan institusjonen skal fordele rekrutteringsstillinger som er finansiert av UiAs bevilgninger:

• 70 prosent fordeles på fakultetene ut fra antall ansatte i førstestillinger
  • 15 prosent fordeles basert på fakultetenes resultater
  • 15 prosent fordeles strategisk av universitetsstyret

Pengene skal gå til hele stillinger for doktorgradsstipendiater eller postdoktorer på fakultetene. Modellen og prinsippene gjelder fra 2025.

UiA-status

Lurer du på hvordan det står til med UiA? Årsrapportene som universitetsstyret behandlet, er en ypperlig anledning til å fordype seg i tilstanden ved universitetet. Du kan både lese forslaget til den overordnede årsrapporten for UiA, eller dykke ned i rapportene for ulike områder:

Andre utvalgte saker fra møtet:

Alle saksdokumentene til møtet 7. mars 2024