English version of this page

Varsling

Varsling er å gi informasjon om alvorlige kritikkverdige forhold som du har blitt kjent med på din arbeidsplass/ditt studiested.

Spørsmål og svar om varsling

Varsling handler om å gi beskjed dersom du mener du har oppdaget brudd på lov og regelverk, brudd på etiske normer eller alvorlige forhold som kan skade enkeltpersoner, universitetet, samarbeidspartnere eller samfunnet.

Rett og plikt til å varsle 

I henhold til Arbeidsmiljøloven § 2 A-1 har ansatte rett, og i noen tilfeller plikt, til å varsle om kritikkverdige forhold i virksomheten som når det er fare for liv og helse.

Varsling om forhold som kun er av intern og personlig interesse, for eksempel interne personkonflikter hvor den ansatte kan anses som part i konflikten, skal håndteres i henhold til UiAs retningslinjer for konflikthåndtering.

Studenters klager vedrørende læringsmiljøet behandles i henhold til Universitets- og høyskoleloven § 4-3

Når har jeg rett til å varsle?

Som arbeidstaker har du rett til å varsle om kritikkverdige forhold i virksomheten, jf. aml. § 2-1.

Når har jeg plikt til å varsle?

Du har plikt til straks å underrette arbeidsgiver og verneombudet og i nødvendig utstrekning andre arbeidstakere om feil eller mangler som kan medføre fare for liv eller helse om du ikke selv kan rette på forholdet, jf. aml. § 2-3 nr. 2, bokstav b.

Du har plikt til å underrette arbeidsgiver eller verneombudet om trakassering (mobbing) og diskriminering på arbeidsplassen, jf. aml. § 2-3 nr. 2, bokstav d. Du har plikt til å melde fra til arbeidsgiver dersom arbeidstaker blir skadet i arbeidet eller pådrar seg sykdom som du mener har sin grunn i arbeidet eller forholdene på arbeidsstedet, jf. aml. § 2-3 nr. 2, bokstav e.

Du har plikt til å melde fra til arbeidsgiver om forhold som kan påføre arbeidsgiver, ansatte eller omgivelsene tap eller skade, jf. etiske retningslinjer for statstjenesten punkt 2.2.

Eksempler på forhold hvor ansatte må si ifra:

  • feil eller mangler som kan medføre fare for liv eller helse
  • brudd på profesjons- og forskningsetiske retningslinjer
  • at medstudenter eller medarbeidere blir mobbet, trakassert (inkludert seksuell trakassering) eller diskriminert i forbindelse med sitt virke ved UiA
  • rusmisbruk eller annen problematisk avhengighet (AKAN)
  • miljøkriminalitet
  • virksomhet som kan skade eiendom eller infrastruktur

Har jeg en særskilt varslingsplikt som verneombud?

Verneombud har en særskilt varslingsplikt etter aml. § 6-2 tredje ledd. Blir verneombud kjent med forhold som kan medføre ulykkes– eller helsefare, skal verneombudet straks melde fra til arbeidstakerne på stedet og til arbeidsgiver. Er det ikke innen rimelig tid tatt hensyn til meldingen, skal verneombudet underrette Arbeidstilsynet eller arbeidsmiljøutvalget.

Hvem kan varsle?

Varslingsrutinane gjeld for alle tilsett og studentar ved UiA, men UiA ønskjer også at eksterne personar seier ifrå ved kritikkverdige forhold.

Dersom du ikkje er student eller tilsett på UiA, men ønskjer å seie ifrå om kritikkverdige forhold, kan du nytte nettbasert, anonymt varsel. Då vil meldinga gå til personal- og organisasjonsavdelinga som deretter vidareformidlar saka til rette vedkomande.

Dersom du ikkje ønskjer å vere anonym, må du oppgje kontaktinformasjon i saka.

Til orientering tek vi utgangspunkt i dei same saksbehandlingsprinsipp som for tilsett. Det går i hovudsak ut på at saka vert handsama av nærmaste ansvarlege leiar.

Universitetet i Agder pliktar å handsame varselet på ein forsvarleg måte, same kven det kjem frå.

Kan jeg være anonym?

Du har som varslar høve til å opptre anonymt.

For studentar
Tillitsvald eller STA kan også vidareformidle eit varsel på vegner av deg. Mottakar pliktar å ta alle varsel seriøst.

For tilsette
Verneombod, tillitsvald eller eigen advokat kan også vidareformidle eit varsel på vegner av tilsette. Arbeidsgivar pliktar å ta alle varsel seriøst.

For alle
Anonyme varslingar er svært krevjande å forhalde seg til så det blir svært viktig med gode grunngivingar for dei framførte kritiske påstandane.

Ver merksam på at anonyme skylde mot tilsette sjeldent vil kunne føre til god saksbehandling og tiltak. UiA vil i dei fleste saker trenge å vite kven du er for å kunne følgje opp saka på ein forsvarleg måte som varetek begge partane sine rettar.

Er du sjølv ein part i saka?
I konflikt- og trakasseringssaker der den som varslar sjølv er part i saka, kan du ikkje krevje anonymitet. Bakgrunnen for dette er kontradiksjonsprinsippet, som inneber at den som varslinga rettar seg mot, skal ha høve til å gjere seg kjend med kva den andre part har lagt fram av informasjon. Uten dette har den det varsles om, ikke mulighet for å kunne forsvare seg fullt ut.

Tar jeg noen risiko ved å varsle?

Som varsler er du skjermet mot sanksjoner dersom varslingen er forsvarlig, jf. aml. § 2-5 nr. 1, første punktum. Det er alltid forsvarlig å varsle internt og eller til tilsynsmyndigheter.

Erfaringsmessig er det likevel slik at mange varslere opplever det vanskelig etter at varslingen er levert. Universitetet i Agder ønsker at varsleren skal bli godt ivaretatt, og ser at det er et særlig behov for oppfølging mens varslingen saksbehandles.

Leder til varsleren har ansvaret for slik oppfølging, og hvis lederen selv er berørt av varslingen skal en overordnet leder sørge for at arbeidstakeren får et forsvarlig arbeidsmiljø. UiA oppfordrer varsler til å ta kontakt med bedriftshelsetjenesten dersom du har behov for støtte. Leder/ansatte er oppfordret til å informere deg som varsler om denne muligheten. 

UiA gjør oppmerksom på at det skal mye til for at forsvarlighetskravet er oppfylt ved varsling til media/allmennheten.

For studenter

Gjengjeldelse eller negative konsekvenser overfor en student som varsler er forbudt. Hvis du likevel skulle oppleve negative konsekvenser, ber vi deg ta direkte kontakt med personal- og organisasjonsdirektøren. Læringsmiljøutvalget ved UiA har spesielt ansvar for studentenes psykososiale læringsmiljø.

Erfaringsmessig er det likevel slik at mange varslere opplever det vanskelig etter at varslingen er levert. Universitetet i Agder ønsker at varsleren skal bli godt ivaretatt, og ser at det er et særlig behov for oppfølging mens varslingen saksbehandles.

UiA oppfordrer varsler til å ta kontakt med SiA helse dersom du har behov for støtte. Leder/ansatte er oppfordret til å informere deg som varsler om denne muligheten. 

Hvilken form skal jeg bruke?

Det er ingen formelle krav til hvordan en varsling skal fremsettes. Varsling kan gjøres skriftlig eller muntlig, for eksempel per telefon, e-post, i brev, via nettbasert skjema, eller ved personlig fremmøte.

Vær oppmerksom på at ledere får svært mange små og store henvendelser på uønskede forhold av ulik alvorlighetsgrad. Velger du å si fra muntlig, er det derfor viktig å få frem at det du informerer om er ment som varsling på kritikkverdige forhold. Bruk gjerne sjekklisten under for hva en varsel bør inneholde. Dette vil også gjøre den videre saksbehandlingen enklere.

Det er anbefalt at den som mottar muntlig varsler skriftliggjør dette i samråd med varsler.

Hva bør varslingen inneholde?

For at universitetet skal følge opp varselet på en forsvarlig måte, er det viktig at du som varsler er presis i beskrivelse av saken. Dette gjelder sakens faktum, tid og sted, hvem som er involvert og hvem som anses for å være ansvarlig.

En varsling bør ha med:

  • Fullt navn (kan være anonym)
  • Varslerens tjenestested (kan være anonymt)
  • Dato for rapportering
  • Tidsrom, eventuelt dato og klokkeslett for observasjonen
  • Konkret hva du har observert
  • Sted for handlingen
  • Andre vitner
  • Eventuell kjennskap til tidligere saker

Håndtering av mottatte varsler

Hvilke prinsipper gjelder for håndtering av varslingssaker på UiA?

  • Alle henvendelser skal tas alvorlig
  • Alle henvendelser skal tas tak i med en gang
  • Anonyme kilder kan være like mye verdt som åpne kilder
  • De ulike formene for varsling skal verdsettes likt
  • Konfidensiell behandling
  • Varslingssystemet skal kunne brukes uten frykt for konsekvenser
  • Varsler skal få tilbakemelding innen rimelig tid
  • Kontradiksjon (alle parter skal få muligheten til å få fremme sitt syn på saken)
  • Nødvending dokumentasjon underveis
  • Avdekking av kritikkverdige forhold skal resultere i tiltak

Enhver som mottar en varsel har plikt til å rette seg etter følgende generelle prinsipper for håndtering av varslingssaker, jf. Fornyings- og administrasjonsdepartementets retningslinjer for utarbeidelse av lokale varslingsrutiner i staten

Hvem håndterer varslingen?

Arbeidsgiver vurderer hvem som skal involveres i den videre behandling av saken og hvilke tiltak som skal iverksettes, alt etter hvilken type sak og hvem varslingen er rettet mot. Personkretsen begrenses til en så snever gruppe som mulig.

Får jeg noen tilbakemelding på varslingen min?

Du skal ha en bekreftelse på at varslingen er mottatt. Om sakens karakter er slik at det vil ta lang til å behandle, skal du innen rimelig tid få beskjed om at saken blir fulgt opp.

Som varsler har du krav på å vite hvem som er kjent med din identitet og på hvilket nivå saken behandles, men du har ikke krav på innsyn i saksbehandling eller hvilke vurderinger som gjøres i saken. 

For øvrig vil spørsmål om innsyn være regulert i bl.a. offentlighetsloven, forvaltningsloven, personopplysningsloven m.m.

Hvilke rettigheter har du som sier ifra om noe kritikkverdig?

Som innmelder vil du få anledning til å legge frem ditt syn for den/de som skal behandle saken, fortrinnsvis i et møte som det skrives referat fra.

Om du ikke selv er part i saken, vil du ikke bli en del av videre saksgang. Saksbehandler vil ta kontakt med deg om det er behov for ytterligere opplysninger for å belyse saken. Du vil få bekreftelse på at saken er mottatt og beskjed når saken er avsluttet.

Hvilke rettigheter har den som blir anklaget for noe kritikkverdig?

I de saker hvor arbeidsgiver bestemmer seg for å forfølge saken, skal den det blir varslet om, i utgangspunktet gjøres kjent med varslet og med hvilke opplysninger som er gitt. Den eller de som bli anklaget vil bli innkalt til egne møter for å få saken belyst fra flere sider.

På denne måten får vedkommende anledning til å komme med sin versjon av saken. Når saken er ferdig behandlet, skal den det er varslet om straks ha beskjed, uansett utfallet av behandlingen

Dokumentasjon

Saker som blir meldt inn via elektroniske varslingssystemet skal alltid arkiveres. I dette elektroniske varslingssystemet vil den ansvarlige få påminnelse om de viktigste skrittene i saksbehandlingen.

Alle saksdokumenter arkiveres løpende i UiAs sak-/arkivsystem 360. 

Saksbehandlingsrutine ved mottatte varsler

Politianmeldelse

Hvis hendelsen er straffbar, vil du kunne bli oppfordret til å politianmelde forholdet. UiA kan også på eget initiativ velge å politianmelde en sak.

Varsling til media/allmennheten 

UiA ønsker åpenhet om forholdene ved universitetet og aksepterer at ansatte og studenter, om nødvendig, velger å varsle også til allmennheten (presse, sosiale medier som blogger, facebook ol.) om det de opplever som kritikkverdige forhold. For å sikre at offentlig varsling er berettiget, anbefaler vi at du på forhånd vurderer følgende:

  • Er du sikker på at det foreligger kritikkverdige forhold? Undersøk de faktiske omstendighetene så grundig det lar seg gjøre.
  • Har du vurdert om intern varsling, varsling til overordnet myndighet eller varsling til offentlig tilsyns- eller kontrollmyndighet er mulig, hensiktsmessig og et bedre utgangspunkt for å skape en positiv endring?
  • Er det gode grunner til at dem utenfor UiA bør vite om forholdene?
  • Dersom saken allerede er varslet om internt og er under behandling og/eller tiltak er satt i verk, bør du vurdere om varsling til allmenheten bidrar til eller motvirker det som er varslingens formål - å hindre kritikkverdige forhold.

Ved å gjøre disse vurderingene kan du være med å forhindre at ansatte, studenter og UiA som helhet blir skadelidende i tilfeller hvor dette ikke er berettiget. Det er dessverre vanskelig å rette opp feilaktige påstander i ettertid, så vær varsom.

Er du usikker kan du ta kontakt med enten en tillitsvalgt eller studentombudet ved UiA.

Hvor kan jeg få råd?

Kontaktpersoner ved UiA for ansatt

Tilsynsmyndigheter

Gjelder saken din noe som ligger under en av tilsynsmyndighetene, har du anledning til å rådføre deg med disse:

Er du usikker på hvilke regler som gjelder? Arbeidstilsynets svartjeneste svarer på alt om arbeidsmiljø: Arbeidstilsynets kontaktside

Lenker med mer informasjon om varsling:

Vern ved "fremtidig varsel"

Du er som arbeidstaker også vernet mot eventuell fremtidig varsling. Det vil si at dersom du som arbeidstaker benytter lovlige arbeidsmetoder for å innsamle opplysninger eller for å skaffe til veie materiale til bruk ved eventuell fremtidig varsel, er du skjermet av Arbeidsmiljølovens vern mot sanksjoner.

Skulle en student oppleve gjengjeldelse ved varsling, må vedkommende melde fra til personal - og organisasjonsdirektøren ved UiA. 

Falsk anklage

Vær oppmerksom på at det er straffbart å anklage noen på falsk grunnlag.

Publisert 16. apr. 2024 - Sist endret 24. apr. 2024