Innovasjon og nye forretningsmodeller
KristiansandFå bedre innsikt i innovasjon og nye forretningsmodeller
10 studiepoeng
Fakta om programmet
- Organisering
- Deltid
- Oppstart:
- Høst 2026
- Studieavgift:
- 20 000,-
Om studiet
Ønsker du mer kunnskap om hvordan du kan skape innovasjon og nye forretningsmodeller for virksomheten?
I dette kurset vil du lære å organisere innovasjonsprosesser, utvikle vekststrategier og ta beslutninger under usikkerhet. Du får kunnskap om ulike typer innovasjoner, trinn i innovasjonsprosessen, intern innovasjon og nye digitale løsninger. På kurset vil du jobbe med praktiske oppgaver knyttet til egen arbeidssituasjon.
Hva lærer du?
Kurset retter seg mot ledere og fremtidige ledere i næringslivet, og tar utgangspunkt i etablerte og nyere forskningsbaserte teorier og modeller.
Etter fullført kurs skal du:
- ha kunnskap om hva innovasjon og nye forretningsmodeller er
- kunne vurdere hvordan bedrifter kan organisere lære- og innovasjonsprosesser for å utvikle innovative løsninger i egen virksomhet
- kunne anvende relevante verktøy for å utvikle innovative produkter, tjenester og forretningsmodeller i eksisterende og nye markeder
- kunne identifisere og organisere strategiske innovasjonsressurser som er relevant for virksomheter
- kunne ta innovasjonsrelaterte beslutninger i situasjoner preget av usikkerhet
- kunne utvikle vekststrategier
- kunne analysere strategiske utfordringer knyttet til produkt-, tjeneste- og forretningsmodellinnovasjon
- kunne fremme nytenking og innovasjonsprosesser i egen bedrift
- kunne identifisere og ta hensyn til problemstillinger knyttet til etikk og bærekraft i innovasjonsprosesser
Oppbygning
Tre samlinger a to dager, med forelesninger, case og gruppearbeid. Nettstøttet undervisning (Canvas). Bestått obligatoriske innleveringer i grupper på inntil tre personer.
Praktisk informasjon
Samlinger og eksamen
Samlingene i kurset gjennomføres følgende dager:
1. samling: to dager i september
2. samling: to dager i oktober
3. samling: to dager i november
Eksamen gjennomføres som semesteroppgave, individuell eller gruppe inntil 3 studenter, med innlevering i desember.
Faglig ansvarlig
Førsteamanuensis Tor Helge Aas, Institutt for strategi og ledelse, Handelshøyskolen ved UiA. Aas leder forskningsgruppen strategi, innovasjon og entreprenørskap ved UiA. Han forsker på innovasjonsledelse med et spesielt fokus på de organisatoriske effektene av innovasjon, innovasjonsprosesser og innovasjonskapabiliteter, innovasjonssamarbeid og styring av innovasjonsaktiviteter. Aas er forfatter og medforfatter av en rekke vitenskapelige artikler og bokkapitler, og hans forskning er publisert i flere internasjonale fagtidsskrifter.
Gjesteforelesere fra næringslivet inngår på utvalgte tema.
Semesteravgift
I tillegg til kursprisen må du betale lovpålagt semesteravgift til studentsamskipnaden og utgifter til pensumlitteratur.
Videre studier
Kurset kan tas som enkeltemne, eller inngå som valgemne i Executive MBA-studiet
Studieplan
Søknad og opptak
Opptakskrav
Bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoengs omfang og minst to års relevant yrkespraksis etter avsluttet utdanning.
Nærmere informasjon i henhold til utfyllende regler for opptak til Executive master of Business Administration.
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales gode kunnskaper i engelsk
Løpende opptak
Dette kurset har løpende opptak. «Førstemann til mølla»-prinsippet gjelder dersom du er kvalifisert i henhold til opptakskrav. NB! Det stenges for søking når kurset er fullt.
Svar på opptak sendes i starten av hver måned. Du må likevel beregne minimum 14 dager fra du søker til du får svar. Det er viktig at du laster opp relevant dokumentasjon (utdanning/praksis/etc) innen 3 virkedager etter søknaden er sendt inn.
Spørsmål om opptak til studiet?
Kontakt opptakskontoret: evuopptak@uia.no
Kontakt
- E-post
- tonemarit.glastad@uia.no
- Telefon
- +47 38 14 21 67
- E-post
- tor.h.aas@uia.no
- Telefon
- +47 38 14 20 04