English version of this page

Åse Haraldstad

Førstelektor
Institutt for pedagogikk
Telefon
+47 38141501
Mobiltelefon
+4797143438
Kontor E2309 (Universitetsveien 25, 4630 Kristiansand, Norway)

Ansvarsområde

Cand Polit

Forskning

Faglige interesser

Filosofi med barn

Lærerutdanning

Teori og praksis

Narrativ kunnskap

Etikk i skole og utdanning

Publikasjoner

  • Haraldstad, Åse; Kristiansen, Aslaug & Endresen, Kristin (2024). Hva får lærere til å bli i skolen? Meningsbærende element i læreryrket. I Bøje, Jan Ditlev; Kristiansen, Aslaug; Gustafsson Nyckel, Jan & Rothuizen, Jan Jaap (Red.), Professionsuddannelser i krise? Rekrutteringsproblemer, meningstab og meningsdannelse i nordiske lærer- og pædagoguddannelser. Erasmus pluss prosjekt. Syddansk Universitetsforlag. ISSN 978-87-408-3509-0.
  • Endresen, Kristin; Kristiansen, Aslaug & Haraldstad, Åse (2024). Mening som en kollektiv prosess – samskaping mellom lærerstudenter, praksislærere i «lærerutdanningsskoler» og faglærere på universitetet. I Bøje, Jan Ditlev; Kristiansen, Aslaug; Gustafsson Nyckel, Jan & Rothuizen, Jan Jaap (Red.), Professionsuddannelser i krise? Rekrutteringsproblemer, meningstab og meningsdannelse i nordiske lærer- og pædagoguddannelser. Erasmus pluss prosjekt. Syddansk Universitetsforlag. ISSN 978-87-408-3509-0.
  • Haraldstad, Åse; Tveit, Anne Dorthe & Kovac, Velibor Bobo (2022). Democracy in schools: qualitative analysis of pupils’ experiences of democracy in the context of the Norwegian school. Cambridge Journal of Education. ISSN 0305-764X. 52(1), s. 73–89. doi: 10.1080/0305764X.2021.1935738. Fulltekst i vitenarkiv
  • Guribye, Eugene; Rambø, Gro-Renée; Kristiansen, Aslaug; Berg, Claire Vaugelade; Hellang, Bente Velle & Haraldstad, Åse [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2021). Inquiry-based learning as a tool during transitions in the teacher education program. UNIPED. ISSN 1500-4538. 44(1), s. 60–74. doi: 10.18261/issn.1893-8981-2021-01-06.
  • Briseid, Lars Gunnar & Haraldstad, Åse (2019). Profesjonsetikk for lærer - i lys av styring og pedagogisk ledelse. Norsk pedagogisk tidsskrift. ISSN 0029-2052. 4(103), s. 239–251. doi: 10.18261/issn.1504-2987-2019-04-05.
  • Haraldstad, Åse & Kristiansen, Aslaug (2019). Building bridges – between the pre-service teachers’ school experiences and the teaching of an educational content. A narrative approach. Journal of Curriculum Studies. ISSN 0022-0272. s. 1–12. doi: 10.1080/00220272.2019.1658229.
  • Jortveit, Maryann & Haraldstad, Åse (2018). Når usikkerhet er utgangspunkt for samarbeid: Om samarbeid mellom minoritetsspråklige foreldre og barnehagen eller skolen. I Omdal, Heidi & Thygesen, Ragnar (Red.), Å falle mellom to stoler. Samarbeid til barnets beste i barnehage og skole.. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-02944-3. s. 171–182.
  • Rambø, Gro-Renee; Kristiansen, Aslaug; Berg, Claire Vaugelade; Grevholm, Barbro; Haraldstad, Åse & Hellang, Bente Velle [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2015). Toward a More Sustainable Pre-service Teacher Education: A Study in Progress. I Johnsen, Hans Christian Garmann; Torjesen, Stina & Ennals, Richard (Red.), Higher Education in a Sustainable Society. Springer. ISSN 978-3-319-15918-8. s. 51–64. doi: 10.1007/978-3-319-15919-5_4.
  • Berg, Claire Vaugelade; Grevholm, Barbro; Haraldstad, Åse; Hellang, Bente Velle; Håøy, Annbjørg & Kristiansen, Aslaug [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2015). Toward a More Sustainable Pre-service Teacher Education: A Study in Progress. I Johnsen, Hans Christian Garmann; Torjesen, Stina & Ennals, Richard (Red.), Higher Education in a Sustainable Society. Springer. ISSN 978-3-319-15918-8. s. 51–64. doi: 10.1007/978-3-319-15919-5_4.
  • Haraldstad, Åse (2013). Å lære med forståelse : om grunnleggende ferdigheter i alle fag. I Langfeldt, Gjert & Moe, Vegard Fusche (Red.), Å lære å bli lærer : en begrunnelse og en oversikt. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-38471-5. s. 108–130.
  • Briseid, Lars Gunnar & Haraldstad, Åse (2011). Et samarbeidsprosjekt med skoleeier. Skole-hjem prosjekt et eksempel. I Presthus, Anne Marie (Red.), Fra teori til praksis og tilbake igjen Forsøk med praksis som integrerende element i lærerutdanningen - PIL-forsøket ved Universitetet i Agder. Universitetet i Agder. ISSN 978-82-7117-692-1. s. 76–99.

Se alle arbeider i Cristin

  • Elmies-Vestergren, Alexander; Aarli, Eivind; Haldammen, Eva Nordby; Amdal, Irina Ivashenko; Endresen-Maharaj, Kristin & Haraldstad, Åse (2024). Vi trenger et rikere bilde av lærervirkeligheten. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Jortveit, Maryann & Haraldstad, Åse (2023). Hva skjuler seg bak studentenes drop-out intensjoner?
  • Kristiansen, Aslaug; Haraldstad, Åse & Endresen, Kristin (2023). – Læreryrket må fylles med mening igjen. [Internett]. https://www.uia.no/nyheter/laereryrket-maa-fylles-med-mening.
  • Haraldstad, Åse; Kristiansen, Aslaug & Endresen, Kristin (2023). Hva får lærere til å bli i skolen?Meningsbærende element i læreryrket.
  • Endresen, Kristin; Kristiansen, Aslaug & Haraldstad, Åse (2023). Mening som en kollektiv prosess - samskaping mellom lærerstudenter, praksislærere i lærerutdanningsskoler og faglærere på universitetet.
  • Kristiansen, Aslaug; Endresen, Kristin & Haraldstad, Åse (2022). Exploring teachers’ approaches to polarization tendencies in the context of pupil’s interaction.
  • Endresen, Kristin; Haraldstad, Åse & Kristiansen, Aslaug (2021). Dialogue and critical thinking as prevention against antidemocratic attitudes .
  • Kristiansen, Aslaug; Haraldstad, Åse; Eikeland, Helen & Endresen, Kristin (2019). DEMBRA-tematikk i pedaogogikkundervisningen - tilbakeblikk og veien videre.
  • Haraldstad, Åse; Tveit, Anne Dorthe & Kovac, Velibor Bobo (2019). Pupils experiences with democratic arenas in school. Educating democratic citizens?
  • Briseid, Lars Gunnar & Haraldstad, Åse (2018). External Accountability and Professional Ethics for Teachers - Challenges and possibilities.
  • Briseid, Lars Gunnar & Haraldstad, Åse (2017). Etikkarbeid i skolen. Presentasjon av en undersøkelse av læreres fortellinger om hvilke etiske utfordringer de møter i hverdagen, analysert og diskutert i et styrings- og ledelsesperspektiv.
  • Kristiansen, Aslaug & Haraldstad, Åse (2013). Student Narratives as a Tool for Professional Development in Teacher Education (Paper).

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 11:10 - Sist endret 16. apr. 2024 11:10