0
Hopp til hovedinnhold

Kristian Nødtvedt Knudsen

Førsteamanuensis

 
Kontor:
G2007 ( Universitetsveien 25, Kristiansand )

Jeg arbejder som Førsteamanuensis i Teater ved Institut for Visuelle og Sceniske fag ved UiA. Jeg forsker på, hvordan det performative og digitale samfund kan stimulere til nye måder at arbejde med både kunstfagdidaktik og kunstbaseret forskning. Samtidig er jeg studieprogramleder for Master i Kunstfag og har blandt andet emneansvar i masteremnet Kunst & Kontekst (KF407) og underviser også på PhD-programmet Kunst-i-Kontekst og Bachelorprogrammet i Samtidsteater. 

Jeg deltager i flere forsknings- og samarbejdsprrojekter både nationalt og internationalt, blandt andet: Creative Europe-projektet ConnectUp med særligt fokus på Theatre Mediation Programme (https://home.uia.no/gunnarh/files/2019/09/ConnectUp.pdf) og forskningsgruppen "Kunst og Barn & Unge" (UiA). Mere info kan findes her: https://www.uia.no/forskning/kunstfag/kunst-og-barn-unge

Derudover er jeg hovedredaktør i Jased - Journal for Research in Arts and Sports Education (https://jased.net/index.php/jased/index) og styremedlem i ASSITEJ Norge (http://assitej.no)

Forskning

  • Drama/Teater fagdidaktikk
  • Dramaturgi
  • Sociale og digitale medier
  • Æstetiske læringsprocesser
  • IKT i skole og høyere utdanning
  • improvisation

Utvalgte publikasjoner

Vitenskapelige publikasjoner

  • Østern, Tone Pernille; Jusslin, Sofia; Knudsen, Kristian Nødtvedt; Maapalo, Pauliina; Bjørkøy, Ingrid (2021). A performative paradigm for post-qualitative inquiry. Qualitative Research. ISSN: 1468-7941. s 1 - 18. doi:10.1177/14687941211027444.
  • Østern, Maria Anna-Lena Viola; Knudsen, Kristian Nødtvedt (2021). Kroppslig læring i digitale//analoge rom. Kroppslig læring for å fremme lærerstudenters forståelse av inkluderende kroppsøvingsundervisning. ISBN: 9788215043708. Universitetsforlaget. s 141 - 153.
  • Østern, Anna-Lena; Knudsen, Kristian Nødtvedt (2021). Negotiating nomadic dramaturgies. Teaching and learning through dramaturgy Education as an artful engagement. ISBN: 9780367549084. Routledge. 9. s 167 - 182.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt; Rasmussen, Bjørn (2021). Watch Out! Theatre Is Anywhere – Redistributing the Ethics of Arts Education and Applied Theatre. Theatre and Democracy: Building Democracy in Post-war and Post-democratic Contexts. ISBN: 978-82-02-71182-5. Cappelen Damm Akademisk.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt; Knudsen, Marianne Nødtvedt (2020). Indefra og udefra – serendipitet som kunstfagdidaktisk princip i teater bag murene. Journal for Research in Arts and Sports Education. ISSN: 2535-2857. 4 (1). s 115 - 130. doi:10.23865/jased.v4.2453.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt; Schofield, Daniel (2019). Performing literacy and social media. Drama in education. Exploring key research concepts and effective strategies. ISBN: 9780429464928. Routledge. kapittel 3. s 22 - 35.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt; Østern, Maria Anna-Lena Viola (2019). Research through the gaze of the dramaturge: narratives from inside the artists' studio. Performative Approaches in Arts Education: Artful Teaching, Learning and Research. ISBN: 978-1-138-33487-8. Routledge. Chapter 4. s 56 - 68.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt; Krøgholt, Ida (2019). Revitalizing drama in education through fictionalization – a performative approach. Performative Approaches in Arts Education: Artful Teaching, Learning and Research. ISBN: 978-1-138-33487-8. Routledge. Kapitel 3. s 38 - 55.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt (2018). Challenging Fiction: Exploring Meaning-Making Processes in the Crossover Between Social Media and Drama in Education. International Journal of Education and the Arts. ISSN: 1529-8094. 19 (1). s 1 - 24. doi:10.18113/P8ijea1901.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt (2018). Dramafagets rolle i en digital læringskultur. DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift. ISSN: 0332-5296. 2-3s 24 - 33. doi:10.18261/issn.2535-4310-2018-02-03-08.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt (2018). Forskeren som dramaturg – dramaturgi som refleksiv metodologi. Journal for Research in Arts and Sports Education. ISSN: 2535-2857. 2 (1). s 39 - 52. doi:10.23865/jased.v2.1032.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt (2017). Performative læringsrum på digitale scener - dramadidaktik og sociale medier. Journal for Research in Arts and Sports Education. ISSN: 2535-2857. 1 (1). s 1 - 16. doi:10.23865/jased.v1.482.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt (2016). Social Media - A New Stage for the Drama Teacher. International Yearbook for Research in Arts Education. AT the Crossroads of Arts and Cultural Education: Queries Meet Assumptions. ISBN: 978-3-8309-3430-1. Waxmann Verlag. Section: "Crossroads. s 205 - 2013.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt; Østern, Tone Pernille (2015). Rektor, kend din krop - med kroppen som et spejlbillede. Ledelse for læring i mulighetenes skole. Skoleledelse i skjæringsfeltet mellom allmenndanning og talentutvikling.. ISBN: 9788202482459. Cappelen Damm Akademisk. Kapittel 4. s 84 - 95.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt (2015). Sociale medier - en ny scene for dramapædagogen. DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift. ISSN: 0332-5296. 2015 (3). s 46 - 50.
  • Østern, Maria Anna-Lena Viola; Knudsen, Kristian Nødtvedt (2019). Performative Approaches in Arts Education: Artful Teaching, Learning and Research. ISBN: 978-1-138-33487-8. Routledge. s 202.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt (2021). Den performative forsker og underviser - Hvordan kan man kan bringe performative tilnærminger med ind i både didaktisk arbejde og forskning?.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt (2020). SOSIALE MEDIER I EN DRAMA-/TEATERPEDAGOGISK KONTEKST.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt (2019). Dramafaget i en digital samtid – nye spilleregler for dramadidaktikeren?.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt (2019). Læring med dybde - dramaturgiske indgange til langøktsundervisning.

Sist endret: 9.08.2021 13:08