Forskningsgrupper
Ansvarsområde
Jeg arbejder som Førsteamanuensis i Teater ved Institut for Visuelle og Sceniske fag ved UiA. Mine forskningsinteresser omhandler performativ forskning, kunstfagdidaktik og anvendt drama/teater. Jeg har emneansvar i masteremnet Kunst & Kontekst (KF407), Masteroppgaven (KF-500) og underviser også på PhD-programmet Kunst-i-Kontekst og Bachelorprogrammet i Samtidsteater.
Jeg deltager i flere forsknings- og samarbejdsprojekter både nationalt og internationalt, blandt andet: Creative Europe-projektet ConnectUp med særligt fokus på Theatre Mediation Programme (https://home.uia.no/gunnarh/files/2019/09/ConnectUp.pdf) og er forskningsgruppeleder for forskningsgruppen "Musikk, Dans, Drama - tverrkunstneriske praksiser og utdanningsdiskurser " (UiA). Mere info kan findes her: https://www.uia.no/forskning/kunstfag/musikk-dans-drama-tverrkunstneriske-praksiser-og-utdanningsdiskurser-mdd-forsk
Derudover er jeg redaktionsmedlem i Jased - Journal for Research in Arts and Sports Education (https://jased.net/index.php/jased/index) og styremedlem i Periskop (http://periskop.no)
Forskning
- Drama/Teater fagdidaktikk
- Dramaturgi
- Sociale og digitale medier
- Æstetiske læringsprocesser
- Musikk, dans, drama i videregående utdanning
- improvisation
Utvalgte publikasjoner
- Østern, A-L. Og Knudsen, K.N. (Eds.), (2019). Performative Approaches In Arts Education. Artful Teaching, Learning and Research. London: Routledge. https://www.routledge.com/Performative-Approaches-in-Arts-Education-Artful-Teaching-Learning-and/Ostern-Knudsen/p/book/9780429444159 fbclid=IwAR0XL0SB0BLdKJieHioORWBV7rirnF6ueBFeDQRM3ki1mFR1hNhwVVYpCFE
- Knudsen, Kristian Nødtvedt. (2018) Challenging Fiction: Exploring Meaning-Making Processes in the Crossover Between Social Media and Drama in Education. International Journal of Education and the Arts. vol. 19 (1).
- Knudsen, Kristian Nødtvedt. (2018) Dramafagets rolle i en digital læringskultur. DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift. vol. 2-3.
- Knudsen, Kristian Nødtvedt. (2018) Forskeren som dramaturg – dramaturgi som refleksiv metodologi. Journal for Research in Arts and Sports Education.vol. 2 (1).
- Knudsen, Kristian Nødtvedt. (2017) Performative læringsrum på digitale scener - dramadidaktik og sociale medier. Journal for Research in Arts and Sports Education. vol. 1 (1).
- Knudsen, Kristian Nødtvedt. (2015) Sociale medier - en ny scene for dramapædagogen. DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift. vol. 2015 (3).