0
Hopp til hovedinnhold

Kristian Nødtvedt Knudsen

Førsteamanuensis

 
Kontor:
G2007 ( Universitetsveien 25, Kristiansand )

Jeg arbejder som Førsteamanuensis i Teater ved Institut for Visuelle og Sceniske fag ved UiA. Jeg forsker på, hvordan det performative og digitale samfund kan stimulere til nye måder at arbejde med både kunstfagdidaktik og kunstbaseret forskning. Samtidig er jeg emneansvarlig i masteremnet Kunstfagformidling (KF401) og underviser også på PhD-programmet Kunst-i-Kontekst, Bachelor i Samtidsteater og Bachelor i Litteratur, film og teater, sidstnævnte ved Fakultet for Humaniora og Pedagogikk. 

Jeg deltager i flere forsknings- og samarbejdsprrojekter både nationalt og internationalt, blandt andet: Creative Europe-projektet ConnectUp med særligt fokus på Theatre Mediation Programme (https://home.uia.no/gunnarh/files/2019/09/ConnectUp.pdf) og forskningsgruppen "Kunst og Barn & Unge" (UiA). Mere info kan findes her: https://www.uia.no/forskning/kunstfag/kunst-og-barn-unge

Derudover er jeg hovedredaktør i Jased - Journal for Research in Arts and Sports Education (https://jased.net/index.php/jased/index) og styremedlem i ASSITEJ Norge (http://assitej.no)

Forskning

  • Drama/Teater fagdidaktikk
  • Dramaturgi
  • Sociale og digitale medier
  • Æstetiske læringsprocesser
  • IKT i skole og høyere utdanning
  • improvisation

Utvalgte publikasjoner

Vitenskapelige publikasjoner

  • Knudsen, Kristian Nødtvedt; Schofield, Daniel (2019). Performing literacy and social media. Drama in education. Exploring key research concepts and effective strategies. ISBN: 9780429464928. Routledge. kapittel 3. s 22 - 35.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt; Østern, Maria Anna-Lena Viola (2019). Research through the gaze of the dramaturge: narratives from inside the artists' studio. Performative Approaches in Arts Education: Artful Teaching, Learning and Research. ISBN: 978-1-138-33487-8. Routledge. Chapter 4. s 56 - 68.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt; Krøgholt, Ida (2019). Revitalizing drama in education through fictionalization – a performative approach. Performative Approaches in Arts Education: Artful Teaching, Learning and Research. ISBN: 978-1-138-33487-8. Routledge. Kapitel 3. s 38 - 55.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt (2018). Challenging Fiction: Exploring Meaning-Making Processes in the Crossover Between Social Media and Drama in Education. International Journal of Education and the Arts. ISSN: 1529-8094. 19 (1). s 1 - 24. doi:10.18113/P8ijea1901.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt (2018). Dramafagets rolle i en digital læringskultur. DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift. ISSN: 0332-5296. 2-3s 24 - 33. doi:10.18261/issn.2535-4310-2018-02-03-08.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt (2018). Forskeren som dramaturg – dramaturgi som refleksiv metodologi. Journal for Research in Arts and Sports Education. ISSN: 2535-2857. 2 (1). s 39 - 52. doi:10.23865/jased.v2.1032.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt (2017). Performative læringsrum på digitale scener - dramadidaktik og sociale medier. Journal for Research in Arts and Sports Education. ISSN: 2535-2857. 1 (1). s 1 - 16. doi:10.23865/jased.v1.482.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt (2016). Social Media - A New Stage for the Drama Teacher. International Yearbook for Research in Arts Education. AT the Crossroads of Arts and Cultural Education: Queries Meet Assumptions. ISBN: 978-3-8309-3430-1. Waxmann Verlag. Section: "Crossroads. s 205 - 2013.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt; Østern, Tone Pernille (2015). Rektor, kend din krop - med kroppen som et spejlbillede. Ledelse for læring i mulighetenes skole. Skoleledelse i skjæringsfeltet mellom allmenndanning og talentutvikling.. ISBN: 9788202482459. Cappelen Damm Akademisk. Kapittel 4. s 84 - 95.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt (2015). Sociale medier - en ny scene for dramapædagogen. DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift. ISSN: 0332-5296. 2015 (3). s 46 - 50.
  • Østern, Maria Anna-Lena Viola; Knudsen, Kristian Nødtvedt (2019). Performative Approaches in Arts Education: Artful Teaching, Learning and Research. ISBN: 978-1-138-33487-8. Routledge. s 202.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt (2019). Dramafaget i en digital samtid – nye spilleregler for dramadidaktikeren?.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt (2019). Læring med dybde - dramaturgiske indgange til langøktsundervisning.
  • Østern, Maria Anna-Lena Viola; Knudsen, Kristian Nødtvedt (2019). Dybde i læring gjennom performativ tilnærming - relasjonell og nomadisk dramaturgi.
  • Rasmussen, Bjørn K.; Knudsen, Kristian Nødtvedt (2019). The Role of Art in Education in a post-democracy.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt (2019). ”From the Static Page to Corporal Experience - QRcodes as Performative Agents in Arts-Based Research”.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt (2019). Who are You on Social Media? How do You Live with Social Media?.

Sist endret: 9.06.2020 10:06