English version of this page

Kristian Nødtvedt Knudsen

Førsteamanuensis
Institutt for visuelle og sceniske fag
Telefon
+47 38141840
Mobiltelefon
+4798654754
Kontor G2007 (Universitetsveien 25, 4630 Kristiansand, Norway)

Ansvarsområde

Jeg arbejder som Førsteamanuensis i Teater ved Institut for Visuelle og Sceniske fag ved UiA. Mine forskningsinteresser omhandler performativ forskning, kunstfagdidaktik og anvendt drama/teater. Jeg har emneansvar i masteremnet Kunst & Kontekst (KF407), Masteroppgaven (KF-500) og underviser også på PhD-programmet Kunst-i-Kontekst og Bachelorprogrammet i Samtidsteater. 

Jeg deltager i flere forsknings- og samarbejdsprojekter både nationalt og internationalt, blandt andet: Creative Europe-projektet ConnectUp med særligt fokus på Theatre Mediation Programme (https://home.uia.no/gunnarh/files/2019/09/ConnectUp.pdf) og er forskningsgruppeleder for forskningsgruppen "Musikk, Dans, Drama - tverrkunstneriske praksiser og utdanningsdiskurser " (UiA). Mere info kan findes her: https://www.uia.no/forskning/kunstfag/musikk-dans-drama-tverrkunstneriske-praksiser-og-utdanningsdiskurser-mdd-forsk

Derudover er jeg redaktionsmedlem i Jased - Journal for Research in Arts and Sports Education (https://jased.net/index.php/jased/index) og styremedlem i Periskop (http://periskop.no)

Forskning

  • Drama/Teater fagdidaktikk
  • Dramaturgi
  • Sociale og digitale medier
  • Æstetiske læringsprocesser
  • Musikk, dans, drama i videregående utdanning
  • improvisation

Utvalgte publikasjoner

Publikasjoner

  • Knudsen, Kristian Nødtvedt (2023). Fremtidens dramaturgi i didaktisk kontekst - læring i en senmoderne samtid, Undervisningens dramaturgi. Fortellinger og analyser fra klasserommet. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-3404-2. s. 297–304.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt (2022). Et møde med ”Cleos fremtid”: Teater som performativ læringsarena. I Skregelid, Lisbet & Knudsen, Kristian Nødtvedt (Red.), Kunstens betydning? Utvidede perspektiver på kunst og barn & unge. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202763299. s. 197–213.
  • Illeris, Helene; Knudsen, Kristian Nødtvedt & Skregelid, Lisbet (2022). A/r/tography as approach to the development of sensuous sustainability education in the arts. Nordic Journal of Art and Research (A & R). ISSN 2535-7328. 11(1). doi: 10.7577/information.5067. Fulltekst i vitenarkiv
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt & Rasmussen, Bjørn (2021). Watch Out! Theatre Is Anywhere – Redistributing the Ethics of Arts Education and Applied Theatre. I Janse Van Vuuren, Petro; Rasmussen, Bjørn K. & Khala, Ayanda (Red.), Theatre and Democracy: Building Democracy in Post-war and Post-democratic Contexts. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-71182-5. doi: 10.23865/noasp.135.ch01. Fulltekst i vitenarkiv
  • Østern, Tone Pernille; Jusslin, Sofia; Knudsen, Kristian Nødtvedt; Maapalo, Pauliina & Bjørkøy, Ingrid (2021). A performative paradigm for post-qualitative inquiry. Qualitative Research. ISSN 1468-7941. doi: 10.1177/14687941211027444. Fulltekst i vitenarkiv
  • Østern, Anna-Lena & Knudsen, Kristian Nødtvedt (2021). Negotiating nomadic dramaturgies. I Østern, Anna-Lena (Red.), Teaching and learning through dramaturgy Education as an artful engagement. Routledge. ISSN 9780367549084. s. 167–182.
  • Østern, Maria Anna-Lena Viola & Knudsen, Kristian Nødtvedt (2021). Kroppslig læring i digitale//analoge rom. I Østern, Tone Pernille; Bjerke, Øyvind; Engelsrud, Gunn Helene & Sørum, Anne Grut (Red.), Kroppslig læring - perspektiver og praksiser. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-04370-8. s. 141–153.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt & Knudsen, Marianne Nødtvedt (2020). Indefra og udefra – serendipitet som kunstfagdidaktisk princip i teater bag murene. Journal for Research in Arts and Sports Education. ISSN 2535-2857. 4(1), s. 115–130. doi: 10.23865/jased.v4.2453. Fulltekst i vitenarkiv
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt & Schofield, Daniel (2019). Performing literacy and social media. I Ragnarsdóttir, Ása Helga & Björnsson, Hákon Sæberg (Red.), Drama in education. Exploring key research concepts and effective strategies. Routledge. ISSN 9780429464928. s. 22–35. doi: 10.4324/9780429464928-4.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt & Krøgholt, Ida (2019). Revitalizing drama in education through fictionalization – a performative approach. I Østern, Maria Anna-Lena Viola & Knudsen, Kristian Nødtvedt (Red.), Performative Approaches in Arts Education: Artful Teaching, Learning and Research. Routledge. ISSN 978-1-138-33487-8. s. 38–55. doi: 10.4324/9780429444159-4.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt & Østern, Maria Anna-Lena Viola (2019). Research through the gaze of the dramaturge: narratives from inside the artists' studio. I Østern, Maria Anna-Lena Viola & Knudsen, Kristian Nødtvedt (Red.), Performative Approaches in Arts Education: Artful Teaching, Learning and Research. Routledge. ISSN 978-1-138-33487-8. s. 56–68. doi: 10.4324/9780429444159-5.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt (2018). Dramafagets rolle i en digital læringskultur. DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift. ISSN 0332-5296. 2-3, s. 24–33. doi: 10.18261/issn.2535-4310-2018-02-03-08. Fulltekst i vitenarkiv
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt (2018). Challenging Fiction: Exploring Meaning-Making Processes in the Crossover Between Social Media and Drama in Education. International Journal of Education and the Arts. ISSN 1529-8094. 19(1), s. 1–24. doi: 10.18113/P8ijea1901. Fulltekst i vitenarkiv
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt (2018). Forskeren som dramaturg – dramaturgi som refleksiv metodologi. Journal for Research in Arts and Sports Education. ISSN 2535-2857. 2(1), s. 39–52. doi: 10.23865/jased.v2.1032. Fulltekst i vitenarkiv
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt (2017). Performative læringsrum på digitale scener - dramadidaktik og sociale medier. Journal for Research in Arts and Sports Education. ISSN 2535-2857. 1(1), s. 1–16. doi: 10.23865/jased.v1.482. Fulltekst i vitenarkiv
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt (2016). Social Media - A New Stage for the Drama Teacher. I Sæbø, Aud Berggraf (Red.), International Yearbook for Research in Arts Education. AT the Crossroads of Arts and Cultural Education: Queries Meet Assumptions. Waxmann Verlag. ISSN 978-3-8309-3430-1. s. 205–2013.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt (2015). Sociale medier - en ny scene for dramapædagogen. DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift. ISSN 0332-5296. 2015(3), s. 46–50.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt & Østern, Tone Pernille (2015). Rektor, kend din krop - med kroppen som et spejlbillede. I Emstad, Anne Berit & Angelo, Elin (Red.), Ledelse for læring i mulighetenes skole. Skoleledelse i skjæringsfeltet mellom allmenndanning og talentutvikling.. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202482459. s. 84–95.

Se alle arbeider i Cristin

Se alle arbeider i Cristin

  • Knudsen, Kristian Nødtvedt & Fugli, Ida (2023). Fluid: Negotiating limits-køn, ligestilling og krop i krydsfeltet med scenekunst og drama-og teaterfagdidaktik.
  • Kristensen, Jeppe; Knudsen, Kristian Nødtvedt & Fugli, Ida (2023). Performative anslag mod bacheloroppgaven.
  • Skregelid, Lisbet & Knudsen, Kristian Nødtvedt (2023). ForskerFokus: Kunstens betydning? Utvidede perspektiver på kunst og barn & unge.
  • Skregelid, Lisbet & Knudsen, Kristian Nødtvedt (2023). Kunstens betydning? Utvidede perspektiver på kunst og barn & unge.
  • Skregelid, Lisbet & Knudsen, Kristian Nødtvedt (2022). Kunstens betydning? Utvidede perspektiver på kunst og barn og unge.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt (2022). Drama Education in the 21st century – complex education for complex societies? (Keynote).
  • Kristensen, Jeppe; Højholdt, Cleo & Knudsen, Kristian Nødtvedt (2022). Cleos fremtid. Uddrag fra samtale med CLeo Højholdt og Jeppe Kristensen. I Skregelid, Lisbet & Knudsen, Kristian Nødtvedt (Red.), Kunstens betydning? Utvidede perspektiver på kunst og barn & unge. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202763299. s. 183–195.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt (2022). Cleos Fremtid. I Skregelid, Lisbet & Knudsen, Kristian Nødtvedt (Red.), Kunstens betydning? Utvidede perspektiver på kunst og barn & unge. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202763299. s. 183–195.
  • Skregelid, Lisbet & Knudsen, Kristian Nødtvedt (2022). Innledning. Kan kunstens betydning begrunnes? I Skregelid, Lisbet & Knudsen, Kristian Nødtvedt (Red.), Kunstens betydning? Utvidede perspektiver på kunst og barn & unge. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202763299. s. 10–28.
  • Bakke, Jannike Ohrem; Lindstøl, Fride & Knudsen, Kristian Nødtvedt (2021). Leder: Et temanummer om dramaturgi i didaktiske kontekster. Journal for Research in Arts and Sports Education. ISSN 2535-2857. doi: 10.23865/jased.v5.3257.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt (2021). Den performative forsker og underviser - Hvordan kan man kan bringe performative tilnærminger med ind i både didaktisk arbejde og forskning?
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt (2020). SOSIALE MEDIER I EN DRAMA-/TEATERPEDAGOGISK KONTEKST .
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt (2019). Dramafaget i en digital samtid – nye spilleregler for dramadidaktikeren? .
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt (2019). Læring med dybde - dramaturgiske indgange til langøktsundervisning .
  • Østern, Maria Anna-Lena Viola & Knudsen, Kristian Nødtvedt (2019). Dybde i læring gjennom performativ tilnærming - relasjonell og nomadisk dramaturgi.
  • Rasmussen, Bjørn K. & Knudsen, Kristian Nødtvedt (2019). The Role of Art in Education in a post-democracy.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt (2019). ”From the Static Page to Corporal Experience - QRcodes as Performative Agents in Arts-Based Research”.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt (2019). Who are You on Social Media? How do You Live with Social Media? .
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt & Østern, Maria Anna-Lena Viola (2019). Summary of the performative approaches. I Østern, Maria Anna-Lena Viola & Knudsen, Kristian Nødtvedt (Red.), Performative Approaches in Arts Education: Artful Teaching, Learning and Research. Routledge. ISSN 978-1-138-33487-8. s. 193–196.
  • Østern, Maria Anna-Lena Viola & Knudsen, Kristian Nødtvedt (2019). Introduction. I Østern, Maria Anna-Lena Viola & Knudsen, Kristian Nødtvedt (Red.), Performative Approaches in Arts Education: Artful Teaching, Learning and Research. Routledge. ISSN 978-1-138-33487-8. s. 1–8.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt & Schofield, Daniel (2018). SoMe eller SoWhat? DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift. ISSN 0332-5296.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt (2018). Dramadidaktik og sociale medier – uddannelse i det senmoderne samfund.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt (2016). "Sociale medier - en ny scene for dramapædagogen" (Keynote).
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt (2016). Social Media – A new stage for the drama teacher.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt (2015). Reflections from the inside out - Teaching through the lenses of Longform improvisation.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt (2015). Dramapedagogy, Social Media and the Performative Society. In a multimodal, design theoretic perspective.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt (2015). Dramapedagogy, Social media and the Performative Society. In multimodal, design theoretic perspective.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt (2014). Mellom trygghet og Konflikt. DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift. ISSN 0332-5296. 01, s. 6–9.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt (2014). Mod ensrettethed. DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift. ISSN 0332-5296. 51(01), s. 32–37.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt; Østern, Tone Pernille & Rasmussen, Bjørn K. (2017). #iLive - konturer af en performativ dramadidaktik i en digital samtid. NTNU. ISSN 978-82-326-2674-8.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 11:02