Gå til hovedinnhold
0
Hopp til hovedinnhold

Kristian Nødtvedt Knudsen

Førsteamanuensis

 
Kontor:
G2007 ( Universitetsveien 25, Kristiansand )

Jeg arbejder som Førsteamanuensis i Teater ved Institut for Visuelle og Sceniske fag ved UiA og er studieprogramleder for master i kunstfag. Mine forskningsinteresser omhandler performativ forskning, praksisbaseret forskning og kunstfagdidaktik, med særligt fokus på, hvordan det performative og digitale samfund kan stimulere til nye måder at arbejde med både kunstfagdidaktik og kunstbaseret forskning. Jeg har emneansvar i masteremnet Kunst & Kontekst (KF407) og underviser også på PhD-programmet Kunst-i-Kontekst og Bachelorprogrammet i Samtidsteater. 

Jeg deltager i flere forsknings- og samarbejdsprojekter både nationalt og internationalt, blandt andet: Creative Europe-projektet ConnectUp med særligt fokus på Theatre Mediation Programme (https://home.uia.no/gunnarh/files/2019/09/ConnectUp.pdf) og forskningsgruppen "Kunst og Barn & Unge" (UiA). Mere info kan findes her: https://www.uia.no/forskning/kunstfag/kunst-og-barn-unge

Derudover er jeg redaktionsmedlem i Jased - Journal for Research in Arts and Sports Education (https://jased.net/index.php/jased/index) og styremedlem i Periskop (http://periskop.no)

Forskning

  • Drama/Teater fagdidaktikk
  • Dramaturgi
  • Sociale og digitale medier
  • Æstetiske læringsprocesser
  • IKT i skole og høyere utdanning
  • improvisation

Utvalgte publikasjoner

Vitenskapelige publikasjoner

  • Illeris, Helene; Knudsen, Kristian Nødtvedt; Skregelid, Lisbet (2022). A/r/tografi som tilgang til udvikling af en sanselig bæredygtighedsdidaktik i kunstfagene. Nordic Journal of Art and Research (A & R). ISSN: 2535-7328. 11 (1). doi:10.7577/information.5067.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt (2022). Et møde med ”Cleos fremtid”: Teater som performativ læringsarena. Kunstens betydning? Utvidede perspektiver på kunst og barn & unge. ISBN: 9788202763299. Cappelen Damm Akademisk. Kap. 9. s 197 - 213.
  • Østern, Tone Pernille; Jusslin, Sofia; Knudsen, Kristian Nødtvedt; Maapalo, Pauliina; Bjørkøy, Ingrid (2021). A performative paradigm for post-qualitative inquiry. Qualitative Research. ISSN: 1468-7941. doi:10.1177/14687941211027444.
  • Østern, Maria Anna-Lena Viola; Knudsen, Kristian Nødtvedt (2021). Kroppslig læring i digitale//analoge rom. Kroppslig læring - perspektiver og praksiser. ISBN: 978-82-15-04370-8. Universitetsforlaget. Kapittel 10. s 141 - 153.
  • Østern, Anna-Lena; Knudsen, Kristian Nødtvedt (2021). Negotiating nomadic dramaturgies. Teaching and learning through dramaturgy Education as an artful engagement. ISBN: 9780367549084. Routledge. 9. s 167 - 182.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt; Rasmussen, Bjørn (2021). Watch Out! Theatre Is Anywhere – Redistributing the Ethics of Arts Education and Applied Theatre. Theatre and Democracy: Building Democracy in Post-war and Post-democratic Contexts. ISBN: 978-82-02-71182-5. Cappelen Damm Akademisk.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt; Knudsen, Marianne Nødtvedt (2020). Indefra og udefra – serendipitet som kunstfagdidaktisk princip i teater bag murene. Journal for Research in Arts and Sports Education. ISSN: 2535-2857. 4 (1). s 115 - 130. doi:10.23865/jased.v4.2453.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt; Schofield, Daniel (2019). Performing literacy and social media. Drama in education. Exploring key research concepts and effective strategies. ISBN: 9780429464928. Routledge. kapittel 3. s 22 - 35.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt; Østern, Maria Anna-Lena Viola (2019). Research through the gaze of the dramaturge: narratives from inside the artists' studio. Performative Approaches in Arts Education: Artful Teaching, Learning and Research. ISBN: 978-1-138-33487-8. Routledge. Chapter 4. s 56 - 68.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt; Krøgholt, Ida (2019). Revitalizing drama in education through fictionalization – a performative approach. Performative Approaches in Arts Education: Artful Teaching, Learning and Research. ISBN: 978-1-138-33487-8. Routledge. Kapitel 3. s 38 - 55.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt (2018). Challenging Fiction: Exploring Meaning-Making Processes in the Crossover Between Social Media and Drama in Education. International Journal of Education and the Arts. ISSN: 1529-8094. 19 (1). s 1 - 24. doi:10.18113/P8ijea1901.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt (2018). Dramafagets rolle i en digital læringskultur. DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift. ISSN: 0332-5296. 2-3s 24 - 33. doi:10.18261/issn.2535-4310-2018-02-03-08.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt (2018). Forskeren som dramaturg – dramaturgi som refleksiv metodologi. Journal for Research in Arts and Sports Education. ISSN: 2535-2857. 2 (1). s 39 - 52. doi:10.23865/jased.v2.1032.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt (2017). Performative læringsrum på digitale scener - dramadidaktik og sociale medier. Journal for Research in Arts and Sports Education. ISSN: 2535-2857. 1 (1). s 1 - 16. doi:10.23865/jased.v1.482.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt (2016). Social Media - A New Stage for the Drama Teacher. International Yearbook for Research in Arts Education. AT the Crossroads of Arts and Cultural Education: Queries Meet Assumptions. ISBN: 978-3-8309-3430-1. Waxmann Verlag. Section: "Crossroads. s 205 - 2013.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt; Østern, Tone Pernille (2015). Rektor, kend din krop - med kroppen som et spejlbillede. Ledelse for læring i mulighetenes skole. Skoleledelse i skjæringsfeltet mellom allmenndanning og talentutvikling.. ISBN: 9788202482459. Cappelen Damm Akademisk. Kapittel 4. s 84 - 95.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt (2015). Sociale medier - en ny scene for dramapædagogen. DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift. ISSN: 0332-5296. 2015 (3). s 46 - 50.
  • Skregelid, Lisbet; Knudsen, Kristian Nødtvedt (2022). Kunstens betydning? Utvidede perspektiver på kunst og barn & unge. ISBN: 9788202763299. Cappelen Damm Akademisk. s 363.
  • Østern, Maria Anna-Lena Viola; Knudsen, Kristian Nødtvedt (2019). Performative Approaches in Arts Education: Artful Teaching, Learning and Research. ISBN: 978-1-138-33487-8. Routledge. s 202.
  • Skregelid, Lisbet; Knudsen, Kristian Nødtvedt (2023). Kunstens betydning? Utvidede perspektiver på kunst og barn & unge.
  • Skregelid, Lisbet; Knudsen, Kristian Nødtvedt (2022). Kunstens betydning? Utvidede perspektiver på kunst og barn og unge.
  • Knudsen, Kristian Nødtvedt (2022). Drama Education in the 21st century – complex education for complex societies? (Keynote).
  • Skregelid, Lisbet; Knudsen, Kristian Nødtvedt (2022). Velkommen til boklansering: Kunstens betydning? Utvidede perspektiver på kunst og barn & unge.

Sist endret: 21.02.2023 14:02