Hensikten med gruppen er å etablere utdanningsprogrammet musikk, dans, drama (MDD) som et eget forskningsområde i en skole- og utdanningspolitisk kontekst. Vi er et bredt orientert forskningsnettverk som fordyper oss i tverrkunstneriske og kunstfagspesifikke undervisningspraksiser og forskningsprosjekter knyttet til MDD, samt spørsmål relatert til utdanningspolitiske og institusjonelle diskurser.
Forskningsgruppen involverer prosjekter som:
- Undersøker kunstfagenes plass i videregående skole, herunder hvilke kunstsyn og kunstforståelser som operasjonaliseres ved MDD
- Forsker på og initierer kunstfagdidaktiske og kunstpedagogiske prosjekter i MDD som involverer elever, lærere og andre fagpersoner ved universitet og videregående skole
- Forsker på hvordan begreper som dybdelæring, tverrkunstnerisk praksis og performative tilnærminger til læring kan revitalisere kunstpedagogikk og kunstfagdidaktikk i fremtidens skole
- Utforsker utdanningspolitiske diskurser og implementeringen av lærerplaner for MDD på videregående skole
- Forsker på hvordan MDD-fagene kan fremme allmenn studiekompetanse, fordypning og dybdelæring
- Ønsker å bygge bro mellom forskning på, med og gjennom kunstfaglig og kunstpedagogisk undervisningspraksis i MDD
Til forskningsgruppen rekrutteres forskere, lærere og kunstnere som interesserer seg for kunstfaglig forskning, tverrinstitusjonelt og tverrfaglig samarbeid, utdanningspolitiske møter, samt spenninger og kvaliteter i kunstfagrelatert utdanning ved MDD. I arbeidet med forskningsgruppen ønsker vi å ivareta ulike forskningstilnærminger, fra tradisjonell akademisk forskning, til praksisbasert og mer performativ forskning.
Forskningsnettverket ledes av Kristian Nødtvedt Knudsen, førsteamanuensis i Teater ved Universitet i Agder, Fakultet for kunstfag.
Relevant ph.d.-program
Medlemmer i gruppen
Deltakere
Assosierte medlemmer
- Morten Stene, Stipendiat i musikk (NTNU/HiV)
- Victoria Husby, Stipendiat i dansedidaktikk (NTNU)
- Mari Flønes, stipendiat i sans (UiS)
- Rikke A. Sundberg, stipendiat i utdanningsvitenskap (USN)
- Gaute Storsve, Ph.D.-stipendiat, The Center of Educational Research in Music (CERM), Norges Musikkhøgskole
- Vidar Sæther, Avd. leder Kunstfag (Ålesund VGS)
- Kenneth Sørum Bekkemoen (Ringerike VGS)
- Anne-Lise Aase Aamli (Sandefjord VGS)
- Audhild Krogedal Wessman (Vågsbygd VGS)
- Kjetil Sørborg (Vågsbygd VGS)
- Anette Sture Iversen (Edvard Munch VGS)
- Anne Bjørkvik (Dahlske VGS)
- Fredrik Johansen Bjørk (Cissi Klein VGS)
- SANS - Senter for dansepraksis
- Bjørn Terje Bandlien (NTNU, Institutt for lærerutdanning)
- Rose Martin, Professor in arts education with a focus on Dance & Dekan for Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (NORD universitet)
Elizabeth Anne Oltedal, Førstelektor i Musikk og instituttleder i Musikk, Avdeling for kulturfag v/ Høgskulen i Volda