Videreutdanning

Strategisk ledelse og forretningsutvikling

Kristiansand

Skap større markedsmuligheter for bedriften din

10 studiepoeng
 

Tre studenter som sitter ved et bord og studerer og diskuterer

Fakta om programmet

Organisering
Deltid
Oppstart:
Vår 2027
Studieavgift:
20 000,-

Om studiet

Ønsker du å utvikle virksomheten gjennom økt salg, utvikling av nye produkter eller nye markeder?

Med dette kurset vil du bli tryggere til å vurdere markedsmuligheter og markeder, analysere kunder og konkurrenter, etablere ny virksomhet eller ny forretningsenhet. Du vil få veiledning til å skrive forretningsplan og utforming av konkrete forretningsmodeller.

Hva lærer du?

Sentrale tema i kurset er modeller for planlegging og posisjonering, konkurranseforståelse, verdikjeder og bedriftsklynger, strategisk planlegging og fremvoksende strategi, strategiutvikling og posisjonering, visjoner og målsettinger, strategisk ledelse, lederskapsprinsipper, verdier og etikk samt hvordan strategiarbeidet kan fange opp nye forretningsmuligheter.

Etter gjennomført kurs skal du:

  • ha inngående kunnskap om strategi og om sentrale begreper og teorier knyttet til strategi
  • kunne anvende sentrale modeller tilknyttet konkurranse, posisjonering og verdisystemer og ha kunnskap om modellenes begrensninger
  • kunne identifisere og forstå etiske dilemmaer i strategisk ledelse, inkluderte problemstillinger knyttet til bærekraft
  • ha innsikt i sentrale kjennetegn ved ulike typer for forretningsmodeller og kunne utvikle slike modeller
  • kunne identifisere sammenhengen mellom strategi og organisasjoner, økonomisk styring, effektivitet og innovasjon
  • Kunne identifisere og utvikle nye forretningsområder

Oppbygning

Tre samlinger a to dager, med forelesninger, case og gruppediskusjoner/gruppearbeid. Nettstøttet undervisning (Canvas). Obligatoriske innleveringer og muntlig presentasjon (gruppe) mellom samlingene. Semesteroppgave (gruppe).
 

Praktisk informasjon

Samlinger og eksamen
Kurset gjennomføres med tre samlinger over to dager. Samling en og to legges til Kristiansand, mens siste samling planlegges hos internasjonal samarbeidspartner i Sverige/Danmark (med forbehold om endring).

Studentene fordeles på to undervisningsgrupper etter søknadsfristens utløp.

Samlingene gjennomføres etter følgende plan:

  • 1. samling: 2 dager i februar
  • 2. samling: 2 dager i mars
  • 3. samling: 2 dager i april

Eksamen i kurset er en semesteroppgave i gruppe med innleveringsfrist i mai.

Faglig ansvarlig

Faglig ansvarlig og foreleser i kurset er professor Trond Randøy, professor ved institutt for strategi og ledelse ved Handelshøyskolen, UiA og ved Copenhagen Business School.

Randøy har doktorgrad innenfor internasjonal business og finans i tillegg til en MBA. Han forsker på strategi, finansiering og internasjonal økonomi, med spesiell interesse innenfor forretningsstrategi og tverrfaglig forståelse mellom økonomistyring, organisasjonsfag og markedsføring. Randøy har publisert en rekke artikler og bøker og har bred erfaring som foredragsholder.

Semesteravgift og andre kostnader
I tillegg til studieavgiften må du betale lovpålagt semesteravgift til studentsamskipnaden og utgifter til pensumlitteratur.

Du må også betale eventuelle reise- og oppholdskostnader i forbindelse med den internasjonale samlingen.

Videre studier

Kurset kan tas som enkeltemne, eller inngå som valgemne i Executive MBA-studiet

Studieplan

Se hele studieplanen

Søknad og opptak

Opptakskrav

Bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoengs omfang og minst to års relevant yrkespraksis etter avsluttet utdanning.

Nærmere informasjon i henhold til utfyllende regler for opptak til Executive master of Business Administration.

Anbefalte forkunnskaper

Det anbefales gode kunnskaper i engelsk.

 

Spørsmål om opptak til studiet?

Slik søker du

Kontakt opptakskontoret: evuopptak@uia.no