Videreutdanning

Markedsføringsledelse

Kristiansand

Effektiv styring gjennom bærekraftig merkevarebygging

10 studiepoeng
 

Tre studenter som sitter ved et bord og studerer og diskuterer

Fakta om programmet

Organisering
Deltid
Oppstart:
Høst 2025
Studieavgift:
20 000,-

Om studiet

Ønsker du mer kunnskap om effektiv styring ved bruk av bærekraftig merkevarebygging?

Kurset vil gi deg verktøyene du trenger for å lykkes i et stadig skiftende marked. Du får innsikt i effektive strategier for å nå og engasjere kunder og brukere, og hjelp til å identifisere markedstrender og tilpasse virksomheten til løpende endringer. Gjennom kurset vil du lære å utvikle og implementere markedsføringsplaner som er målrettet og effektive for å styrke virksomhetens markedsposisjon.

Hva lærer du?

Kurset fokuserer på effektiv styring gjennom bærekraftig merkevarebygging. Sentrale tema er kundeorientering, merkevareledelse og styring av støttende markedsføringsfunksjoner som kommunikasjon og prising. Kurset gjennomgår både business-to-customer (B2C) og business-to-business (B2B) markeder, og inkluderer markedsføring av både produkter og tjenester.

Kurset er delt inn i tre fagmoduler:

  1. Kundeorientering
    Kunder og kundestilfredshet er kjernen i en kundeorientert virksomhet. Fokuset er å hjelpe kundene med å møte deres langsiktige behov og mål.
     
  2. Ledelse av markedsføringsfunksjonen
    Ny teknologi og sosiale medier utfordrer tradisjonell markedsføringstenking, og gjør det viktig for ledere å forstå hvordan kunder forstår, kommuniserer og påvirker hverandre.
     
  3. Merkevarebygging og overtalelse
    Merkevaren er i dag blant virksomhetens mest verdifulle eiendeler. Kunnskap om merkevareledelse er derfor viktig for ledelsen, og en nøkkel i bedriftens strategi for å bygge konkurransefordeler som skaper økonomiske resultater.

Etter gjennomført kurs skal du kunne:

  • lede virksomheten med fokus på kundeverdi og kundevelferd
  • utvikle en bærekraftig strategi for merkevareledelse
  • utvikle og lede kundebaserte merkevarer
  • organisere virksomheten slik at den er rustet til å møte utfordringene i en teknologidrevet markedsplass
  • forstå etiske utfordringer knyttet til kundene

Oppbygning

Tre samlinger à to dager over ett semester, med forelesninger, gjesteforelesninger, case og gruppediskusjoner. Nettstøttet undervisning.

Undervisningsspråk: Engelsk og norsk/skandinavisk. Litteratur: Engelsk og norsk/skandinavisk

Praktisk informasjon

Kurset retter seg mot ledere og mellomledere i små og mellomstore bedrifter og virksomheter, samt ansatte som jobber med markedsføring og som har ambisjoner om lederstilling. Emnet er relevant både for private og offentlige virksomheter, inkludert teknologi- og opplevelsesnæringer.

Samlinger og eksamen
Kurset gjennomføres med tre fysiske samlinger supplert med nettstøttet undervisning. Samlingene er lagt til følgende dager: 

  • 1. samling: 2 dager i september              
  • 2. samling: 2 dager i oktober
  • 3. samling: 2 dager i november

Det legges opp til at samlingene gjennomføres uten streaming. For å få størst mulig utbytte av studietilbudet er det viktig at du møter til samlingene og deltar aktivt i undervisningen.

Eksamen gjennomføres som en ukes hjemmeeksamen i gruppe (inntil 3 personer) i desember.

Fagansvarlig
Faglig ansvarlig og hovedforeleser i kurset er professor Tobias Otterbring ved institutt for strategi og ledelse ved Handelshøyskolen, UiA. I tillegg inngår gjesteforeleser til utvalgte tema.

Semesteravgift
I tillegg til studieavgiften må du betale lovpålagt semesteravgift til Studentsamskipnaden og utgifter til pensumlitteratur.

Videre studier

Kurset kan tas som enkeltemne, eller inngå som valgemne i Executive MBA-studiet

Studieplan

Se hele studieplanen

Søknad og opptak

Opptakskrav

Bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoengs omfang og minst to års relevant yrkespraksis etter avsluttet utdanning.

Nærmere informasjon i henhold til utfyllende regler for opptak til Executive master of Business Administration.

Anbefalte forkunnskaper

Det anbefales gode kunnskaper i engelsk.

Løpende opptak

Dette kurset har løpende opptak. «Først til mølla»-prinsippet gjelder dersom du er kvalifisert i henhold til opptakskrav.

NB! Det stenges for søking når kurset er fullt.

Svar på opptak sendes i starten av hver måned. Du må likevel beregne minimum 14 dager fra du søker til du får svar. Det er viktig at du laster opp relevant dokumentasjon (utdanning/praksis/etc) innen 3 virkedager etter søknaden er sendt inn.

Spørsmål om opptak til studiet?

Slik søker du

Kontakt opptakskontoret: evuopptak@uia.no