Videreutdanning

Kunst, kultur og kreativitet i barnehagen

Skap glede og mestring gjennom kreativ lek i barnehagen

Barn med fargerike t-skjorter ligger i en sirkel og smiler til kamera

Fakta om programmet

Organisering
Deltid
Oppstart:
Høst 2024
Åpner for søking:
1. februar
Ordinær søknadsfrist:
1. mars
Studieplasser:
35

Om studiet

Dette studiet er en del av Utdanningsdirektoratets strategi Kompetanse for fremtidens barnehager. Ønsker man å delta på studier gjennom denne ordningen må man først søke om deltakelse via Utdanningsdirektoratets nettsider. Når Utdanningsdirektoratet har tildelt deg plass, vil du motta beskjed fra din barnehageeier og deretter en e-post fra UiA. Her får du informasjon om videre søknad om opptak hos oss.

Emnet bygger på kunnskapsområdet Kunst, kultur og kreativitet i barnehagelærerutdanningen, med fokus på teori og nyere forskning innenfor kunst, kultur og estetiske læreprosesser. I undervisningen vil studenten lære å tilrettelegge for tverrestetiske praksiser og erfaring med å lede kunstfaglige prosesser.

Hva lærer du?

I studiet vil det legges stor vekt på lek og improvisasjon gjennom tverrestetisk utforskning av kunstfagene drama, forming og musikk, med spesielt fokus på drama og teater. Du vil utforske temaer som ledelse av kreative prosesser, sanselige uttrykk, bevegelse og bruk av ulike materialer for å invitere til lekne og estetiske uttrykk i barnehagen.

Etter fullført emne skal studenten:

  • ha avansert kunnskap om ulike diskurser om lek og læring, samt praktiske ferdigheter til å gjenkjenne og utnytte slektskapet mellom kunst, lek, fantasi, undring og læring.
  • ha inngående kunnskaper om kunstfaglige virkemidler og ferdigheter for å kunne skape, improvisere og kommunisere gjennom ulike kunstneriske uttrykk.
  • ha kunnskap om hvordan kunstmøter kan gi barna individuelle og kollektive sanselige erfaringer, som kan bidra til glede, felleskap, mestring og utvikling.
  • ha kunnskap om og få erfaring med hvordan et prosjekt/materiale kan utvikles og tilpasses for forskjellige aldersgrupper for å ivareta progresjon
  • ha kunnskap om og reflektere over hvordan lek og utforsking med lyd, materialer og digitale verktøy kan tilføre estetiske dimensjoner i ulike skapende uttrykk.
  • kunne forholde seg kritisk til, analysere og anvende forskningsbasert kunnskap til å drøfte hvordan ulike forståelser av lek og læring kan få konsekvenser for kunstfaglige praksiser i barnehager.
  • kunne lede, igangsette og reflektere over kreative prosjekter, kunstpedagogisk virksomhet og utviklingsarbeid i barnehagen.

Oppbygning

Organisering av emnet

  • Seks fellessamlinger (fire fysiske, to digitale)
  • Nettbasert undervisning
  • Praktiske øvelser
  • Veiledning
  • Utvikling og gjennomføring av egne prosjekter i barnehagen
  • Skriftlige arbeider. 

Emnet er praksisrettet, og forutsetter aktiv deltakelse fra studenten. Mellom samlingene på campus arbeider studentene individuelt og i mindre grupper. Utvikling og refleksjon over selvstendige prosjekter i barnehagen står sentralt i emnet, og studentene får veiledning og utfordres til å videreutvikle seg som barnehagelærere. 

Deler av undervisningen er obligatorisk. Disse delene fremlegges i Canvas ved semesterstart. Forventet arbeidsomfang er 27 timer per studiepoeng.

Datoer samlinger

Høst 2024:

  • 29. og 30. august (fysisk)
  • 10. og 11. oktober (digital)
  • 5. og 6. desember (fysisk)

Vår 2025:

  • 6. og 7. februar (fysisk)
  • 20. og 21. mars (fysisk)
  • 24. og 25. april (digital)

Studium

Emnet kan inngå i Barnehagekunnskap, masterprogram.

Samlinger høsten 2024

  • Samling 1: Fysisk: 2. september kl. 12.15-15.00 og 3. september kl. 9.15-15.00
  • Samling 2: Digital asynkron uke 37-39
  • Samling 3: Fysisk: 7. oktober kl. 12.15-15.00 og 8. oktober kl. 9.15-15.00
  • Samling 4: Digital asynkron uke 42-43
  • Samling 5: Fysisk: 4. november kl. 12.15-15.00 og 5. november kl. 9.15-15.00

Praktisk informasjon

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjent fremmøte til obligatorisk undervisning
  • 2-4 godkjente obligatoriske oppgaver 

Oversikt over obligatoriske oppgaver fremlegges i Canvas ved semesterstart.

Eksamen

14 dagers individuell mappeinnlevering bestående av tre deler:

  • Del 1: En praktisk-estetisk oppgave med digital innlevering
  • Del 2: Skriftlig beskrivelse av praktisk-estetisk oppgave
  • Del 3: Et teoretisk refleksjonsnotat

Gradert karakter. Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart. Når det gjelder eksamen har du 14 dager som du disponerer, det er ikke forventet at du skal jobbe 14 hele dager med eksamen. Det er for å åpne opp for at det skal bli mer fleksibelt for studentene kombinert med jobb.

Studieplan

Se hele studieplanen

Søknad og opptak

Opptakskrav

Bachelorprogram i barnehagelærer- eller førskolelærerutdanning og ansettelse i barnehage.

Spørsmål om opptak til studiet?

Slik søker du

Kontakt opptakskontoret: evuopptak@uia.no

Kontakt

Bilde av Pia Elise Goul
Førstekonsulent
E-post
pia.goul@uia.no
Telefon
+47 38 14 24 12

Bilde av Anne-Mette Liene
Førstelektor
E-post
anne.m.liene@uia.no
Telefon
+47 38 14 13 96