Norsk skole har en mangfoldig elevgruppe og trenger lærere med ulike kulturelle erfaringer. Fullført utdanning gir undervisningskompetanse i de undervisningsfag og morsmål som inngår i ditt studium.
Studiet retter seg mot deg med minoritetsspråklig bakgrunn. Utdanningen er samlingsbasert, og det er mulig å ta utdanningen enten på heltid eller deltid. Det vil være varierende hvor raskt studiet kan fullføres. Studiet har opptak hvert tredje år.
Det gis mulighet for innpassing av tidligere utdanning. Det er også mulig å søke fagtilbud/morsmål ved andre høgskoler/universiteter og få innpasset dette i utdanningen. Det inngår 60 dager obligatorisk praksis i studiet. Det er egne regler for hvor og hvordan praksis skal gjennomføres.
Du skal gjennom studiet styrke din bevissthet og holdning til egen kulturbakgrunn og egen oppgave som tospråklig og flerkulturell rollemodell og kulturformidler overfor både elever fra egen minoritetsgruppe, fra andre minoritetsgrupper og fra majoritetsgruppen.
Studiet skal møte behov regionalt og nasjonalt for kompetanse om tospråklig opplæring og kvalifisere studenter til å fungere som tospråklige lærere og faglærere. Emnene inneholder sentrale elementer fra grunnskolelærerutdanningene. Temaer, teorier og metoder innenfor de ulike fagområdene er vektlagt. Studiet skal gjennom teori, diskusjoner og praksis i skolen bidra til at studentene blir involvert i profesjonelle og profesjonsetiske problemstillinger. I tillegg til fagenes mer generelle tilnærming, har studiet særlig fokus på skolens, læreres, elevers og foreldres plass i et flerkulturelt samfunn. Du skal også ha kunnskaper, ferdigheter og kompetanse i tråd med emnebeskrivelsene i de valgfrie emnene.
Gjennom studiet fokuseres det på utvikling av tre profesjonslinjer: klasseledelse, læringsledelse og mangfoldsledelse. Disse linjene vil ha særlig fokus i praksis. Som del av profesjonslinjene vil profesjonsfaglig digital kompetanse være sentralt.
Lærerutdanning for tospråklige lærere kvalifiserer til stilling som tospråklig lærer i norsk grunnskole, 1.-10. trinn i henhold til Forskrift til opplæringslova, kapittel 14: Krav til kompetanse ved tilsetjing og undervisning. En lærer med denne utdanningen kvalifiserer til å undervise morsmål og de undervisningsfagene læreren har som del av sin utdanning. Den tospråklige lærerens flerkulturelle kompetanse vil kunne være høyt verdsatt i norsk skole.
1. studieår
|
1. sem |
PRA063 Praksis, første periode, 20 dager |
|
2. sem |
|||
2. studieår
|
3. sem |
|
PRA064 Praksis, andre periode, 20 dager |
4. sem |
|
||
3. studieår
|
5. sem |
|
PRA065 Praksis, tredje periode, 20 dager |
6. sem |
Individuell utdanningsplan tilpasses i samråd med studieveileder.
Generell studiekompetanse og et gjennomsnitt på karakteren 3,0 i norsk (393 timer), samt tospråklig kompetanse.
I tillegg til opptakskrav som framgår av forskrift om opptak til høgre utdanning gjelder følgende krav:
For søkere som søker på bakgrunn av realkompetanse er fristen 1. mars. Mer om realkompetanse på Samordna Opptak sine sider.
Anbefalte forkunnskaper: Lærerutdanning eller annen høyere utdanning fra hjemlandet og/eller erfaring som lærer.
Studiet har skikkethetsvurdering og krav om politiattest. Studenten må imøtekomme medisinske krav i forbindelse med praksis.
Du konkurrerer i kvoten for førstegangsvitnemål dersom du ikke fyller mer enn 21 år i året du søker opptak og har fått utstedt førstegangsvitnemål på normert tid i videregående opplæring, eller har generell studiekompetanse på bakgrunn av vitnemål fra yrkesfag og studiekompetansefagene. Skal du søke studier med spesielle opptakskrav, og konkurrerer i førstegangsvitnemålkvoten, må fagene som inngår i det spesielle opptakskravet stå på førstegangsvitnemålet ditt. 50 prosent av alle studieplassene gis i denne kvoten, og du konkurrerer kun med skolepoengene dine. Det står «Førstegangsvitnemål» på vitnemålet ditt om du har det.
I forbindelse med praksis kan det påløpe merutgifter til reise og opphold, se egne retningslinjer.
201 511
180
35