2-årig master

Fagdidaktikk for grunnskolens trinn 5-10, lektor

Kristiansand

Utdanning for lærere som ønsker ekstra kompetanse og lektortittel. Kan tas på heltid eller deltid.

Arbeid i elevgruppe på bibliotek, bøker, lærer veileder

Fakta om programmet

Studiepoeng:
Studiets varighet:
2 år
Organisering
Heltid
Oppstart:
Høst 2024
Åpner for søking:
1. februar

Om studiet

Studieprogrammet har ledige studieplasser høsten 2024.

Du fordyper deg i ett av undervisningsfagene du har fra før og får mer kunnskap om faget i sammenheng med undervisning på 5.–10. trinn. Du velger om du vil ta utdanningen på heltid over to år eller deltid over fire år. Etter endt utdanning får du lektortittel.

Aktuelle fag for høsten 2024

• Engelsk
  • Kroppsøving
  • Mat og helse
  • Matematikk
  • Norsk
  • Samfunnsfag

Hva lærer du?

Masterstudiet gir deg utdypende kunnskap i ditt valgte masterfag og fagets didaktikk. Dere vil gå inn på temaer som læring, undervisning og formidling med fokus på 5.–10. trinn.

Gjennom arbeidet med masteroppgaven vil du oppnå en spesialisert innsikt i et avgrenset fagområde rettet inn mot trinnene 5–10. Du vil få inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring i den siste delen av barneskolen og i hele ungdomsskolen.

Du får en fordypning i masterfaget, og kunnskap om å tilrettelegge og gjennomføre undervisning på en avansert måte med elever på 5.–10. trinn i grunnskolen.

Undervisningsspråk: Norsk.

Du har mulighet til å delta på undervisning sammen med grunnskolelærerstudentene som er i de siste årene av sin femårige masterutdanning. Dette gir rom for spennende refleksjoner mellom deg som kanskje har vært ute i skolen en stund og de som snart skal ut i læreryrket.

I undervisningen vil du oppleve varierte, spennende, studentaktive undervisningsformer, og digitale læringsverktøy er en del av alle fagene. Du blir oppfordret til å løfte problemstillinger og gi eksempler fra den skolehverdagen du kjenner, og vurdere dem i lys av pedagogisk og didaktisk teori.

Utveksling

Du kan ta hele 2. semester i utlandet hos en av våre partnerinstitusjoner.

Hit kan du reise på utveksling i dette studiet

Alt du trenger å vite om utveksling

Studiemiljø

Som student på fagdidaktikk blir du en del av studiemiljøet i grunnskolelærerutdanning for trinn 5–10. Studentene synes det er et utrolig godt studentmiljø, åpne og fine lokaler, åpne dører til foreleserne og lett å bli kjent på tvers av studiene.

Du vil du bli en del av et stort fellesskap, og du vil være en viktig del av dine medstudenters læringsmiljø gjennom samarbeid, felles refleksjoner og faglige diskusjoner.

Jobb- og karrieremuligheter

Med masterutdanningen kan du kombinere erfaringen du allerede har med ny og oppdatert kunnskap og forskning, og du får lektortittel.

Hva kan du bli?

Du blir lektor på trinnene 5–10, og i noen tilfeller kan du jobbe i videregående skole. Studiet kan kvalifisere til å inneha funksjon som lærerspesialist i masterfaget.

Du kan også jobbe i andre stillinger relatert til skole, undervisning og opplæring, blant annet i voksenopplæringen.

Videre studier

UiA har et bredt etter- og videreutdanningstilbud som er spesielt tilpasset lærere. Mer om tilbudet for ansatte i skolen.

Du kan bygge på fagkompetansen din med ekstra årsstudier og noen emner innenfor grunnskolelærerutdanningen tilbys også som enkeltemner for ferdig utdannede lærere som har anledning til å følge undervisning på dagtid. Mer om tilbudet enkeltemner for lærere.

Er du interessert i faglig fordypning ut over det grunnskolelærerutdanningen tilbyr, kan du ha muligheten til å ta en ph.d.–spesialisering i ditt masterfag.

Søknad og opptak

Søk Lokalt opptak. Vi har fortløpende opptak

Søknadsfrist er 1. mars for noen søkere

Opptakskrav

Det er følgende opptakskrav til programmet:

Enten

a) Fullført fireårig grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 med minst 60 studiepoeng i masterfaget (inklusiv fagdidaktikk)

eller

b) Fullført fireårig allmennlærerutdanning med minst 60 studiepoeng i masterfaget (inklusiv fagdidaktikk)

eller

c) Annen lærerutdanning: Individuell vurdering. Minst 60 studiepoeng i masterfaget (inklusiv fagdidaktikk) og minst 30 studiepoeng pedagogikk.

Det stilles krav om vektet gjennomsnittskarakter for masterfaget og Pedagogikk og elevkunnskap/Pedagogikk på C eller bedre. Vektet gjennomsnittskarakter beregnes for masterfaget og Pedagogikk og elevkunnskap/Pedagogikk.

Det gis ikke betinget opptak dersom søker mangler emner i masterfaget eller Pedagogikk og elevkunnskap/Pedagogikk.

For øvrig skjer opptak etter forskrift om opptak til studier og emner ved Universitetet i Agder.

Poenggrenser ved forrige opptak

Poenggrensene endrer seg fra år til år, avhengig av karakterene til de som søker studiene. Det gir altså bare en indikasjon på om du får studieplass.

• Ordinær kvote: Alle kvalifiserte

Om poengberegning og poenggrenser i Lokalt opptak

Karakterkalkulator på utdanning.no

Spørsmål om opptak til studiet?

Slik søker du

Kontakt opptakskontoret: opptak@uia.no

Studiet leveres av Avdeling for lærerutdanning