Videreutdanning

Prosjektledelse i teori og praksis

Kristiansand

Øk verdiskapningen i prosjektene deres

30 studiepoeng

To kvinner og en mann i dress ser på en tavle med post-it lapper

Fakta om programmet

Organisering
Deltid
Oppstart:
Høst 2024
Åpner for søking:
1. mars
Ordinær søknadsfrist:
1. juni
Studieavgift:

Om studiet

Jobber du som leder eller medarbeider i prosjekter, men har liten teoretisk eller formell kompetanse i prosjektledelse?

En økende andel av verdiskapningen i samfunnet blir gjennomført i prosjekter. Med dette kurset vil du stå bedre rustet til å lede, planlegge og gjennomføre prosjekter i praksis.

Sentrale tema er overordnet forståelse av prosjektkonseptet, utarbeidelse av prosjektbeskrivelse, usikkerhetsanalyser, interessentmatriser, organisering, teamarbeid, samskaping, gjennomføring, styring og evaluering av nytte med prosjekter.

Hva lærer du?

Kurset gir en teoretisk og praktisk tilnærming til hvorfor og hvordan foreta verdiskapning i prosjekter. Dette inkluderer alle typer bransjer fra klassiske til mer moderne endringsorienterte, involverende, samskapende og smidige arbeidsmetoder som spiral, scrum og sprinter.

Etter gjennomført kurs skal du:

• ha god kunnskap om hvorfor og hvordan bruke prosjekt som arbeidsform
  • ha tilegnet deg kompetanse i hvordan planlegge, organisere, styre, lede samt evaluere prosjekter
  • ha kompetanse på suksesskriterier i prosjekter
  • kunne anvende klassiske samt mer moderne smidige modeller i prosjekter
  • kjenne til hvorfor og hvordan foreta strategisk porteføljeprioritering
  • kunne utøve etisk og bærekraftig prosjektledelse

Oppbygning

Kurset gjennomføres med en kombinasjon av forskningsbaserte teorier, praktiske eksempler og case samt gruppediskusjoner.

Undervisningen gis på deltid, med fem fysiske samlinger à to dager over to semester. To samlinger er lagt til høstsemesteret, og tre samlinger til vårsemesteret. I tillegg kommer nettstøttet undervisning med webinarer og veiledning til prosjektoppgave.

Tilbudet gjennomføres på deltid over to semester.

Samlinger høsten 2024

1. samling: 22.-23. oktober
    2. samling: 3.-4. desember

Samlinger våren 2025

1. samling: 28.-29. januar
    2. samling: 4.-5. mars
    3. samling: 23.-24. april

Eksamen i emnet er todelt og består av:

• Prosjektoppgave, individuell eller gruppe inntil 3 studenter (teller 60 %)
    • Fem timers individuell hjemmeeksamen (teller 40 %)

Foreleser
    Faglig ansvarlig og hovedforeleser i kurset er førsteamanuensis Tor Geir Kvinen ved institutt for strategi og ledelse ved UiA. Kvinen har mer enn 25 års erfaring som kursleder og konsulent innen organisasjon og lederutvikling for privat og offentlig sektor, erfaring fra en rekke styreverv i private bedrifter, offentlige selskap, frivillige lag og foreninger, samt bred erfaring fra en rekke prosjekter både som prosjektleder og veileder.

Kvinen har en frisk og involverende foreleserform, og underviser på flere av UiAs kurstilbud for ansatte i næringslivet. Han er også studieprogramleder for det modulbaserte Lederprogrammet ved UiA.

Semesteravgift
    I tillegg til studieavgiften må du betale lovpålagt semesteravgift til studentsamskipnaden og utgifter til pensumlitteratur.

Videre studier

Tilbudet kan tas som enkeltkurs, eller inngå i Lederprogrammet – en kurspakke for deg som ønsker formell utdanning eller faglig påfyll.

Lederprogrammet passer for deg som har noen års erfaring fra arbeidslivet, som mangler formalkompetanse, eller som ønsker å bygge din faglige utvikling til en fremtidig grad.

Studieplan

Se hele studieplanen

Søknad og opptak

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse og minst to års arbeidserfaring.

Løpende opptak

Dette tilbudet har løpende opptak. «Først til mølla»-prinsippet gjelder dersom du er kvalifisert i henhold til opptakskravet. Det stenges for søking når tilbudet er fullt.

Svar på opptak sendes i starten av hver måned. Du må likevel beregne minimum 14 dager fra du søker til du får svar. Det er viktig at du laster opp relevant dokumentasjon (utdanning/praksis/etc.) innen 3 virkedager etter søknaden er sendt inn.

Spørsmål om opptak til studiet?

Slik søker du

Kontakt opptakskontoret: evuopptak@uia.no