0
Hopp til hovedinnhold
Varighet
3 år
Studiepoeng
180
Omfang
Heltid
Start
Høst 2022
Studiested
Grimstad/Kristiansand

E-sport er en av de raskest voksende næringene i verden i dag. Stadig flere deler av arbeidslivet, både nasjonalt og internasjonalt, ser mulighetene for å utnytte potensialet som ligger i kompetanser utviklet gjennom e-sport. Bachelorstudiet i akademisk e-sport skal gi kunnskap som gjør deg konkurransedyktig i framtidas arbeidsmarked. Studiet gir en innføring i det som danner grunnlaget for akademisk e-sport og utvikler kompetanser som rekker mye bredere enn dette feltet. Dette innebærer at i tillegg til å utøve selve aktiviteten, lærer du om trening, restitusjon og prestasjon. Studiet gir deg også kunnskap om e-sportens rolle i samfunnet, teknologi relatert til e-sport, samt hvordan du kan benytte e-sport i utdanning og i yrkesliv. 

Hva lærer du?

På bachelorstudiet i Akademisk e-sport lærer du om fysiologiske og psykologiske forhold som ligger til grunn for trening og prestasjon som e-sportsutøver. Du lærer også om hvordan du kan utvikle og produsere innhold til sentrale digitale plattformer som benyttes for formidling og markedsføring innen e-sport. Videre får du en innføring i økonomi, entreprenørskap og merkevarebygging som benyttes for administrasjon, organisasjon og utvikling av turneringer og lag. Programmering, nettsikkerhet, personvern og bruken av droner og andre fjernstyrte enheter inngår også i programmet, samt spilldesign og spillhistorie.

I 6. semester i studiet velger man en av fire fordypningsområder innen e-sport:

  • E-sportsutøver
  • E-sportsbransjen (media, administrasjon osv.)
  • Teknologi og innovasjon
  • Utdanning og helse

Jobbmuligheter

Bachelorstudiet kvalifiserer for å kunne jobbe i ulike deler av e-sport bransjen som utøver og trener, innen ledelse, administrasjon og forretningsutvikling, teknologi og design, utdanning og helse og rehabilitering. Denne kompetansen vil også være overførbar og kunne anvendes i andre deler av yrkeslivet. Dette kan være jobber innenfor kommunikasjon, markedsføring, lyd og bilde, salg, programmering, design og som operatører av droner og fjernstyrte enheter.

Oppbygning

1. sem

IDR-954
General Introduction to Exercise (5 sp)

MM-905
 Game History (5 sp)

PS-900
Psychology and ethics (5 sp)

MM-906
Video and Sound (5 sp)

MM-907 E-sport 1 Practice (10 sp)

2. sem

IDR-955
General Introduction to Sports (5 sp)

MM-908
Gamedesign (5 sp)

MM-909
E-sports in School and Society (5 sp)

MM-910
Statistics, Maps and Logistics (5 sp)

MM-911 E-sport 2 Practice (10 sp)

3. sem

IDR-XXX
Nutrition, Recovery and Athletic Performance (5 sp)

IDR-XXX
Technology in Sports (5 sp)

MM-XXX
Programming 1
Automation and Gaming (5 sp)

MM-XXX
Remote Operated Vehicles (5 sp)

IDR-XXX E-sport 3 Practice (10 sp)

4. sem

IDR-XXX
Sports Injuries and Ergonomics (5 sp)

IDR-XXX
Teams and Performance Culture (5 sp)

MM-XXX
Programming 2
Useful Technology (5 sp)

MM-XXX
Entrepreneurship (5 sp)

MM-XXX E-sport 4 Practice (10 sp)

5. sem

IDR-XXX
Research Methodes (10 sp)

MM-XXX
Branding (5 sp)

MM-XXX
Digital Security (5 sp)

IDR-XXX E-sports 5 Practice (10 sp)

6. sem

MM-XXX
Preliminary Project (5 sp)

MM-XXX
Economy and Innovation (5 sp)

MM-XXX
Bachelor Thesis (20 sp)

Hvert semester i studiet inngår det et praktisk e-sportsemne der man utøver e-sport og anvender kunnskapen fra de teoretiske emnene samme semester.

Opptakskrav

Opptakskrav

Generell studiekompetanse.

Utveksling

Det legges til rette for at studentene kan reise på utveksling i studiets 5. semester. Det arbeides med å få på plass samarbeidsavtaler med relevante universiteter i både USA og Europa.

Alt du trenger å vite om utveksling

Videre studier

Fakta

Søknadsfrist

15. april

1. mars for noen søkergrupper. Gjelder det deg?

Antall plasser

40

Undervisningsspråk

Engelsk

Spørsmål om opptak til studiet?

Spørsmål om innholdet i studiet?

Andre studier du kanskje vil like