English version of this page

Rune Andersen

Førstelektor
Institutt for informasjons- og kommunikasjonsteknologi
Telefon
+47 37233379
Mobiltelefon
+4741628634
Kontor A4022 (Jon Lilletuns vei 9, 4879 Grimstad, Norway)

Ansvarsområde

Utdanning:

Allmennlærer 1999

Master Pedagogisk bruk av IKT 2008

Veiledningspedagogikk 2012

Velferdsteknologi 2018

 

 

Yrkesbakgrunn

Grimstad Ungdomsskole 1999-2006

Dahlske VGS 2006-2016 (30% siste 4 årene)

Høyskoleforlaget 2006-2008

Aplay Motivation AS 2007-2008

Universitetet i Agder 2014-

Forskning

Medlem i følgende forskergrupper:

Akademisk esport, spill og spilldidaktikk https://www.uia.no/forskning/teknologi-og-realfag/akademisk-e-sport-spill-og-spilldidaktikk

Multimedia og e-læring https://www.uia.no/forskning/teknologi-og-realfag/multimedia-og-e-laering

Faglige interesser

Faglig interesse innen bruken av IKT til pedagogiske formål. Hvordan benytte seg av IKT på en måte som er hensiktsmessig i ulike kontekster. Har tatt initiativ til, utviklet og gjennomført etableringen av Europas første komplette bachelorprogram innen akademisk esport. Er sterkt fokusert på hvordan en kan utnytte overførbare ferdigheter fra spill til andre kontekster.

Er også interessert i å se på de tverrfaglige fordelene som finnes samt hvordan en kan koble næringslivet på slik at studenter får en sømløs overgang til arbeidslivet.

 

Undervisning

2023: MM406, MM113, MM114, MM500, GameOn

2022: MM406, MM911, MM909, MM910, MM113, MM114

2021: Didaktisk bruk av IKT for forsvaret

2021: MM404, MM903, MM906, MM406, MM408, Akademisk e-sport, PED978

2020 – d.d: EVU emner som betalingsoppdrag for det offentige og private

2020: MM404, MM901, MM902, MM903, MM904, MM406, MM408, DAT110, PED978

2019: MM404, MM406, MM408, MM902, MM903, PED978

2018: MM501, MM503, TEKPED60, MM901, MM902, PED978

2017 – d.d STM prosjekt sammen med barnehagelærerutdanningen

2017: DAT110, MM501, MM503, TEKPED60

2016: DAT110, MM501, MM503

2015: DAT110, MM501, MM503

2012 – 2015: TFL 115/200 og Forkurs (Ingeniørvitenskap)

Publikasjoner

  • Andersen, Rune; Scholz, Tobias Michael & Simonsen, Christian Robere (2023). LEVEL UP: UNLEASHING THE POTENTIAL OF ESPORTS FOR TRANSFERABLE SKILL DEVELOPMENT IN THE DIGITAL WORKING WORLD. I Chova, Luis Gómez; Martínez, Chelo González & Lees, Joanna (Red.), ICERI2023 Proceedings . IATED Academy. ISSN 978-84-09-55942-8. s. 1402–1412. doi: 10.21125/iceri.2023.0455. Fulltekst i vitenarkiv
  • Simonsen, Christian Robere & Andersen, Rune (2022). Towards a genuine student centered approach to learning. I Gómez Chova, L; López Martínez, A. & Lees, Joanna (Red.), 15th International Conference of Education, Research and Innovation. International Academy of Technology, Education and Development (IATED). ISSN 978-84-09-45476-1. doi: 10.21125/iceri.2022.0198.
  • Bonnier, Knut Erik; Andersen, Rune & Johnsen, Hege Mari (2020). Lessons Learned from Implementing a Serious Game in Higher Education – A Student and Trainer Perspective. Lecture Notes in Computer Science (LNCS). ISSN 0302-9743. 12517, s. 24–33. doi: 10.1007/978-3-030-63464-3_3.
  • Andersen, Rune; Bonnier, Knut Erik & Jaccard, Dominique (2020). Challenges with the introduction of a "project management game" in higher education, 12th International Conference on Education and New Learning Technologies - EDULEARN 20 . International Academy of Technology, Education and Development (IATED). ISSN 978-84-09-17979-4. doi: 10.21125/edulearn.2020.
  • Andersen, Rune & Juveng, Mariell (2019). GAME-BASED LEARNING IN NORWEGIAN CLASSROOMS: PERCEIVED CHALLENGES AND THE POTENTIAL OF DIGITAL SUPPLEMENTARY RESOURCES TO FACILITATE THE USE OF GAMES AS TEACHING TOOLS. I Chova, L. Gómez (Red.), ICERI2019 Proceedings. IATED Academy. ISSN 978-84-09-14755-7. doi: 10.21125/inted.2019.
  • Øysæd, Halvard; Andersen, Rune; Garmannslund, Per Einar; Prinz, Andreas; Lazareva, Aleksandra & Schmidt, Michael (2017). Does The Introduction Of An Overall Study Strategy Empowering Students To Use Appropriate Study Strategies? ICERI Proceedings. ISSN 2340-1095. s. 4152–4157. doi: 10.21125/iceri.2017.1098.
  • Øysæd, Halvard; Andersen, Rune; Prinz, Andreas & Schulz, Renee Patrizia (2016). Teaching students to learn. I Uhomoibhi, James; Costagliola, Gennaro; Zvacek, Susan & McLaren, Bruce M. (Red.), CSEDU 2016 Proceedings of the 8th International Conference on Computer Supported Education, proceedings volume 1. SciTePress. ISSN 978-989-758-179-3. s. 91–98. doi: 10.5220/0005764800910098.
  • Goodwin, Morten; Auby, Christian; Andersen, Rune & Barstad, Vera (2015). Educating Programming Students for the Industry. I Conway, David F.; Hillen, Andrea Stefanie; Landis, Melodee; Schlegelmilch, Mary T. & Wolcott, Peter (Red.), Digital Media in Teaching and its Added Value. Waxmann Verlag. ISSN 978-3-8309-3287-1. s. 100–118.
  • Andersen, Rune; Prinz, Andreas & Øysæd, Halvard (2015). How to Teach Habits? I Conway, David F.; Hillen, Andrea Stefanie; Landis, Melodee; Schlegelmilch, Mary T. & Wolcott, Peter (Red.), Digital Media in Teaching and its Added Value. Waxmann Verlag. ISSN 978-3-8309-3287-1. s. 159–173.

Se alle arbeider i Cristin

  • Scholz, Tobias Michael & Andersen, Rune (2023). Fostering Local Esports Ecosystems and Sustainability: A Study of German Regional Esports Associations and their Potential Application in the Nordic Context.
  • Andersen, Rune & Torstveit, Monica Klungland (2022). E-sport-utøvere, de nye forbildene? .
  • Andersen, Rune & Torstveit, Monica Klungland (2022). E-sport-utøvere, de nye forbildene? lokalavisen fedrelandsvennen.
  • Andersen, Rune (2022). E-sport-utøvere, de nye forbildene? lokalavisen fedrelandsvennen.
  • Andersen, Rune & Berntsen, Sveinung (2021). E-sport, mer enn gaming . Folkebladet.no.
  • Andersen, Rune & Berntsen, Sveinung (2021). E-sport, mer enn gaming. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Andersen, Rune & Bonnier, Knut Erik (2020). Challenges with the introduction of a "Project Management Game" in higher education.
  • Gray Jr, Robert & Andersen, Rune (2019). Crossing Institutional Borders with Digital Tools, Universal Design Principles, & SoTL Perspectives.
  • Matre, Marianne Engen; Andersen, Rune; Thormodsæter, Maren Schelbred & Cifuentes, Mauricio Omar (2019). Universell utforming av kurset digital kompetanse.
  • Matre, Marianne Engen; Andersen, Rune; Thormodsæter, Maren Schelbred & Cifuentes, Mauricio Omar (2019). Digital competency – An introductory course to digital tools for education and collaboration.
  • Matre, Marianne Engen; Andersen, Rune; Thormodsæter, Maren Schelbred & Cifuentes, Mauricio Omar (2019). Digital Competence – Providing Tools to Create an Inclusive eLearning Course. HAMK Unlimited. ISSN 2343-4708.
  • Egeland, Frank & Andersen, Rune (2018). Erfaringer fra innføring i IKT og e-læring for yrkesfaglærere. .
  • Andreasen, Johan Kristian; Bergan, Ingvild & Andersen, Rune (2018). Digitalisering endrer skolen. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 11:16