English version of this page

Trine Smiseth Dale

Universitetslektor
Institutt for pedagogikk
Telefon
+47 38141825
Mobiltelefon
+4799446227
Kontor E1205 (Universitetsveien 25, 4630 Kristiansand, Norway)

Forskning

Forskningsgrupper: 

  • Barnehager, barndom og barnehagelærerutdanning
     

Faglige interesser

  • Barnehage
  • Barn og barndom
  • De yngste barna og småbarnspedagogikk
  • Medvirkning
  • Utviklingsarbeid og barnehagebasert kompetanseutvikling (herunder arbeid med Rekomp)

Utvalgte publikasjoner

Olsen, T.M., Barken, M.E., Brandt, L.A., Dale, T.S. & Guribye, E. (2024). Barnehagelærere og styreres erfaringer med Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehagen (Rekomp) som utviklingsarena. Universitetet i Agder.  https://uia.brage.unit.no/uia-xmlui/handle/11250/3122585

Formidling

Kronikk: 

  • Brandt, L.A.; Binfield-Skøie, T.; Dale, T.S. & Skreland, L.L. (2023, 14. marts). Barnehagestrategien – tomme løfter eller økt profesjonsfellesskap?. Barnehage.no

Undervisning

BUL-100: Barns utvikling, lek og læring. 
Kunnskapsområde 1. år barnehagelærerutdanningen. 
Faglærer.
 

STM-100: Språk, tekst og matematikk.
Kunnskapsområde 2. år barnehagelærerutdanningen.
Faglærer og fagansvarlig for pedagogikk.

PED-322: Småbarnspedagogikk
Fordypning 3. år barnehagelærerutdanningen.
Faglærer.

Kort biografi

2012 - 2015: Pedagogisk leder i barnehage

2015 - 2017: Miljøarbeider

2017-2020: Pedagogisk leder i barnehage

2018 - dd.: Universitetslektor v/ Universitetet i Agder

Publikasjoner

  • Engtrø, Randi & Dale, Trine Smiseth (2024). Hva henger på veggen? Verdier i barnehagens hverdagspraksis.
  • Engtrø, Randi; Dale, Trine Smiseth; Skreland, Lisbeth Ljosdal & Steen-Johnsen, Tale (2023). Hva henger på veggen? Barnehagens pauserom som inngang til å forstå personalets arbeidsfellesskap.
  • Barken, Monica Endresen; Dale, Trine Smiseth; Vegge, Silje; Brandt, Lisa Annika & Olsen, Torild Marie (2023). "Samlingene er bra - men det er det å ta det tilbake til barnehagene". Om pedagogisk leders rolle som translatør i regional ordning.
  • Brandt, Lisa Annika; Binfield-Skøie, Tina; Skreland, Lisbeth Ljosdal & Dale, Trine Smiseth (2023). Barnehagestrategien – tomme løfter eller økt profesjonsfellesskap? barnehage.no.
  • Engtrø, Randi; Dale, Trine Smiseth; Skreland, Lisbeth Ljosdal & Binfield-Skøie, Tina (2022). What's hanging on the wall?
  • Olsen, Torild Marie; Barken, Monica Endresen; Brandt, Lisa Annika; Dale, Trine Smiseth & Guribye, Eugene (2024). Barnehagelærere og styreres erfaringer med Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehagen (REkomp) som utviklingsarena. Universitetet i Agder. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 11:23