English version of this page

Siemke Böhnisch

Professor
Institutt for visuelle og sceniske fag
Telefon
+47 38141392
Kontor G2031 (Universitetsveien 25, 4630 Kristiansand, Norway)

Forskningsgrupper

Ansvarsområde

Jeg er professor i teater med en ph.d. i dramaturgi fra Aarhus Universitet (DK).

Aktuelle verv:

  • Ko-leder forskningsgruppen Kunst og konflikt
  • Medlem ph.d.-utvalg, Fakultet for kunstfag
  • Medlem Nasjonalt fagorgan for drama- og teatervitenskap
  • Styremedlem Association of Nordic Theatre Scholar

Tildelt pris:

"Beste tidsskriftsartikkel 2014" for forskningsartikkelen "Å gi Breivik en scene? – Scenekunst etter 22. juli." Artikkelen ble gjenpublisert i en forkortet versjon på Morgenbladets tidsskriftsportal samt i boken Bearbeidelser: 22. juli i ord og bilder (2020).

Forskning

Forskningsinteresser

Hva "gjør", "kan" og "vil" teateret i dag? Mine viktigste interessefelt er: samtidsteater, dramaturgi, teater og samfunn, minnestudier, samt skjæringsfeltet mellom teaterteori/dramaturgisk teori og forestillingsanalyse/dramaturgisk analyse. Jeg har blant annet forsket på det jeg kaller for "uenighetsdramaturgier" i samtidsteateret og undersøkt hvordan samtidsteateret kan bli arena, laboratorium og katalysator for "uenighetsfellesskap"? Aktuelt forsker jeg på norsk samtidsteater som bidrar til minnekulturen etter andre verdenskrig og terrorangrepet 22. juli (NFR-finansiert tverrfglige forskningsprosjekt Making Memories/Uferdig fortid).

Undervisning

Aktuelt underviser jeg på ph.d.-program i kunstfag, spesialisering i Kunst i kontekt, er emneansvarlig for KF-602 Kunst i kontekst: metoder, teori, estetikk og KF-614 Teater i kontekst og veileder følgende ph.d.-prosjekter:

  • Nina Helene Skogli: Å tenke gjennom affekt: Affektiv usikkerhet i politisk engasjert samtidsteater (2017–2021)
  • Anette Therese Pettersen: Kritisk distanse eller euforisk omfavnelse: En undersøkelse av ungdommers opplevelse av scenekunst i Den kulturelle skolesekken (2019–2024)
  • Laura Navndrup Black (Den Danske Scenekunstskolen): The Child is Present: Children and Young People as Choreographers and Choreographic Material (2017–2024)
  • Andreas Røst: Minnekommisjonen. En kunstnerisk intervensjon på et norsk minnested for andre verdenskrig (2021–2024)
  • Merete Lundetræ Andersen: Andre verdenskrig som tema i norsk scenekunst fra 2000 til 2024 (2023–2025)

Publikasjoner

  • Böhnisch, Siemke (2023). Addressing Urgencies of Democratic Interaction in the Public Sphere: An Attempt to Facilitate Disagreement on Audience Dramaturgies of Disagreement. APRIA [Artez Platform for Research Interventions of the Arts]. ISSN 2589-9007. doi: 10.37198/APRIA.05.06.A2.
  • Böhnisch, Siemke (2022). Hyperteatral og paradoksal uenighetsdramaturgi . I Fieldseth, Melanie Susan; Stien, Hanne Hammer & Veiteberg, Jorunn (Red.), Kunstskapte fellesskap. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-4171-2. s. 367–399. doi: 10.55669/oa130512. Fulltekst i vitenarkiv
  • Böhnisch, Siemke (2020). Å gi Breivik en scene? Scenekunst etter 22. juli. I Gjelsvik, Anne (Red.), Bearbeidelser. 22. juli i ord og bilder . Universitetsforlaget. ISSN 9788215046129. s. 111–132.
  • Böhnisch, Siemke & Eidsaa, Randi Margrethe (2019). Innledning [Kunst og konflikt]. I Böhnisch, Siemke & Eidsaa, Randi Margrethe (Red.), Kunst og konflikt: Teater, visuell kunst og musikk i kontekst. Universitetsforlaget. ISSN 9788215032344. s. 11–25. doi: 10.18261/9788215032344-2019-0. Fulltekst i vitenarkiv
  • Böhnisch, Siemke (2019). Uenighetsdramaturgier: Samtidsteateret som arena, laboratorium og katalysator for uenighetsfellesskap. I Böhnisch, Siemke & Eidsaa, Randi Margrethe (Red.), Kunst og konflikt: Teater, visuell kunst og musikk i kontekst. Universitetsforlaget. ISSN 9788215032344. s. 69–90. doi: 10.18261/9788215032344-2019-3. Fulltekst i vitenarkiv
  • Böhnisch, Siemke (2019). Scenekunstens (for)handlingsrom etter 22. juli. Teatervitenskapelige studier. ISSN 0801-8294. s. 3–19. doi: 10.15845/tvs.v2i0. Fulltekst i vitenarkiv
  • Böhnisch, Siemke (2016). Into the Blind Spots - Theatrical Approaches to the Terror Attacks in Norway 22 July 2011. European Journal of Scandinavian Studies. ISSN 2191-9399. 46(1), s. 157–179. doi: 10.1515/ejss-2016-0010.
  • Böhnisch, Siemke (2014). Å gi Breivik en scene? - Scenekunst etter 22. juli. Med en næranalyse av Milo Raus "Breiviks Erklärung". Ekfrase: Nordisk Tidsskrift for Visuell Kultur. ISSN 1891-5752. 5(1), s. 17–34.
  • Böhnisch, Siemke (2014). Soydans ikke-Breivik og Højgaards ikke-ikke-Breivik : 22. juli i et dokumentarteaterperspektiv. Peripeti. ISSN 1604-0325. s. 36–48.
  • Böhnisch, Siemke (2012). Non-Discreet First-Time Spectators: How Very Young Children Challenge Theatre Artists, Regards sur le mauvais spectateur / Looking at the bad spectator. Universitatea Babes-Bolyai. ISSN 978-973-595-415-4. s. 211–221.
  • Böhnisch, Siemke (2012). Feedbacksløyfer i teater for de minste: Åpninger og lukninger på vei mot en performativ forestillingsanalyse. I Gjærum, Rikke Gürgens & Rasmussen, Bjørn Konrad (Red.), Forestilling, framføring, forskning: metodologi i anvendt teaterforskning. Akademika forlag. ISSN 978-82-519-2865-6. s. 209–230.
  • Böhnisch, Siemke (2011). Kollektiv kreativitet i forestillinger: Om differanse, ambiguitet og kreativitetens paradoks. Peripeti. ISSN 1604-0325. s. 33–41.
  • Böhnisch, Siemke (2011). Veien mot en performativ vending. DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift. ISSN 0332-5296. s. 6–11.
  • Böhnisch, Siemke (2011). På spor av en tredje poetikk i teater for de minste. Peripeti. ISSN 1604-0325. s. 9–17.
  • Böhnisch, Siemke (2011). Feedbacksløyfer og henvendthet. Peripeti. ISSN 1604-0325. s. 65–90.
  • Böhnisch, Siemke (2009). Feedbacksløyfer i teater for de miste, By, Ragnhild (red.): Form møter form. Lek møter teater. Oslo 2009, s. 171-190. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202270377.
  • Böhnisch, Siemke (2007). Feedbacksløyfen i teater for de minste, Drama Boreale 2006. Aktuell forskning i drama og teater. Tapir Akademisk Forlag. s. 43–50.
  • Böhnisch, Siemke (2007). Barns nærvær som teaterpublikum. Teoretisk-metodiske utfordringer for forestillingsanalyser. Children's presence as a theatre audience. Theoretisk-methodological challenge for performance analysis. DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift. ISSN 0332-5296. s. 16–21.
  • Böhnisch, Siemke (2005). FSK 1: Das "Theater von Anfang an". Wie das Theater für die Kleinen grosse Fragen aufwirft. Bericht von einem Kolloquium. Theater der Zeit. ISSN 0040-5418. 60.(6).
  • Böhnisch, Siemke (2005). Theater im kulturellen Schulrucksack: Grundversorgung mit Gegenwartskunst in Norwegen. ?. 60(1), s. 4–6.
  • Böhnisch, Siemke (2005). Scheinwerfer der Aufmerksamkeit: Zuschauen als Bestandteil der Aufführung. Über die norwegische Produktion "Dråpene" und die Allerkleinsten im Theater. ?. 60(1), s. 16–18.

Se alle arbeider i Cristin

  • Böhnisch, Siemke & Eidsaa, Randi Margrethe (2019). Kunst og konflikt: Teater, visuell kunst og musikk i kontekst. Universitetsforlaget. ISBN 9788215032344. 270 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Böhnisch, Siemke (2023). Enacting World War II memories and collective identities in recent Norwegian theatre productions.
  • Böhnisch, Siemke; Lindøe, Siri Hempel & Røst, Andreas (2023). Stemmer - bilder - forhandlinger: Andre verdenskrig i samtidens estetiske minnekultur.
  • Böhnisch, Siemke (2023). U/enig? Om kunsten å være uenige .
  • Böhnisch, Siemke (2023). Accommodating disagreement on dramaturgies of disagreement.
  • Böhnisch, Siemke & Langås, Unni (2023). Individet og kollektivet. Andre verdenskrig i litteratur og scenekunst.
  • Böhnisch, Siemke (2022). Hvilke debatter fører vi (her), hvordan og hvorfor? Og hvem er «vi»?
  • Böhnisch, Siemke (2022). Bruker digital kunst i kampen mot Putin. [Internett]. NRK Troms og Finnmark.
  • Böhnisch, Siemke (2022). Performing Cultural Unforgetting in 'Ødeland' (Hålogaland Theatre, 2021).
  • Böhnisch, Siemke & Lindøe, Siri Hempel (2022). Teater og TV som minneprodusenter. En tverrfaglig dialog og komparative perspektiver på fremstillinger av tvangsevakueringen og nedbrenningen av Finnmark høsten 1944.
  • Böhnisch, Siemke (2022). Å (re)mediere og (re)aktivere andre verdenskrig på samtidsteaterets scener - aktuelle iscenesettelser av det regionale blikket i Nord-Norge og på Vestlandet.
  • Honchar, Olha & Böhnisch, Siemke (2022). Kunst og kultur i Ukraina - nå! Brennende spørsmål og en rapport fra innsiden.
  • Langås, Unni; Böhnisch, Siemke; Røst, Andreas & Skogli, Nina Helene (2022). Hvordan kan krigsminner skape demokratisk bevissthet?
  • Böhnisch, Siemke (2022). Audience Dramaturgies of Disagreement: The 'Centre' as a Point of Exchange?
  • Böhnisch, Siemke (2022). Dramaturgies of Disagreement in Contemporary Theatre.
  • Böhnisch, Siemke (2021). Fra 22. juli til andre verdenskrig og tilbake: Teaterscenen som prøverom for multidireksjonal og transnasjonal erindring.
  • Böhnisch, Siemke (2021). Forestill deg: Scenekunstens hyperkomplekse "ytringer". Norsk Shakespearetidsskrift. ISSN 2535-4728. s. 38–45.
  • Stien, Hanne Hammer; Leivestad, Eirik Høyer; Böhnisch, Siemke; Mestad, Adele Matheson & Eidsvold-Tøien, Irina (2021). Maktforskyvninger (panelsamtale).
  • Böhnisch, Siemke (2021). Scenekunstens hyperkomplekse "ytringer".
  • Böhnisch, Siemke (2020). Sløserikommisjonens uenighetsdramaturgi.
  • Böhnisch, Siemke; Eidsaa, Randi Margrethe; Liene, Anne-Mette & Kristensen, Jeppe (2020). Bokpresentasjon: Kunst og konflikt. .
  • Böhnisch, Siemke (2019). Uenighetsdramaturgier: Fellesskap og dissens i nordisk samtidsteater.
  • Böhnisch, Siemke (2019). Å forske på kulturelt omstridt teater i samtiden. Peripeti. ISSN 1604-0325. s. 170–177.
  • Böhnisch, Siemke (2019). Politics of Memory: Antagonistic, Cosmopolitan and Agonistic Memory in Milo Rau's "Breivik's statement"(IIPM, 2012).
  • Böhnisch, Siemke; Grataloup, Sandrine & Schönfelder, Christian (2018). Laudationes der Preisjury.
  • Böhnisch, Siemke (2018). Fra teater for de minste barna til teater etter terrorangrepet 22. juli: Teatervitenskapelig forskning på kulturelt omtvistet samtidsteater.
  • Böhnisch, Siemke (2018). Kommentar til rapporten "Basis og overbygning: Evaluering av tilskuddsordningen for basisfinansiering av frie scenekunstgrupper" (Kleppe, Berge, Hylland, Eriksen, 2018).
  • Böhnisch, Siemke (2018). Depolitisation, Collective Identity and the Battle of Narratives after ‘22 July’ – Seen Through the Lenses of Some Theatre Performances.
  • Eidsaa, Randi Margrethe & Böhnisch, Siemke (2018). Kunst og konflikt Kik-forskningsgruppe.
  • Böhnisch, Siemke (2017). Alt... faller ikke på plass - om teater etter 22. juli.
  • Böhnisch, Siemke (2017). 'Shooting Ourselves' (Substans Film)/'Situation Rooms' (Rimini Protokoll) - Talk.
  • Böhnisch, Siemke (2017). Politisk teater for barn og unge – Et bidrag til debatten om 'flyktningteater'.
  • Böhnisch, Siemke (2017). "Hvis alt... kunne falle på plass" - om teater etter 22. juli.
  • Böhnisch, Siemke (2017). Teater som arena for uenighetsfellesskap? DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift. ISSN 0332-5296. s. 8–11.
  • Böhnisch, Siemke (2016). Evros Walk Water - a story of children on the run. Talk with Rimini Protokoll.
  • Böhnisch, Siemke & Eidsaa, Randi Margrethe (2016). Art and Conflict (workshop).
  • Böhnisch, Siemke (2016). Dramaturgisk lesning av OSV. (Johan Harstad, 2010).
  • Böhnisch, Siemke & Eidsaa, Randi Margrethe (2016). Kunst og konflikt (Nettside til forskningsgruppen med samme tittel).
  • Böhnisch, Siemke (2016). Telling the Story of '22 July' - A Dramaturgical Analysis of the 22 July Centre Exhibition.
  • Böhnisch, Siemke (2016). A Dispute on 'Dangerous Art' in the Norwegian 'Cultural Rucksack'.
  • Böhnisch, Siemke (2015). Kunst - kritikk - offentlighet. En kort introduksjon.
  • Böhnisch, Siemke (2015). Åpninger og lukninger i veiledningsprosesser.
  • Böhnisch, Siemke (2015). Forsøk på å gi form - 22. juli på teaterscenen.
  • Böhnisch, Siemke (2015). "Men aldri faen om eg vil høyra på det han seier" - 22. juli på teaterscenen.
  • Böhnisch, Siemke (2015). Teater etter 22 juli (: Estetiske strategier, etiske utfordringer og "status for ytringsfriheten").
  • Böhnisch, Siemke (2014). Art in context: 22 July on the theatre stage.
  • Böhnisch, Siemke (2014). Scenekunstens performative intervensjoner i 22.juli-diskursen.
  • Böhnisch, Siemke (2014). Teater etter 22. juli - Kampen om fortellingen.
  • Böhnisch, Siemke (2014). Å gi terroren en scene?
  • Böhnisch, Siemke (2013). 22. juli på teaterscenen? DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift. ISSN 0332-5296. s. 10–13.
  • Böhnisch, Siemke (2013). Kunst i kontekst.
  • Böhnisch, Siemke (2013). Teater etter 22. juli.
  • Böhnisch, Siemke (2013). Siemke Böhnisch om tragedie-teater. [Radio]. NRK P2 Kulturnytt.
  • Böhnisch, Siemke (2013). Støtter teater om 22.juli. [Avis]. Fædrelandsvennen.
  • Böhnisch, Siemke (2012). Tematiseringer av den kreative prosess: På leting etter tematiske korrespondanser og kontraster i Peripeti 15.
  • Böhnisch, Siemke (2012). Group glee and the sounds of water: A close reading of dynamic feedback loops in a performance for very young audiences.
  • Böhnisch, Siemke (2012). Non-discreet first-time spectators: How very young children (0-3 years) challenge theatre artists (and how the challenges may become productive).
  • Böhnisch, Siemke; Gjærum, Rikke Gürgens; Christoffersen, Erik Exe & Nielsen, Thomas Rosendal (2011). Redaktionelt forord. Peripeti. ISSN 1604-0325. s. 5–7.
  • Böhnisch, Siemke (2011). Performativ forestillingsanalyse - Hvordan en forskningsmetode blir til.
  • Böhnisch, Siemke (2009). Entre engouement et questionnement: Les festivales pour la petite enfance. Le Furet. Revue de la petite enfance et de l'intégration. ISSN 1163-4383.
  • Böhnisch, Siemke (2007). Petite enfance, éveil artistique et spectacle vivant.
  • Böhnisch, Siemke (2007). Teater for de minste - et aktuelt doktorgradsprosjekt ved Universitetet i Agder.
  • Böhnisch, Siemke (2007). Feedbacksløyfer. Et bidrag til en diskusjon av performativitet i teaterforskningen.
  • Böhnisch, Siemke (2007). Performativitet: Systematiske og historisk-verkanalytiske tilnærminger. Performativity: Systematic-theoretical and Historic-analytical Approaches.
  • Böhnisch, Siemke (2007). Performativ estetikk i teater for svært unge tilskuere. Performative Aesthetics in Theatre for Very Young Audiences.
  • Böhnisch, Siemke (2007). Wer geht mit wem ins Theater? Ein Plädoyer, sich von den Allerkleinsten geleiten zu lassen. ?.
  • Böhnisch, Siemke (2006). Les collaborations artistiques en cours à l'échelle euroéenne (Deltakelse i paneldebatt om europeisk samarbeid og utveksling på feltet teater for de minste).
  • Böhnisch, Siemke (2006). International Research Seminar 'Theatre for Young Audiences' (Initiator and coordinator of the seminar).
  • Böhnisch, Siemke (2006). Teater for de minste: Tilskuere som bidragsytere (foredrag).
  • Böhnisch, Siemke (2006). Feedbacksløyfen i teater for de minste.
  • Böhnisch, Siemke (2006). Førstegangstilskuere: Hvordan blir de minste barna til teatertilskuere? Om rammer og (spille)regler.
  • Böhnisch, Siemke (2006). Arts and Culture for Early Childhood in Norway.
  • Böhnisch, Siemke (2005). Deltaker i offentlig paneldebatt: "Kids Stuff or Aesthetic Experience - Early Childhood Aesthetic Education, a European Theme".
  • Böhnisch, Siemke (2005). "Theater von Anfang an" (Leder av internasjonalt faglig kollovium om Teater for de minste).
  • Böhnisch, Siemke (2005). Theater für die Allerkleinsten: Bericht aus Norwegen (Teater for de minste i Norge).
  • Røst, Andreas; Böhnisch, Siemke & Kristensen, Jeppe (2017). Scenisk etyde #1 - 5: Hjemmevideo som igangsetter av intermediale sceniske forløp . Universitetet i Agder.
  • Skogli, Nina Helene Jakobia & Böhnisch, Siemke (2014). Mellom nærhet og avstand: Opplevelsesorienterte forestillingsanalyser av Minnenes Museum av NIE og OMsorg av Goksøyr & Martens. Universitetet i Agder.
  • Böhnisch, Siemke (2010). Feedbacksløyfer i teater for svært unge tilskuere. Et bidrag til en performativ teori og analyse Feedback loops in theatre for young audiences. A contribution to a performative theory and analysis. Aarhus Universitetsforlag. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 10:49 - Sist endret 29. apr. 2024 10:21