-
Brekke, Morten
(2019).
Hvordan kan vi som ledere inspirere til god undervisning? .
-
Brekke, Morten
(2019).
Eksamens- og undervisningsformer med fokus på digitalisering .
-
Brekke, Morten
(2019).
Forskning på egen undervisning og merittert underviser.
-
Brekke, Morten
(2019).
Innovasjon i undervisningens betydning for å bli merittert underviser
.
-
Brekke, Morten
(2019).
«Nye» undervisningsmetoder
.
-
Brekke, Morten
(2019).
”Utfordringer med å nå de matematiske kompetansemål”.
-
-
Brekke, Morten
(2019).
Undervisningkvalitet og karrièreutvikling.
Vis sammendrag
Del 1, 09:00-11.30: Fagdel, med tema
· Video og digital vurdering
· Programmering i den ingeniørfaglige basisdelen av ingeniørutdanningen
· Teambasert undervisning
Del 2, 12:00-14:00: Karriereutvikling, med tema
· Kollegavurdering før opprykk
· Hvordan utnytte prosjekter i opprykkssammenheng
· Samarbeid og seminarer som kan bidra
-
-
-
-
Brekke, Morten
(2019).
Student Active Learning in Mathematics and Statistic at University of Agder (UiA). How do we implement programming to our engineering students?
-
Brekke, Morten
(2018).
Mine erfaringer fra Meritteringsprosessen
.
-
Brekke, Morten
(2018).
Inspirasjon til god undervisning
.
-
Brekke, Morten
(2018).
Erfaringer med Digital eksamen innen tekniske fag
.
-
Brekke, Morten
(2018).
Deling av god utdanningspraksis i matematikk på tvers av institusjoner.
.
-
-
-
-
Brekke, Morten
(2018).
TEACHING MATHEMATICS FOR ENGINEERS USING SHORT VIDEOS AND DIGITAL ASSESSMENT TOOLS
.
-
Brekke, Morten
(2018).
Digital approaches to teaching and learning mathematics.
-
Brekke, Morten
(2018).
Presentasjon av STACK og Abacus.
-
Brekke, Morten
(2018).
Presentasjon av MatRIC.
-
Brekke, Morten
(2018).
Digital assessment network in MatRIC and my own experience using Computer aided assessment in my teaching.
.
-
Brekke, Morten; Duranovic, Amar; Jevne, Are Nikolai & Sangwin, Chris
(2017).
Development of teaching-modules in computational Mathematics and STACK in cooperation with students.
Nordic Journal of STEM Education.
ISSN 2535-4574.
1(1),
s. 79–81.
Fulltekst i vitenarkiv
-
Brekke, Morten
(2017).
OM DIGITAL ASSESSMENT NETTVERKET I MATRIC OG EGEN ERFARING MED SELVRETTENDE TESTER I MATEMATIKK.
-
Brekke, Morten
(2017).
Innovative teaching of Mathematics turning into research.
-
-
Rønning, Frode; Goodchild, Simon; Brekke, Morten; Berthelsen, Maiken & Vidisdottir, Margret Osk
(2016).
Overgang fra matematikk i videregående skole til matematikk på universitetet.
-
Brekke, Morten
(2016).
The history of Digital Assessment Network Group in MatRIC.
-
Brekke, Morten
(2016).
The history of Video Networking Group in MatRIC.
-
-
-
-
Brekke, Morten
(2016).
New way of teaching and integrating Mathematics for engineering students in Electronics.
Vis sammendrag
The aim of this report is to show students’ working methods and performance following the introduction of new teaching approaches and integrating mathematics within the programme for engineering students in electronics. In 2014 we started a project to strengthen students' achievement of learning outcomes of the bachelor programme in electronics through integration of mathematics within the study’s technical subjects. The intention is that this will contribute to a better learning process and increased understanding of mathematics.
-
Brekke, Morten
(2016).
Digital Assessment, an overview of suitable Tools.
-
-
-
Brekke, Morten
(2015).
Lanserer matte-TV.
[Tidsskrift].
SFU-magasinet.
-
Brekke, Morten
(2015).
„Mathematics video resources – how to find, use and create videos“.
-
Brekke, Morten
(2015).
Activity of Digital assessment-networking Group in MatRIC.
-
Brekke, Morten
(2015).
Activity of Video-networking Group in MatRIC.
-
Brekke, Morten
(2015).
Digital assessment and its possibilities, limitations and challenges.
-
Brekke, Morten
(2015).
Matematikk i ny innpakning. Bruk av teknologi gir nye muligheter.
-
Brekke, Morten
(2015).
Digital assessments and its possibilities,
limitations and challenges.
.
-
Brekke, Morten
(2015).
News from Video-networking Group im Matric.
-
Brekke, Morten
(2015).
Astronomi - En reise i verdensommet - Nordlys.
-
Brekke, Morten
(2015).
How to Study Mathematics - Bruk av video.
-
Brekke, Morten
(2015).
Use of new teaching methods and technology improves performance of engineering students in calculus.
-
Brekke, Morten
(2015).
Erfaring med bruk av digital vurdering og videoforelesninger i matematikk på ingeniørutdanningen ved UiA.
-
Brekke, Morten
(2015).
Erfaring med bruk av digital vurdering i matematikk på ingeniørutdanningen ved UiA.
-
Brekke, Morten
(2014).
Workshop Digital assessment in Mathematics.
-
Brekke, Morten & Somdal, Åsmund Rodvig
(2014).
Making it easy for teachers. Production of Video-lectures.
.
-
Brekke, Morten
(2014).
Forskningsdagene. En forsker svarer.
-
Brekke, Morten
(2014).
Teaching Maths at University level – My perspective.
-
Brekke, Morten
(2014).
Presentation of University of Agder and MatRIC.
-
Brekke, Morten
(2014).
Pre-Calc Students from Digital Online Courses, Performance on Calculus Courses at University Level. ISBN 978-963-89559-7-5.
-
Brekke, Morten
(2014).
Digital assessment and Video teaching.
-
Brekke, Morten
(2014).
Digital vurdering i matematikk og videoforelesninger i matematikk.
-
Brekke, Morten
(2014).
Informasjon om matematikkundervisning og rekrutteringsveier til ingeniørutdanningen ved UiA Grimstad.
-
Brekke, Morten
(2014).
Forslag til ny undervisningsform i Bachelor for elektro på ingeniørutdasnningen ved UiA.
-
Brekke, Morten
(2014).
Bruk av digitale tester og digital vurdering i bl.a. matematikk og fysikk.
-
Brekke, Morten
(2014).
Presentation of Digital Assessment & Video Group in MatRIC.
-
Brekke, Morten
(2014).
An e-Learning Environment for Large-Scale Calculus Courses for Engineering.
-
Brekke, Morten
(2013).
Kavliprisen i astrofysikk 2012:David C. Jewitt, Jane X. Luu og Michael E. Brown.
I Nossum, Rolf Tomas (Red.),
Agder vitenskapsakademi. Årbok 2012.
Portal forlag.
ISSN 978-82-92712-95-5.
s. 326–334.
-
Brekke, Morten
(2013).
Streaming av forelesning og bruk av digital vurdering i matematikk.
-
Brekke, Morten
(2013).
Digital eksamen i matematikk.
-
Brekke, Morten
(2013).
Forskningsdagene. En forsker svarer.
-
Brekke, Morten
(2013).
Nettbasert realfagskurs.
-
Brekke, Morten
(2013).
EARLY TESTING OF E-EXAMS IN CALCULUS AT UNIVERSITY LEVEL ISBN 978-963-89559-3-7.
-
Brekke, Morten
(2013).
Early testing of e-Exams in Calculus at University level.
-
Brekke, Morten
(2013).
Videostreaming av forelesninger og e-Eksamen i Matematikk.
-
Brekke, Morten
(2013).
Early testing ot e-Exam. Using MyMathlab for conducting e-Exam in Mathematics at University of Agder.
-
Brekke, Morten
(2013).
Realfagskurs på Nett og bruk av videoforelesninger.
-
Brekke, Morten
(2013).
Praktisk bruk av MyMythlab i Matematikk til underveis- og sluttevaluering.
-
Brekke, Morten
(2013).
Videostreaming av forelesninger i matematikk på ingeniørutdanningen ved UiA.
-
Brekke, Morten
(2013).
"Jenter og Teknologi"- rekrutering. Foredrag om rekruttering av jenter til teknologifagene ved Universitetet i Agder.
-
Brekke, Morten
(2013).
Digital eksamen i Calculus med MyLabsPlus.
-
Brekke, Morten
(2012).
Kavliprisen i Astrofysikk 2012, David C. Jewitt, Jane X. Luu og Michael E. Brown.
Vis sammendrag
Fikk prisen for sine bidrag til oppdagelsen og beskrivelse av Kuiper-beltet og dens største objekter. Arbeider som førte til store framskritt i forståelsen og historien til vårt planetsystem.
-
Brekke, Morten
(2012).
Forskningsdagene. En forsker svarer.
-
-
Brekke, Morten
(2011).
Forskningsdagene. En forsker svarer.
-
Brekke, Morten
(2011).
«Samarbeid og implementering av rammeplanen».
-
Brekke, Morten
(2011).
e-Eksamen i teknologiske fag.
-
Brekke, Morten
(2010).
Kavliprisen i Astrofysikk: Jerry E. Nelson, Raymond N. Wilson og James R. P. Angel.
Vis sammendrag
Kavliprisen i astrofysikk for 2010 gikk til Jerry Nelson, University of Santa Cruz og Lick Observatory, USA, Raymond Wilson, European Southern Observatory, Tyskland, og James Roger Prior Angel, Steward Observatory, University of Arizona, USA. De fikk prisen for sine bidrag til utvikling av store teleskoper, som allerede har resultert i betydelige vitenskapelige gjennombrudd. De tre har, hver for seg, bidratt med fundamental ny teknologi som har gjort det mulig å bygge og operere store optiske og infrarøde teleskoper. De utviklet alle sine teknologiske løsninger mot slutten av 1970-tallet og tidlig på 1980-tallet, og man kan i dag fullt ut bedømme deres revolusjonerende bidrag til utviklingen av dagens teleskoper.
-
Brekke, Morten
(2009).
parAbel - læringsverktøy.
Vis sammendrag
Universitetet i Agder har utviklet det digitale læringsverktøyet parAbel som bidrag til undervisningen i matematikk og fysikk i videregående skole. parAbel dekker innholdet for Matematikk Vg1T, Matematikk Vg1P, Matematikk R1, Matematikk R2, Fysikk 1 og Fysikk 2. parAbel kan i tillegg til oppgaveløsning og repetisjon brukes til målinger. parAbel-kalkulatoren er et gratis alternativ til den tradisjonelle lommeregneren, som har vært mye brukt i videregående skole. Den egner seg for alle matematikkursene på videregående skole. Siden denne kalkulatoren kjøres på PC, kan læreren ved hjelp av en prosjektor enkelt vise elevene hvordan kalkulatoren brukes. Kalkulatoren er enkel i bruk uten mange av de avanserte tastekombinasjonene som man finner på mange lommeregnere. Dette gjør at elevene kan ha mer fokus på matematikkfaget, og bruke mindre tid på å lære det tekniske ved kalkulatoren. Undersøkelser som er gjort på Ullern videregående skole, viser at elevene synes parAbel-kalkulatoren er enkel å bruke. Kalkulatoren kan brukes på eksamen. parAbel er i tråd med Kunnskapsdepartementets tiltaksplan ?Et felles løft for realfagene?, der videreutvikling og økt bruk av digitale læringsverktøy er et hovedmål. Bruken av dette læringsverktøyet er gratis.
-
-
Brekke, Morten
(2009).
parAbel, et digitalt læringsverktøy i matematikk og fysikk.
Vis sammendrag
parAbel er interaktivt og dekker alle målene i læreplanene i matematikk. (Vg1T, Vg1P, R1 og R2) og fysikk (Fysikk 1 og Fysikk 2) i videregående opplæring. parAbel inneholder tekst, oppgaver med ulik vanskelighetsgrad, animasjoner og en grafisk PC-kalkulator. Bruken av programmet er gratis.
-
Brekke, Morten
(2009).
Effects of bringing computer technology in physics and mathematics into the classroom.
Vis sammendrag
The aim of this work is to both relate my own experience with and demonstrate the effects of the use of computer technology in my teaching. In 2001 the University of Agder started a project whose aim was to increase the number of students applying for engineering studies, as well as hopefully improve their skills in mathematics and physics. The project known as parAbel developed e-learning courses for upper level students (from ages 16 ? 19 years old) in mathematics and physics. These courses (six in all) could also be used in our own engineering recruitment study programme at our own university. As the project developed, we also programmed advanced simulations and a computer based graphic calculator, all under the name SimReal. Subsequently I have used parAbel and SimReal in both physics and mathematics courses at my university for approximately 5 years.
-
Brekke, Morten
(2009).
parAbel.
Vis sammendrag
Sammendrag: parAbel er et pågående utviklingsprosjekt i regi av Høgskolen i Agder og har som formål å utvikle internettbaserte læremidler i matematikk (1MX, 2MXog 3MX) og fysikk (2FY og 3FY). Som et ledd i å gjøre parAbel til et hjelpemiddel i den hensikt å bidra til økt motivasjon, entusiasme og forståelse av realfag, utvikles det interaktive applikasjoner, som går under navnet SimReal. SimReal kan beskrives som et ¿virtuelt laboratorium¿, med simuleringer i matematikk, statistikk og fysikk. Verktøyet gir muligheter for elever/studenter til å utforske faget på nye måter.
-
-
-
Brekke, Morten
(2008).
Bruk av parAbel i Fysikk. Og kort innføring i bruk av kalkulatoren.
-
-
Brekke, Morten
(2008).
parAbel.
Vis sammendrag
Presenstasjon av læringsverktøyet parAbel
-
Brekke, Morten
(2007).
Universet.
Vis sammendrag
Hvordan ble universet til? Hvor kom jorda, månen og sola fra? Hva er de laget av? Og hva er forbindelsen til oss? Påvirker de livene våre? Stjernene? Hvordan er de blitt dannet? Hvor kommer all energien de sender ut, fra? Hvor lenge kan sola lyse? Hvordan er alle grunnstoffene oppstått? Gjennom den vitenskapelige astronomien, kan vi svare nokså sikkert på mange av spørsmålene. For eksempel vet vi nå at forbindelsen mellom oss og stjernene går mye dypere enn forfedrene våre kunne tenke seg: vi er faktisk laget av stjernestøv!
-
-
Brekke, Morten
(2007).
Parabel, nettveien til realfag.
Vis sammendrag
parAbel er et nasjonalt prosjekt i regi av Universitetet i Agder (UiA). Prosjektet er finansiert av Utdanningsdirektoratet og UiA. Det utvikler nettbaserte læringsverktøy til bruk i videregående opplæring. For å øke elevenes lærelyst og interesse for realfagene benytter parAbel animasjoner, simuleringer og interaktive oppgaver.
-
Brekke, Morten
(2007).
parAbel - digitalt verktøy for realfag.
Vis sammendrag
Hvordan kan parAbel dekke grunnleggende ferdigheter i bruk av digitale verktøy for matematikk og fysikk i undervisningen. Læreplanen sier at integrert i kompetansemålene for matematikk og fysikk, skal grunnleggende ferdigheter i bruk av digitale verktøy inngå. parAbel gir et supplement til den ordinære undervisningen og tilbyr fagstoff, oppgaver, animasjoner, interaktive oppgaver, grafisk kalkulator og interaktive simuleringer i SimReal. Sesjonen gir et eksempel på bruk av parAbel i en klasserom-situasjon