English version of this page

Kari-Mette Walmann Hidle

Førsteamanuensis
Institutt for sosiologi og sosialt arbeid
Telefon
+47 38142042
Mobiltelefon
+4797514439
Kontor H3012 (Universitetsveien 53, 4630 Kristiansand, Norway)

Ansvarsområde

Jeg disputerte ved UiA i 2013 og har tverrfaglig kompetanse og utdanning i samfunnsvitenskap, etikk og religionsfag, samt lang erfaring fra internasjonal bistand, personal- og organisasjonsarbeid. 

Mine forskningsinteresser er knyttet til mangfold, identitet og tilhørighet som er sentralt i menneskerettsopplæringen og et hovedtema i samfunnsfaget i barnehage og skole. Jeg veileder master- og doktorgradsstudenter i lærerutdanningene og sosialt arbeid som bruker samfunnsvitenskapelige metoder i dette tverrfaglige feltet.

    Forskning

    Utvalgte publikasjoner

    Hidle, Kari-Mette W. (2017). Barnehagens arbeid med religion - en arena for integrering og demokrati. I: Hovdelien, O. (red.) Minoritetsreligioner i barnehagen, s. 67-[90]. Bergen: Fagbokforlaget.

    Hidle, Kari-Mette W. (2013). En statlig norm for livsfortolkning : en analyse av debatten om "Felles ekteskapslov for heterofile og homofile par” ved hjelp av Robert C. Nevilles teori om symbolsk engasjement: Universitetet i Agder.

    Undervisning

    Jeg underviser i samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk på tvers av lærerutdanningene og er emneansvarlig for

    • SV 507 Masteroppgave i samfunnsfagdidaktikk (GLU 5-10)
    • SV 418 Det flerkulturelle samfunn (GLU 5-10)
    • SV 421 Mangfold og livsmestring (Master i barnehagekunnskap)
    • SV 158 Innføring i samfunnsfag og fagdidaktikk (GLU 1-7)

    Publikasjoner

    • Skarpenes, Ove & Hidle, Kari-Mette Walmann (2024). The clash of cultures: Individualization and standardization in education. Policy Futures in Education. ISSN 1478-2103. doi: 10.1177/14782103241226526. Fulltekst i vitenarkiv
    • Skarpenes, Ove & Hidle, Kari-Mette Walmann (2024). The clash of cultures: Individualization and standardization in education. Policy Futures in Education. ISSN 1478-2103.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2022). Barns tilgang til erfaringer som er relevante for samfunnsfag: En analyse av kontinuitet og progresjon i planverket for småskole og barnehage. Acta Didactica Norden (ADNO). ISSN 2535-8219. 16(1). doi: 10.5617/adno.8788. Fulltekst i vitenarkiv
    • Hidle, Kari-Mette Walmann & Skarpenes, Ove (2021). ”Formalistisk obskurantisme”? Forsøk på dechiffrering av læreplanen i samfunnsfag. Nordidactica. ISSN 2000-9879. 11(3), s. 24–50. Fulltekst i vitenarkiv
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2021). Mixed methods - strategisk kombinasjon av metoder i et uutforsket felt. I Fasting, Merete Lund; Skreland, Lisbeth Ljosdal & Kampmann, Jan (Red.), Å forske blant barn : Kvalitative metoder. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202689025. s. 85–97.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2021). Menneskerettsopplæring i rammeplanen for barnehagen. I Horrigmo, Kirsten Johansen & Rosland, Kristine Toft (Red.), Fagdidaktikk for SRLE : Barnehagens fagområder kunnskapsgrunnlag og arbeidsmåter. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202651510. s. 78–88.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann & Krogstad, Kari (2019). Begynneropplæring og nivåspesifikk samfunnsfag- og KRLE-didaktikk for småskoletrinnet. Nordidactica. ISSN 2000-9879. s. 122–148. Fulltekst i vitenarkiv
    • Horverak, May Olaug & Hidle, Kari-Mette Walmann (2017). Mangelfull opplæring i grunnleggende skriveferdigheter - en studie av barnehagelæreres forkunnskaper for argumenterende skriving i samfunnsfag. UNIPED. ISSN 1500-4538. 40(2), s. 155–169. doi: 10.18261/issn.1893-8981-2017-02-05. Fulltekst i vitenarkiv
    • Krogstad, Kari & Hidle, Kari-Mette Walmann (2015). Høytidsmarkering i religiøst mangfoldige barnehager. Nordisk barnehageforskning. ISSN 1890-9167. 9(6), s. 1–17. doi: 10.7577/nbf.1007.

    Se alle arbeider i Cristin

    • Giæver, Katrine; Hovdelien, Olav & Hidle, Kari-Mette Walmann (2017). Minoritetsreligioner i barnehagen. Fagbokforlaget. ISBN 9788245020267 . 170 s.
    • Daland, Hilde Terese Drivenes & Hidle, Kari-Mette Walmann (2016). New Roles for Research Librarians : Meeting The Expectations For Research Support. Chandos Publishing. ISBN 9780081005774. 208 s.

    Se alle arbeider i Cristin

    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2024). Fra smal til vid begynneropplæring i samfunnsfag.
    • Olson, Maria; Hidle, Kari-Mette Walmann & Ledman, Kristina (2024). Theoretical conceptualisations of social science (samfunnskunnskap) in Nordic didactical research 2019-2023.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann; Maria, Olson & Kristina, Ledman (2024). Theoretical conceptualizations of social science (samfunnskunnskap) in Nordic didactical research 2019-2023.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann & Helgesen, Espen (2024). Begynneropplæring i det norske samfunnsfaget.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2024). Bærekraft i begynneropplæringen – kvalifisering, aktivering eller indoktrinering? - Hva kan elevene møte av bærekrafttematikk i samfunnsfaget når de begynner på skolen? .
    • Hidle, Kari-Mette Walmann & Skarpenes, Ove (2024). Kulturkollisjoner: Individualisering og standardisering i skolen.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2024). Om overgangen barnehage/skole og begynneropplæring i samhällskunskapsämnet.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann & Skarpenes, Ove (2024). «Hvis Udir ikke fantes». Utdanningsnytt.no.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2024). Menneskerettigheter som verdigrunnlag, forpliktelse og faglig innhold i skolen .
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2023). Menneskerettigheter som begynneropplæring i samfunnsfag.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2023). KEY NOTE: Å bygge i høyden? Ulike retningsvalg i samfunnsfagdidaktisk forskning.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann & Rosenberg, Anette Ringen (2023). Menneskerettigheter som begynneropplæring i samfunnsfag, en lærebokanalyse.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann & Skarpenes, Ove (2023). Pedosentrismens utvikling og betydning for forståelsen av samfunnsfaget .
    • Hidle, Kari-Mette Walmann & Rosenberg, Anette Ringen (2023). Menneskerettigheter som begynneropplæring i samfunnsfag.
    • Helgesen, Espen & Hidle, Kari-Mette Walmann (2023). Introduksjon: Begynneropplæring i samfunnsfag.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann & Skarpenes, Ove (2023). A backlash? Individualization and standardization in education.
    • Helgesen, Espen & Hidle, Kari-Mette Walmann (2023). Hva er begynneropplæring i samfunnsfag?
    • Hidle, Kari-Mette Walmann & Sæther, Elin (2022). Samfunnsfagets bidrag til å utvikle potensialet i det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2022). Forskings- og utviklingsbehov i møte med ny læreplan for samfunnsfag - noen synspunkter.
    • Sæther, Elin & Hidle, Kari-Mette Walmann (2022). Forenkling og kompleksitet: Bærekraft og samfunnsfagene i norsk skole. POLIS - tidsskrift for samfundsfagdidaktik. 3(5).
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2022). Kontroll, kapasitet og faglig tyngde. Barnehagefolk. ISSN 1500-6905. 39(3), s. 88–92.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann & Sæther, Elin (2022). Sustainability in social studies education: What does it mean to educate for the future? .
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2022). Hvilken kunnskap og kompetanse trenger "barnehagelektorene"?
    • Hidle, Kari-Mette Walmann & Sæther, Elin (2022). Global policy in national curriculum - a case study of the didactisation of UN efforts to shape a better world for all into social studies education in Norway .
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2022). Felles oppgaveforståelse? – om utvikling av tolkningsfelleskap for vurdering for master i GLU .
    • Hidle, Kari-Mette Walmann & Sæther, Elin (2022). Sustainability and other good purposes in social studies education: What does it mean to educate for the future? .
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2022). Hva betyr det at masteroppgaven skal være profesjonsrettet og ha et fagdidaktisk innhold?
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2022). Å sette masterkompetanse i barnehagen på agendaen.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2022). Barnehagens arbeid med fagområdet Nærmiljø og samfunn og erfaringer som er relevante for samfunnsfag.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2022). Forskning på barnehagens innhold: Mixed methods – strategisk kombinasjon av metoder i et uutforsket felt.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2021). Intensjonskontekster som konseptualisering for kritisk tenking i menneskerettsopplæringen.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2021). Spenninger mellom normativitet og mangfold i menneskerettsopplæringen.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann & Sæther, Elin (2021). Hegemonisk pluralisme: Bærekraft og andre 'gode formål' i samfunnsfaget.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2021). Barns tilgang til erfaringer som er relevante for samfunnsfag. Presentasjon av en typologi for kontinuitet og progresjon i undervisning.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann & Sæther, Elin (2021). Thinking Critically through Human Rights Education in Social Studies.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2020). What about Human Rights Education? An analysis for the Norwegian curricular reform for primary and secondary schools.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2020). Samfunnsfaglæreres bruk av hverdagsopplevelser utenfor klasserommet.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2020). What about Human Rights Education?
    • Horverak, May Olaug & Hidle, Kari-Mette Walmann (2019). Hvordan tilrettelegge for styrking og inkludering av elever i skole og samfunnsliv • Systematisk arbeid med mestring og motivasjon i voksenopplæring, i elevrådsarbeid og i samfunnsfag .
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2019). Vag teori som redskap i samtaler om identitet.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2019). Hvordan vet du at det er forskning du driver med? - Om å skrive fram en god litteraturoversikt.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2019). Mixed methods i forskning på fagområdet etikk, religion og filosofi i barnehagen.
    • Krogstad, Kari & Hidle, Kari-Mette Walmann (2019). Overgangen mellom barnehagens fagområder og skolefagene KRLE og samfunnsfag - om sammenheng og progresjon i planverket.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2019). Lokalbefolkningens identitet og tilhørighet i museenes arbeid.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2018). Hvor kan begynneropplæringen begynne? Sammenheng og progresjon mellom barnehagens fagområder og skolefagene.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2018). Identity on the line - Engaging personal narratives to promote cultural richness, dialogue and diversity in Europe.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2018). Minoritetsreligioner i barnehagen: Barnehagens arbeid med religion - en arena for integrering og demokrati.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2017). Barnehagens arbeid med religion - en arena for integrering og demokrati. I Hovdelien, Olav (Red.), Minoritetsreligioner i barnehagen. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-2026-7. s. 67–90.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2017). Hva er mangfoldskompetanse i utdanningsfeltet?
    • Hidle, Kari-Mette Walmann & Johannessen, Hilde Terese Drivenes (2017). Information Literacy Skills in the Research Process: Using Information Literacy Skills in the Research Process to Achieve Researcher and Institutional Goals. http://www.sciencedirect.com/.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann & Krogstad, Kari (2017). Religiøst mangfold i barnehager.
    • Johannessen, Hilde Terese Drivenes & Hidle, Kari-Mette Walmann (2017). Information Literacy Skills in the Research Process.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2017). Profesjonsetikk i møte med fete pasienters erfaringer. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2017). Bidrar statens kostholdsråd til fedmeepidemien? Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2016). Ethical implications of poison literacy.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2016). Seksualitet, kjønnsidentitet og reproduksjon på timeplanen - Hvilken rolle får læreplanen når aktivisten er lærer?
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2016). General ethical guidelines and practical solutions in interview data collections, handling and presentation. Formal approval procedures.
    • Daland, Hilde Terese Drivenes & Hidle, Kari-Mette Walmann (2016). Nye roller for bibliotekarer i UH-sektoren. Ser inn i spåkulen. Bibliotekaren (Oslo). ISSN 0804-4147. s. 16–17.
    • Daland, Hilde Terese Drivenes & Hidle, Kari-Mette Walmann (2016). New Roles for Research Librarians.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2016). Ethical implications of the changing conceptualizations of poison.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2016). Slik vil hun forhindre overgrep. [Avis]. Fædrelandsvennen.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2016). Skriving som tenketeknologi.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2016). - Skeiv teologi vil ikke bli vanlig. [Internett]. vl.no.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2016). "Vil ikke bli vanlig". [Avis]. Vårt Land.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2015). Niclas Lindstrøm, Förhållandet mellan praxis och teori inom etiken. Lund: Lunds Universitet 2012, 289 sid. Svensk Teologisk Kvartalskrift. ISSN 0039-6761. 91(3).
    • Hidle, Kari-Mette Walmann & Krogstad, Kari (2015). Religion og barnehager. Varden. s. 22–22.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann & Krogstad, Kari (2015). Religiøst mangfold i barnehagen. Agderposten. ISSN 0805-3723. s. 16–16.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann & Daland, Hilde Terese Drivenes (2015). Plagiering - fusk eller bare uvitende? Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2015). Minoritetsreligioner i barnehagen.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2015). Minoritetsreligioner i barnehagelærerutdanningen.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2015). Fryktar religionstabbar. [Avis]. Vårt Land.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2015). Fryktar religionstabbar. [Internett]. www.vl.no.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2015). Portrettintervju: Kari-Mette Walmann Hidle. [Internett]. senterforlikestilling.org.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2015). Minoritetsreligioner i barnehagen og barnehagelærerutdanningen.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2015). Velger påskekyllinger foran Jesus. [Internett]. www.nrk.no.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2015). Redd for å forkynne. [TV]. NRK Dagsrevyen.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2015). Barnehagelæreres arbeid med fagområdet etikk, religion og filosofi. «Å spørre foreldrene om det er rus, religion eller andre problemer barnehagen bør ta spesielt hensyn til».
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2014). Barnehage, språklæring og trygghet. Vårt land. ISSN 0805-5424. s. 31–31.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2014). Feil adresse, Horn. Vårt land. ISSN 0805-5424. s. 20–21.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2014). Grunnlovsjubileet 1814-2014. Religionsvitenskapens mest og minst demokratiske trekk. [Internett]. https://uia.mediaspace.kaltura.com/.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2014). Teologi mellom sannhetssøking og identitetspolitikk.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2014). Teoretisering og verdi - noen ideer fra Robert C. Nevilles Axiology of Thinking.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2014). Feilslått moralisering. Vårt land. ISSN 0805-5424. s. 23–23.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2014). Overfladisk forståelse av religion. Vårt land. ISSN 0805-5424. s. 20–20.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2013). En statlig norm for livsfortolkning. Utdrag.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2013). En analyse av innstillingen fra Bispemøtets samlivsetiske utvalg (2013) med vekt på hvilken rolle allmenn livserfaring bør spille i kristen etisk refleksjon.
    • Hidle, Kari-Mette Walmann (2013). Disputerer for doktorgrad. [Avis]. Lillesandsposten.

    Se alle arbeider i Cristin

    Publisert 16. apr. 2024 10:55