English version of this page

Else Cathrine Melhuus

Tilknyttet UiA
Institutt for pedagogikk
Telefon
+47 37233053
Mobiltelefon
+4790620498
Kontor C4111 (Jon Lilletuns vei 9, 4879 Grimstad, Norway)

Ansvarsområde

Jeg er nå i en emerita stilling ved fakultet for humaniora og pedagogikk.

Jeg har jobbet i barnehager før jeg ble ansatt ved den gangen Kristiansand lærerhøyskole - nå Universitetet i Agder. 

Jeg er dosent i barnehagepedagogikk, med stor interesse for både undervisning, undervisningsprosjekter og praksis i barnehagelærerutdanningen, samt forskning på feltet barnehager og barndom. Sosialisering, barn- barn relasjoner, og pedagogikk og estetikk har vært i fokus i løpet av min tid som underviser og forsker. Mitt forskningsfokus frem til 2022 er  barn og rom, der møtet mellom fenomenolgi og nyere materialitets teori møtes. Dette munner ut i en bok med Solveig Nordtømme- Mellom steder,rom og materialer. Det har også ført til en fornyelse av tolkning av tidligere feltnoteter som har ført til flere artikler. I tillegg ledet jeg er nettverk -Demokrati i barnehagen. Dette er et forskningsnettverk som skal fremme nyere og grundigere forståelser av demokratiske prosesser i barnehager med medlemmer fra ulike scandinaviske og norske universiter og høyskoler. Det siste forskningsprosjektet er Flyktningbarns møter med barnehager og lokalmiljø. Et prosjekt støttet av Aust -Agder utviklings- og kompetansefond

 

Forskning

Flyktningbarns møter med barnehager og lokalmiljø - på Agder 

Prosjektet er finansiert av Aust-Agder kompetanse fond og Universitet i Agder, og har 6 forskere medi gruppen der jeg er leder. Forskningsprosjektet belyser møtet mellom flyktningfamilier og norske barnehager i utvalgte barnehager Aust- og Vest Agder. Barnehager vil for mange flyktningfamilier være en av de første erfaringerde får  med  statlige og lokale samfunnsinstitusjoner. Det er hensikten å følge et utvalg av barn på veien inn i det norske samfunn ved å fokusere på hvordan barn og deres foreldre opplever å bli mottatt og være del av hverdagen i barnehagen. Prosjektet vil samtidig utforske hvordan barnehagepersonell og andre profesjonelle tilrettelegger og opplever barnas integreringsprosesser og samarbeidet med foreldrene.

Det er gjort flere erfaringer både ved å lage egne mottaksbarnehager for asyl barn, og ved å la de gå i en ‘vanlig’ barnehage der personalet har utviklet kompetanser omkring disse barna. Vi vil se på begge typer barnehager.

Etter råd fra spesielt de frivillige organisasjoner i våre workshoper, så skal vi også ha et blikk på lokalmiljøet. Hvordan er dagliglivet utenfor barnehagen, hva involveres de ulike familiene vi følger seg i?

Spørsmål som vi vil drøfte kan være: Er barnehagen et kulturelt møtested eller foregår det utilsiktede segregerende prosesser, hvor barn og foreldre erfarer at det finnes forskjellige ‘kjøreregler’ i ulike fora? Gis det reel mulighet for å delta i samfunnslivet og hvilke sosiale og kulturelle normer og barrierer er på spill? Føler de profesjonelle seg i stand til å møte disse utfordringene? Slik kan prosjektet både bidra til kunnskap om ‘de andre’, og om ‘oss selv’. Er det sammenheng mellom de råd og anvisninger som gis i barnehagene, og de råd og henstillinger som familiene møter i andre instanser? 

Hvordan inngår barnehagestedene i flyktningbarns liv? Hvordan virker barnehagenes rom, med alle tingene inn på flyktningbarns og flyktningforeldres oppfatning av barnehagen og segselv? 

Utvalgte publikasjoner

  • Aasebø, T. og Melhuus, E.C. ( 2005). Rom for barn - rom for kunnskap. Kropp, kjønn, vennskap og medier som pedagogiske utfordringer. Fagbokforlaget
  •  Outdoor day-care centres – a culturalization of nature: how do children relate to nature as educational practice? European Early Childhood Education Research Journal Vol. 20, No.3, September 2012, s. 455-467.
  • Hytta i skogen, erfaringer om et «sted». Krogstad, Hansen, Høyland og Moser (red.) 2012. Rom for barnehage. Flerfaglige perspektiver på barnehagens fysiske miljø, kap. 10 denne er brukt som pensum i Barnehagelærerutdanningen flere steder.
  • Utebarnehager - et sted for demokratisk praksis? Nordisk barnehageforskning: et tidsskrift for forsknings- og utvikling VOL.6, nr. 14, p. 1-18 2013.
  • Regulerende eller bevegelige rom - tingene, barna og de ansatte.
    I Jansen et al. 2015 Demokratiske praksiser i barnehagen. Bergen, Fagbokforlaget 
  • The presence of things: a study of the Lego brick and the medication box.
    Social Space 1\2016(11) I samarbeid med prof. Inger Beate Larsen 
  • Melhuus, E.C. og Nordtømme, S. (2022). Mellom steder, rom og materialer. Teoretiske utforskninger i barnehagen. Fagbokforlaget
  • Å ta steder på alvor. I M.Fasting, L.L.Skreland og J. Kampmann (red.) 2020. Å forske blant barn. Kvalitative metoder. Cappelen Damm Akademisk. 
  • Det magiske, forflytning i hverdagen? I T.Aslanian(red) (2022) Det er her det skjer! Møter med etikk, religion og filosofi i barnehagen. Universitetsforlaget ,s. 26-43.

Undervisning

Undervisning foregår hovedsakelig i barnehagelæreutdanningen.og i master i barnehagekunnskap, der barns sosialisering, lek, kropp, barn og rom, materialitet og det flerkulurelle samfunn er blant temaene.

Publikasjoner

  • Melhuus, Else Cathrine (2022). Det magiske, forflytning i hverdagen? I Aslanian, Teresa Katherine (Red.), Det er her det skjer! Møter med religion, etikk og filosofi i barnehagen. Universitetsforlaget. ISSN 9788215037158.
  • Melhuus, Else Cathrine (2021). Å ta steder på alvor i forskningsfeltet. I Fasting, Merete Lund; Skreland, Lisbeth Ljosdal & Kampmann, Jan (Red.), Å forske blant barn : Kvalitative metoder. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202689025. s. 116–128.
  • Larsen, Inger Beate & Melhuus, Else Cathrine (2016). The presence of things: A study of the lego brick and the medication box as participants in peoples’ lives. Social Space. ISSN 2084-7696. 11(1), s. 54–73.
  • Melhuus, Else Cathrine (2015). Regulerende eller bevegelige rom. Tingene, barna og de ansatte. I Jansen, Kirsten Elisabeth; Kaurel, Jon & Pålerud, Turi (Red.), Demokratiske praksiser i barnehagen. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-1652-9. s. 67–83.
  • Melhuus, Else Cathrine (2013). Utebarnehager - et sted for demokratisk praksis? Nordisk barnehageforskning. ISSN 1890-9167. 6(14), s. 1–18. doi: 10.7577/nbf.449.
  • Melhuus, Else Cathrine (2012). Outdoor day-care centres - a culturalization of nature: how do children relate to nature as educational practice? European Early Childhood Education Research Journal. ISSN 1350-293X. 20(3), s. 455–467. doi: 10.1080/1350293X.2012.704766.
  • Melhuus, Else Cathrine (2012). Hytta i skogen, erfaringer om et "sted". I Krogstad, Atle; Hansen, Geir Karsten; Høyland, Karin & Moser, Thomas (Red.), Rom for barnehage : flerfaglige perspektiver på barnehagens fysiske miljø. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-1126-5. s. 193–211.
  • Melhuus, E. Cathrine (2001). Barns kroppsutfoldelse som estetisk praksis. Nordisk Pedagogik. ISSN 0901-8050. s. 14–29.

Se alle arbeider i Cristin

  • Melhuus, Else Cathrine & Nordtømme, Solveig Irene (2022). Mellom steder,rom og materialer: Teoretiske utforskninger i barnehagen. Fagbokforlaget. ISBN 9788245021042. 214 s.
  • Aasebø, Turid Skarre & Melhuus, E. Cathrine (2007). Rom för barn - rom för kunskap Kropp, kön, vänskap som pedagogiska utmaningar. Liber. ISBN 9789147084050. 181 s.
  • Aasebø, Turid Skarre & Melhuus, E. Cathrine (2005). Rom for barn - rom for kunnskap. Kropp, kjønn, vennskap og medier som pedagogiske utfordringer. Fagbokforlaget. ISBN 8245003182.

Se alle arbeider i Cristin

  • Nordtømme, Solveig Irene & Melhuus, Else Cathrine (2022). Perspectives on Materiality: Phenomenology meets post-humanism .
  • Melhuus, Else Cathrine & Nordtømme, Solveig Irene (2022). Vennskap mellom steder, rom og materialer.
  • Nordtømme, Solveig Irene & Melhuus, Else Cathrine (2018). Positioning of subject and some theoretical and ethical questions .
  • Melhuus, Else Cathrine (2015). Tingenes tilstedeværelse- med blikk på legoklossen og pillefordeleren.
  • Melhuus, Else Cathrine (2015). Methodological challenges when researching materiality and dealing with non-human agency.
  • Melhuus, Else Cathrine (2015). Regulerende eller bevegelige rom- tingene, barna og de ansatte.
  • Melhuus, Else Cathrine (2015). Materiality through playthings in kindergartens, how human and non-human entities interplay in places for play in a chosen kindergarten.
  • Melhuus, E. Cathrine (2009). Dokumentasjon kan brukes som et demokratifremmende redskap. Første steg. ISSN 1504-1891. jan.09.
  • Melhuus, E. Cathrine (2009). Outdoor as educvational space and children's making of social order in a Norwegian outdoor kindergarten.
  • Melhuus, E. Cathrine (2008). Outdoor kindergartens, Institutionalization of Outdoor Environments.
  • Melhuus, E. Cathrine (2008). Documentation - a tool for institutional democracy?
  • Sørenstuen, Jan-Erik & Melhuus, E. Cathrine (2006). Billeddokumentasjon i pedagogisk arbeid. Åpne eller lukkede bilder - et spørsmål om hensikten med dokumentasjon i pedagogisk arbeid. Utdanning. ISSN 1502-9778.
  • Melhuus, E. Cathrine (2006). Documentation: a tool for institutional democracy?
  • Melhuus, E. Cathrine (2005). Childrens body interaction, embodiment and representation. A meeting between phenomenology and social constructionism.
  • Aasebø, Turid Skarre & Melhuus, E. Cathrine (2005). Children's construction of knowledge in children's culture: in opposition or in dialogue with educational knowledge?
  • Melhuus, E. Cathrine (2004). Barns fysiske samhandling - et undervurdert språk. Barnehagefolk. ISSN 1500-6905. 20(3), s. 67–73.
  • Melhuus, E. Cathrine (2003). Children's body interaction, embodiment and representation.
  • Melhuus, E. Cathrine (2003). Children's body interaction, an underestimated entry to children's symbolic communication.
  • Melhuus, E. Cathrine (2002). From fieldnotes to research texts- making actions meaningful in a research context. ?. 6.
  • Melhuus, E. Cathrine (2001). When things become magic- the role of aesthetics in children's everyday activities.
  • Melhuus, E. Cathrine (2001). From fieldnotes to research texts - a process of decontruction and construction.
  • Melhuus, E. Cathrine (2000). Nordisk Forening for Pedagogisk Forskning 28 konferanse Tid,rom, tanke Pedagogikk i nye sammenhenger.
  • Melhuus, E.Cathrine (2000). Forholdet mellom makt og kontroll i barnehagens hverdag. ?. s. 90–96.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 11:37