English version of this page

Dag Øystein Nome

Førsteamanuensis
Institutt for pedagogikk
Telefon
+47 38141204
Mobiltelefon
+4791589481
Kontor E1212 (Universitetsveien 25, 4630 Kristiansand, Norway)

Publikasjoner

  • Nome, Dag Øystein (2024). Playing with open-ended material as experiences of democracy: The Waldorf case. Journal of Early Childhood Research. ISSN 1476-718X. doi: 10.1177/1476718X241241143.
  • Kovac, Velibor Bobo; Nome, Dag Øystein; Jensen, Andreas Reier & Skreland, Lisbeth Ljosdal (2023). The why, what and how of deep learning: critical analysis and additional concerns. Education Inquiry. ISSN 2000-4508. doi: 10.1080/20004508.2023.2194502. Fulltekst i vitenarkiv
  • Nome, Dag Øystein (2021). Forskeren-og-kamera, en særegen form for deltagende observasjon. I Fasting, Merete Lund; Skreland, Lisbeth Ljosdal & Kampmann, Jan (Red.), Å forske blant barn : Kvalitative metoder. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202689025. s. 55–68.
  • Spieler, Kristin Severinsen & Nome, Dag Øystein (2021). Når faglig skjønn møter rammeplan. Barnehagefolk. ISSN 1500-6905.
  • Nome, Dag Øystein (2021). Teaching as love for the world and love for the child. The critical potential of Waldorf education in the light of Hanna Arendt. Research on Steiner Education. ISSN 1891-6511. 12, s. 35–47.
  • Nome, Dag Øystein; Olsen, Anne Karin Vikstøl; Skreland, Lisbeth Ljosdal & Spieler, Kristin Severinsen (2021). Prosjektarbeid i barnehagen - mellom bekvemmelighet og medvirkning. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. ISSN 2387-5739. 7, s. 273–286. doi: 10.23865/ntpk.v7.2615. Fulltekst i vitenarkiv
  • Nome, Dag Øystein (2020). Toddlers as ignorant citizens: An explorative study of conflicts and negotiations involving toys in kindergarten. Contemporary Issues in Early Childhood. ISSN 1463-9491. doi: 10.1177/1463949120906807.
  • Nome, Dag Øystein (2019). Gudommelig gymnastikk – kroppslighetens plass i Rudolf Steiners pedagogiske tenkning. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. ISSN 2387-5739. 5, s. 215–228. doi: 10.23865/ntpk.v5.1416. Fulltekst i vitenarkiv
  • Nome, Dag Øystein (2019). Å "være sammen" med barn - et kalkulert metodevalg. I Pettersvold, Mari & Østrem, Solveig (Red.), Problembarna. Manualer og metoder i barnehage, skole og barnevern. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-56952-5. s. 57–77.
  • Nome, Dag Øystein (2018). Vennskap i småbarnsavdelinger som private relasjoner på en offentlig arena. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. ISSN 2387-5739. 4, s. 1–14. doi: 10.23865/ntpk.v4.651.
  • Nome, Dag Øystein (2018). Social life among toddlers in kindergarten as communicative musicality . Psychology of Music. ISSN 0305-7356. s. 1–11. doi: 10.1177/0305735618816159.
  • Nome, Dag Øystein (2017). De yngste barna og tingene deres – en ANT-analyse av lek i småbarnsavdelinger :. Nordisk barnehageforskning. ISSN 1890-9167. 14. doi: 10.7577/nbf.1800.
  • Birkeland, Nils Rune; Aasebø, Turid Skarre; Nome, Dag Øystein & Wergeland-Yates, Marit (2016). Bacheloroppgaven som møteplass mellom praktisk og teoretisk profesjonsforståelse i barnehagelærerstudiet :. UNIPED. ISSN 1500-4538. 39(3), s. 211–227. doi: 10.18261/issn.1893-8981-2016-03-03.
  • Nome, Dag Øystein (2015). Kindergartens- schools without recess: The consequence of an instrumentalist of play. I Hillen, Andrea Stefanie & Aprea, Carmela (Red.), Instrumentalism in Education - Where is Bildung left?. Waxmann Verlag. ISSN 978-3-8309-3054-9. s. 15–28.
  • Nome, Dag Øystein (2014). Mobbing – et forsøk på nye teoretiske perspektiv. . Studier i Pædagogisk Filosofi. ISSN 2244-9140. 3(1), s. 40–54.
  • Nome, Dag Øystein (2014). Men er det egentlig lek? : en teoretisk drøfting av den autonome lekens plass i en institusjonalisert barndom. Barn – forskning om barn og barndom i Norden. ISSN 0800-1669. 32(4), s. 65–78. doi: 10.5324/barn.v33i4.3515.
  • Nome, Dag Øystein (2012). Kroppen som dannelsesarena. Tidsskrift for psykisk helsearbeid. ISSN 1503-6707. 9(2), s. 144–153.
  • Nome, Dag Øystein (2011). Skolen – mellom ungdom og sosiale medier. Norsk pedagogisk tidsskrift. ISSN 0029-2052. 95(1), s. 70–78.
  • Nome, Dag Øystein (2011). Rom for dannelsesperspektiv i skolen – i lys av norsk og svensk privatskolepolitikk. Norsk pedagogisk tidsskrift. ISSN 0029-2052. 95(5), s. 398–407.

Se alle arbeider i Cristin

  • Nome, Dag Øystein; Spieler, Kristin Severinsen & Rønning, Grethe Steen (2021). Fra rammeplan til didaktisk praksis i barnehagen. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202673437. 149 s.
  • Nome, Dag Øystein (2019). Hverdagshendelsenes pedagogikk. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-62669-3. 122 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Kostøl, Elin Marie Frivold; Matre, Marianne Engen; Schønberg, Hilde Wallerud; Øgård, Monika; Lund, Ingrid & Haldammen, Eva Nordby [Vis alle 32 forfattere av denne artikkelen] (2023). Stopp nedbemanningen i skolen. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Nome, Dag Øystein (2021). Barnehage for ett-åringer er ikke utdanning. Avisa Vårt land.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund & Nome, Dag Øystein (2021). Vurdering av barns språkkompetanse. Hvorfor ikke? Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Nome, Dag Øystein & Bøe, Tore Dag (2020). Skolen trenger mer demokrati, ikke mer terapi. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116.
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria; Løvlie, Lars; Nome, Dag Øystein & Evenshaug, Trude (2020). La skolen etter Coronaviruset bli en lek. VG : Verdens gang. ISSN 0805-5203.
  • Nome, Dag Øystein (2017). Kan Steinerskolens historie inspirere vår tids skoledebatt? Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. ISSN 2387-5739. 3, s. 18–22. doi: 10.23865/ntpk.v3.656.
  • Nome, Dag Øystein (2016). Skolestart med blandede følelser. NRK Ytring.
  • Nome, Dag Øystein (2016). En barnehagemelding på skolens premisser. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Nome, Dag Øystein (2016). 100 bud for barnehagelærere. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Nome, Dag Øystein (2015). Skal barnehagebarn bære PISA-byrden? www.nrk.no/ytring.
  • Nome, Dag Øystein (2015). Kampen om kunstfagene i skolen. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Nome, Dag Øystein (2015). Har barna som sin oppdragsgiver. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Nome, Dag Øystein (2015). Akademisk blanke barn kan være skoleklare. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116.
  • Nome, Dag Øystein (2015). How do children and teachers use communicative musicality as a way of establish kindergarten`s group-life?
  • Nome, Dag Øystein (2015). Studying social relations among toddlers in a Norwegian kindergarten.
  • Nome, Dag Øystein (2015). How can studies on the initial character of play among toddlers reveal the democratic characteristics in early peer-cultures?
  • Nome, Dag Øystein & Troxel, Mike (2014). Kan en skatepark inspirere? Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Nome, Dag Øystein (2014). Språk er makt. Vårt land. ISSN 0805-5424.
  • Nome, Dag Øystein (2014). Barnehagens behov versus barnas behov. NRK Ytring.
  • Nome, Dag Øystein (2014). Et forsvar for bråkmakerne. Dagbladet. ISSN 0805-3766.
  • Nome, Dag Øystein & Lund, Ingrid (2014). Bare ses, ikke høres. NRK Ytring.
  • Nome, Dag Øystein (2014). De yngste barna – medvirkning og danning. I Glaser, Vibeke; Størksen, Ingunn & Drugli, May Britt (Red.), Utvikling, lek og læring i barnehagen. Forskning og praksis. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-321-0160-3. s. 512–523.
  • Nome, Dag Øystein & Engtrø, Randi (2014). Den digitale barndommen. NRK Ytring.
  • Nome, Dag Øystein (2014). Ta innvandrerforeldre på alvor. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Nome, Dag Øystein (2014). Trenger vi det andre barnehageløftet? Vårt land. ISSN 0805-5424.
  • Cameron, David Lansing; Lund, Ingrid; Kovac, Velibor Bobo; Nome, Dag Øystein; Helgeland, Anne & Godtfredsen, Marianne (2014). Understanding Bullying in Early Childhood: How do We Promote Positive Relationships among Children and Adults?
  • Nome, Dag Øystein (2014). Prioriter lek før lekse. Dagbladet. ISSN 0805-3766.
  • Nome, Dag Øystein (2013). Menn i barnehagen - et tveegget sverd. VG : Verdens gang. ISSN 0805-5203.
  • Nome, Dag Øystein (2013). Om å love noe som andre må innfri. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Nome, Dag Øystein (2013). På tide å snakke om kvalitet i barnehagen. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Nome, Dag Øystein (2013). Se til Finland! Ytring : NRK.
  • Nome, Dag Øystein (2013). For mye for tidlig. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Nome, Dag Øystein (2013). Feig og ufarlig karakterdebatt. Ytring : NRK.
  • Nome, Dag Øystein (2013). Målstyringsregimet. Ytring : NRK.
  • Nome, Dag Øystein (2013). Barnehagens danningsoppdrag. Barnehagefolk. ISSN 1500-6905. s. 88–98.
  • Lund, Ingrid & Nome, Dag Øystein (2013). Små barn, store hus. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Nome, Dag Øystein (2017). De yngste barnas nonverbale sosiale handlingsrepertoar – slik det utvikler seg og kommer til uttrykk i norske barnehager. Universitetet i Agder. ISSN 978-82-7117-871-0. Fulltekst i vitenarkiv
  • Lund, Ingrid; Helgeland, Anne; Kovac, Velibor Bobo; Cameron, David Lansing & Nome, Dag Øystein (2015). Hele barnet, hele løpet. Universitetet i Agder. ISSN 9788271178109.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 10:56