English version of this page

Irene Trysnes

Førsteamanuensis
Institutt for sosiologi og sosialt arbeid
Telefon
+47 38142174

Ansvarsområde

Jeg er førsteamanuensis i samfunnsvitenskap og fagdidaktikk og koordinerer lærerutdanningene ved fakultet for samfunnvitenskap. Er leder for forskningsgruppen i samfunnsfagdidaktikk og utdanningsforskning og underviser på lektorutdanning 8-13 i samfunnskunnskap. 

Mine forskningsinteresser er innenfor samfunnsfagdidaktikk, ungdomsforskning, kjønn og likestilling, religion- og kultursosiologi. 

Forskning

Leder for forskningsgruppen i samfunnsfagdidaktikk og utdanningsforskning Samdidforsk

Utvalgte pågående prosjekter: 

  • Kompetansehevingsprosjekt- undervisning om seksuell trakassering i skolen (Bufdirprosjekt)
  • Kartlegging av strukturell rasisme i Kristiansand kommune 
  • Studentaktiv læring i lærerutdanningene (DIKU-prosjekt) 
  • Klasseromsforskning – samfunnsfagene i praksis og studenter i forskningsprosjekt 

Utvalgte tidligere prosjekter

  • Supported employment – inclusion of vulnerable youth in Agder County – Project manager, (Sørlandets kompetansefond 2020-2022)
  • FEMPROF (NFR) 
  • Cultural conflict 2.0 (NFR)
  • Tidligere post.doc. i NFR-prosjektet Religion som estetiserende praksis (RESEP)
  • Stipendiat i NFR-prosjektet Gud på Sørlandet- mer venn og mindre allmektig?

Faglige interesser

Kultur- og religionssosiologi, samfunnsfagdidaktikk, ungdomsforskning, kjønnsforskning 

Undervisning

Koordinator for lærerutdanningene ved fakultet for samfunnsvitenskap.

Underviser i samfunnsfag på lektorutdanning 8-13  i samfunnskunnskap og grunnskolelærerutdanningen 5-10

Emneansvarlig for BA og MA-oppgaven i samfunnskunnskap i lektorprogrammet

Emneansvarlig for metodekurs for grunnskolelærerutdanningen 1-7 og 5-10

Studieprogramleder for studiet Inkluderingskompetanse (EVU)

Publikasjoner

  • Tømte, Cathrine Edelhard; Lien, Anne; Trysnes, Irene & Smith-Gahrsen, Martin (2024). Digitale transformasjoner av utdanning og lærerrollen. I Tømte, Cathrine Edelhard; Lien, Anne; Trysnes, Irene & Smith-Gahrsen, Martin (Red.), Lærerrollen i endring. Studentaktive læringsformer og profesjonsfaglig digital kompetanse. Universitetsforlaget. ISSN 9788215064727. s. 246–252.
  • Tømte, Cathrine Edelhard; Lien, Anne; Trysnes, Irene & Smith-Gahrsen, Martin (2024). Lærerrollen i endring. I Tømte, Cathrine Edelhard; Lien, Anne; Trysnes, Irene & Smith-Gahrsen, Martin (Red.), Lærerrollen i endring. Studentaktive læringsformer og profesjonsfaglig digital kompetanse. Universitetsforlaget. ISSN 9788215064727. s. 13–46.
  • Trysnes, Irene & Lien, Anne (2024). Skolen i samfunnet – stedsbasert og studentaktiv læring for bærekraftig utvikling. I Tømte, Cathrine Edelhard; Lien, Anne; Trysnes, Irene & Smith-Gahrsen, Martin (Red.), Lærerrollen i endring. Studentaktive læringsformer og profesjonsfaglig digital kompetanse. Universitetsforlaget. ISSN 9788215064727. s. 73–97.
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel; Trysnes, Irene & Furrebøe, Elise Frølich (2023). Is the coronavirus created by the government to control us? Critical thinking and conspiracy beliefs among Norwegian youth in upper secondary schools. Journal of Social Science Education. ISSN 1611-9665. 22(4), s. 1–27. doi: 10.11576/jsse-6295. Fulltekst i vitenarkiv
  • Trysnes, Irene (2023). From Subordinates to Superheroes? Comics in Christian Magazines for Children and Youth in Norway, Comics, Culture, and Religion Faith Imagined. Bloomsbury Academic. ISSN 9781350321588. s. 13–32. doi: 10.5040/9781350321618.ch-002. Fulltekst i vitenarkiv
  • Synnes, Ronald Mayora & Trysnes, Irene (2022). Unge muslimers og kristnes selvpresentasjon på sosiale medier. Kirke og kultur. ISSN 0023-186X. 127(3), s. 228–244. doi: 10.18261/kok.127.3.4.
  • Trysnes, Irene & Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2022). Mot et allmenndannende ferdighetsfag? En analyse av vitenskapelige metodiske ferdigheter i samfunnsfag. . I Børhaug, Kjetil; Hunnes, Odd Ragnar & Samnøy, Åshild (Red.), Nye spadestikk i samfunnsfagdidaktikken. Fagbokforlaget. ISSN 9788245037913. s. 105–124.
  • Trysnes, Irene; Furrebøe, Elise Frølich; Berg, Laila Margaret Nordstrand; Einstabland, Åsta Louise; Klostergaard, Claudia & Jørstad, Hanne (2022). “Hot Case-workers and Squint-eyed Whores” - Sexual Harassment of Norwegian Social- and Health Care Students in Practical Training. NORA - Nordic Journal of Feminist and Gender Research. ISSN 0803-8740. 30(2), s. 124–139. doi: 10.1080/08038740.2022.2030403. Fulltekst i vitenarkiv
  • Trysnes, Irene & Skjølberg, Katja H-W (2022). Ekstreme ytringer i klasserommet. . I Goldschmidt- Gjerløw, Beate; Eriksen, Kristin Gregers & Jore, Mari Kristine (Red.), Kontroversielle, emosjonelle og sensitive tema i skolen.. Universitetsforlaget. ISSN 9788215049212. s. 52–69.
  • Trysnes, Irene & Synnes, Ronald Mayora (2021). The Role of Religion in Young Muslims’ and Christians’ Self-presentation on Social Media. Young - Nordic Journal of Youth Research. ISSN 1103-3088. s. 1–16. doi: 10.1177/11033088211063368. Fulltekst i vitenarkiv
  • Johannessen, Hilde Terese Drivenes & Trysnes, Irene (2021). Kindergarteners building a library of their own. Using apps to make digital stories and work towards lifelong learning in information literacy. Journal of Information Literacy. ISSN 1750-5968. 15(3), s. 4–19. doi: 10.11645/15.3.2825. Fulltekst i vitenarkiv
  • Trysnes, Irene & Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2021). A, C eller F? Sensorers refleksjoner omkring vurdering av bacheloroppgaver. I Stuvøy, Ingvill; Tøndel, Gunhild & Tjora, Aksel (Red.), En smak av forskning. Bacheloroppgaven som prosjekt, prosess og produkt. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-70942-6. s. 261–270.
  • Trysnes, Irene & Johannessen, Hilde Terese Drivenes (2021). Samfunnsfagdidaktikk i lokalsamfunnet og nye digitale læringsformer. I Horrigmo, Kirsten Johansen & Rosland, Kristine Toft (Red.), Fagdidaktikk for SRLE : Barnehagens fagområder kunnskapsgrunnlag og arbeidsmåter. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202651510. s. 231–244.
  • Trysnes, Irene & Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2020). Hva, hvordan, hvorfor? En studie av norske lærere og elevers erfaringer med lekser i samfunnsfag. Nordidactica. ISSN 2000-9879. 10(4), s. 36–59.
  • Goldschmidt-Gjerløw, Beate & Trysnes, Irene (2020). #MeToo in school: Teachers’ and young learners’ lived experience of verbal sexual harassment as a pedagogical opportunity. Human Rights Education Review (HRER). ISSN 2535-5406. 3(2), s. 27–48. doi: 10.7577/hrer.3720. Fulltekst i vitenarkiv
  • Trysnes, Irene (2019). The trailer as erotic capital. Gendered performances—research and participant roles during festival fieldwork. Societies. ISSN 2075-4698. 9(4). doi: 10.3390/soc9040083. Fulltekst i vitenarkiv
  • Trysnes, Irene & Smeland, Asbjørn (2019). Like barn leker best? Ungdomsskoleelevers holdninger til religiøse og verdiorienterte symboler. . Nordidactica. ISSN 2000-9879. s. 187–208. Fulltekst i vitenarkiv
  • Trysnes, Irene (2019). «Ånden som holdt på å le seg i hjel»: En studie av humor i alternativt religiøse magasiner. I Botvar, Pål Ketil; Gresaker, Ann Kristin & Hovdelien, Olav (Red.), Ingen spøk. En studie av religion og humor. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202646172. s. 221–240. doi: 10.23865/noasp.69. Fulltekst i vitenarkiv
  • Trysnes, Irene (2019). Camping with God and Goffman. I Repstad, Pål Steinar (Red.), Political Religion, Everyday Religion : Sociological Trends. Brill. ISSN 978-90-04-39796-5. s. 159–171. doi: 10.1163/9789004397965_013.
  • Trysnes, Irene & Botvar, Pål Ketil (2017). "Jeg kaller det Stine-tro." Unge mennesker, individualisering og nyreligiøsitet. I Høeg, Ida Marie (Red.), Religion og ungdom. Universitetsforlaget. ISSN 9788215029375. s. 136–156.
  • Trysnes, Irene (2017). Å være ung i kristne ungdomsmiljøer. Forhandlinger om kjønn og identitet. I Høeg, Ida Marie (Red.), Religion og ungdom. Universitetsforlaget. ISSN 9788215029375. s. 119–135.
  • Trysnes, Irene (2015). "Engler og barnesanger". Prismet. ISSN 0032-8847. doi: 10.5617/pri.4526.
  • Trysnes, Irene & Larsen, Alexandra Irene (2013). Engledans og harpespill - musikk og dans som meditative praksiser. I Repstad, Pål Steinar & Trysnes, Irene (Red.), Fra forsakelse til feelgood. Musikk, sang og dans i religiøst liv. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-7634-985-6. s. 260–274.
  • Trysnes, Irene (2013). Update.God.som. Estetiske uttrykk i kristne ungdomsmiljøer. I Repstad, Pål Steinar & Trysnes, Irene (Red.), Fra forsakelse til feelgood. Musikk, sang og dans i religiøst liv. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-7634-985-6. s. 123–138.
  • Trysnes, Irene (2013). Fra «Vær forsiktig lille øyne» til «Takk,min Gud,for hele meg» : endringer i kristne barnesanger. I Repstad, Pål Steinar & Trysnes, Irene (Red.), Fra forsakelse til feelgood. Musikk, sang og dans i religiøst liv. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-7634-985-6. s. 41–63.
  • Trysnes, Irene (2013). Religiøse festivaler og festivalreligion. Prismet. ISSN 0032-8847. s. 31–44.
  • Repstad, Pål Steinar & Trysnes, Irene (2013). Estetikk på flere strenger : postludium. I Repstad, Pål Steinar & Trysnes, Irene (Red.), Fra forsakelse til feelgood. Musikk, sang og dans i religiøst liv. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-7634-985-6. s. 297–307.

Se alle arbeider i Cristin

  • Tømte, Cathrine Edelhard; Lien, Anne; Trysnes, Irene & Smith-Gahrsen, Martin (2024). Lærerrollen i endring. Studentaktive læringsformer og profesjonsfaglig digital kompetanse. Universitetsforlaget. ISBN 9788215064727. 264 s.
  • Trysnes, Irene & Eide, Solveig Botnen (2016). Sosionomutdanning på Sørlandet. Portal forlag. ISBN 9788283141030. 207 s.
  • Trysnes, Irene & Eide, Solveig Botnen (2016). Sosionomutdanning på Sørlandet : festskrift ved 25-årsjubileet høsten 2016. Portal forlag. ISBN 9788283141030. 207 s.
  • Repstad, Pål Steinar & Trysnes, Irene (2013). Fra forsakelse til feelgood. Musikk, sang og dans i religiøst liv. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-7634-985-6. 320 s.
  • Trysnes, Irene (2012). Å campe med Gud. En studie av kristne sommerstevner på Sørlandet. Prismet bok. ISBN 978-82-8249-056-6. 230 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Trysnes, Irene & Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2023). Identitetsutvikling og felleskap - Perspektiver på rasisme og grensearbeid i skolen.
  • Trysnes, Irene (2023). Samskaping med studenter – hvordan lykkes?
  • Trysnes, Irene; Smith-Gahrsen, Martin & Føreland, Line Reichelt (2023). Studentaktiv læring i lærerutdanningene - Samisk minecraft, VR og bærekraftig utvikling. .
  • Trysnes, Irene & Skjølberg, Katja H-W (2023). Læreres håndtering av ekstreme ytringer i klasserommet .
  • Trysnes, Irene & Synnes, Ronald Mayora (2022). Minoritetsungdommers ytringsfrykt. Utforsk temaet religion og ytringsfrykt.
  • Skjølberg, Katja H-W & Trysnes, Irene (2022). Hvordan arbeide med diskriminerende holdninger og ekstreme ytringer i klasserommet.
  • Skjølberg, Katja H-W & Trysnes, Irene (2022). KONTROVERSIELLE,  EMOSJONELLE & SENSITIVE TEMA I SKOLEN - Lærerstrategier i møte med diskriminerende holdninger og ekstreme ytringer i klasserommet.
  • Trysnes, Irene (2021). Praksislæren som biveileder .
  • Trysnes, Irene (2021). Obsesrvasjon som metode. Digital filmressurs. .
  • Trysnes, Irene & Goldschmidt-Gjerløw, Beate (2021). Tackling sexual harassment at school using a human rights framework .
  • Synnes, Ronald Mayora & Trysnes, Irene (2021). Ny studie: Mange unge muslimer og kristne er redde for å ytre seg om religion i sosiale medier. Aftenposten Viten. ISSN 2464-3033.
  • Trysnes, Irene (2021). Dagmar Kristiansens oppvekst på Borøya. I Nerland, Else Marie (Red.), Søgne historielag. Årbok 2021. Gaveca. ISSN 978-82-93520-75-7. s. 97–112.
  • Synnes, Ronald Mayora & Trysnes, Irene (2021). Unge muslimer og kristne vegrer seg for å dele om tro på sosiale medier. Vårt land. ISSN 0805-5424.
  • Synnes, Ronald Mayora & Trysnes, Irene (2021). Mange unge muslimer og kristne er redde for å ytre seg om religion i sosiale medier. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116.
  • Trysnes, Irene & Skjølberg, Katja H-W (2021). Rasisme og ekstreme ytringer .
  • Trysnes, Irene & Skjølberg, Katja H-W (2021). Mot et allmenndannende ferdighetsfag? En analyse av vitenskapelige metodiske ferdigheter i læreplaner i samfunnsfag.
  • Trysnes, Irene; Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel; Vasstrøm, Mikaela; Skarpenes, Ove; Goldschmidt-Gjerløw, Beate & Tømte, Cathrine Edelhard [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2021). Kroken på døra for den allmenndannende enhetsskolen? Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Goldschmidt-Gjerløw, Beate & Trysnes, Irene (2021). Verbal seksuell trakassering som en pedagogisk mulighet. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. 2, s. 48–53.
  • Trysnes, Irene; Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel; Skarpenes, Ove; Vasstrøm, Mikaela Lise Modalen; Goldschmidt-Gjerløw, Beate & Jore, Mari Kristine [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2021). Kroken på døra for den allmenndannende enhetsskolen? Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Trysnes, Irene & Goldschmidt-Gjerløw, Beate (2020). #MeToo in school: Teachers’ and young learners’ lived experience of verbal sexual harassment as a pedagogical opportunity.
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel & Trysnes, Irene (2020). Læreres erfaringer med og håndtering av ekstreme ytringer i klasserommet.
  • Trysnes, Irene & Goldschmidt-Gjerløw, Beate (2020). Vi må utdanne lærere som våger å undervise om seksuelle krenkelser. . Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Trysnes, Irene & Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2019). Leksepraksis i samfunnsfag.
  • Trysnes, Irene & Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2019). Ståa i samfunnsfag. Leksepraksis i samfunnsfag. . [Radio]. Nrk sørlandet.
  • Trysnes, Irene & Synnes, Ronald Mayora (2019). Om å være ung muslim i dag. Klassekampen. ISSN 0805-3839.
  • Trysnes, Irene & Synnes, Ronald Mayora (2019). Om å være ung muslim i dag. . Klassekampen. ISSN 0805-3839. s. 42–42.
  • Trysnes, Irene (2019). "Tror på sommeren". Kristne sommerstevners historie. [Avis]. Vårt Land.
  • Trysnes, Irene & Herbert, David Eric John (2018). Cultural Conflict 2.0. .
  • Trysnes, Irene (2018). Å forske på religionens rolle i samfunnet.
  • Trysnes, Irene (2018). Utforskende elever - hvordan legge opp et forskningsprosjekt? .
  • Trysnes, Irene & Breistein, Ingunn Folkestad (2018). Gender, Religion and Part Time Work.
  • Trysnes, Irene (2018). The use of humour in alternative religious magazines.
  • Trysnes, Irene (2018). Nye læreplaner i samfunnsfag. [Radio]. NRK Sørlandet.
  • Trysnes, Irene (2018). Læreplan uten Holocaust. [Avis]. Klassekampen.
  • Trysnes, Irene & Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2018). Klasseromsforskning - samfunnsfag i praksis.
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel & Trysnes, Irene (2017). "Å gjøre et emne om til et forskningsprosjekt".
  • Trysnes, Irene (2017). Mindre forskjell mellom kristne og andre ungdomsmiljøer . Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Trysnes, Irene & Breistein, Ingunn Folkestad (2016). Kjønn, religion og deltid.
  • Trysnes, Irene & Eide, Solveig Botnen (2016). Forord. Sosionomutdanning på Sørlandet. I Trysnes, Irene & Eide, Solveig Botnen (Red.), Sosionomutdanning på Sørlandet : festskrift ved 25-årsjubileet høsten 2016. Portal forlag. ISSN 9788283141030. s. 7–9.
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel & Trysnes, Irene (2015). «Best Practice – bruk av rollespill i lærerutdanningene».
  • Trysnes, Irene (2015). Intervju på NRK Sørlandet om boka "Levende tro". [TV]. NRK Sørlandet.
  • Trysnes, Irene (2014). Ungdom og religion.
  • Trysnes, Irene (2014). Stein i skoen? Religionens rolle i det offentlige rom.
  • Trysnes, Irene (2014). Ungdom og kristentro. Religion og livssyn : Tidsskrift for religionslærerforeningen i Norge. ISSN 0802-8214.
  • Løvland, Anne; Repstad, Pål Steinar; Trysnes, Irene; Tønnesen, Elise Seip & Justnes, Årstein (2013). Religion og estetikk.
  • Løvland, Anne; Tønnesen, Elise Seip; Trysnes, Irene; Repstad, Pål Steinar & Justnes, Årstein (2013). RESEP - Religion og estetikk.
  • Trysnes, Irene (2013). Synger seg bort fra synd og misjon. [Avis]. Vårt land.
  • Trysnes, Irene (2013). Endringer i kristne barnesanger.
  • Trysnes, Irene (2013). Endringer i kristne barnesanger.
  • Trysnes, Irene (2013). 8 bidrag til Resep nettutstilling: Kristne barnesangerLovsangTroen på kroppenKristen ungdomskulturEngletroAlternativ religiøsitetRetreaterTeknologi og estetikk.
  • Trysnes, Irene (2013). Bekrefter tradisjonelle kjønnsroller. [Avis]. Fædrelandsvennen.
  • Trysnes, Irene (2012). Spekulativ gjenbruk Anmeldelse av Linda Olssons bok "Din godhet". Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790. s. 15–16.
  • Trysnes, Irene (2012). Et gripende portrett. Anmeldelse av Märta Tikkanens "Emma og Uno". Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790. s. 14–15.
  • Trysnes, Irene (2012). Hvis klær kunne fortelle. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Trysnes, Irene (2012). Religionens plass i hjemmet. [Avis]. Vårt Land.
  • Trysnes, Irene (2012). For lite snakk om det positive ved singellivet. [Avis]. Vårt land.
  • Trysnes, Irene (2012). På sjekker´n med Jesus. [Internett]. Kilden informasjonssenter for kjønnsforskning.
  • Trysnes, Irene (2012). Ser ikke forskjell på ungdomsfestivalene. [Avis]. Vårt Land.
  • Trysnes, Irene (2012). Sex i kristne miljøer.
  • Trysnes, Irene (2012). Et flertall kristne har sex før ekteskapet. [Avis]. Fædrelandsvennen.
  • Trysnes, Irene (2011). Sterkt om tap av minner. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Trysnes, Irene (2011). Lost in translation? Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Trysnes, Irene (2011). Ærlig fra en moderne katolikk. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Trysnes, Irene (2011). Selvutvikling for viderekommende. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Trysnes, Irene (2011). Mainstream for de minste. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Trysnes, Irene; Skjølberg, Katja H-W & Synnes, Ronald Mayora (2024). Strukturell rasisme i Kristiansand kommune. Kristiansand kommune.
  • Trysnes, Irene (2012). Religiøse endringer i Norge. Rapport på oppdrag for avisen Vårt Land.
  • Trysnes, Irene & Høeg, Ida Marie (2012). Menighetenes samvirke med hjemmet. Stiftelsen kirkeforskning.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 11:07