English version of this page

Hanne Andersen Dversnes

Stipendiat
Institutt for ernæring og folkehelse
Mobiltelefon
Kontor I1088 (Universitetsveien 25, 4630 Kristiansand, Norway)

Ansvarsområde

Jeg jobber som universistetslektor på institutt for ernæring og folkehelse. Jeg underviser på lærerutdanningen i mat og helse og bachelorprogrammet i samfunnsrettet ernæring. Jeg har en mastergrad i human ernæring fra Universitetet i Bergen etterfulgt av praktisk pedagogisk utdanning. Jeg har tidligere jobbet som lærer i grunnskolen der jeg underviste primært i mat og helse, kroppsøving og naturfag. Fra januar 2024 starter jeg som doktorgradsstipendiat i folkehelse med fokus på skolefaget mat og helse. Her vil jeg forske på hvordan ulik undervisningspraksis i mat og helse kan påvirke læringsprosess og matkompetanse hos elevene.

Forskning

Jeg vil i min PhD forske på hvordan ulik undervisningspraksis i mat og helse kan påvirke læringsprosess i faget og elevenes matkompetanse.

Jeg er med i et nordisk Erasmus+ FoU-prosjekt som heter "Nordisk smag", der noe av målet med prosjektet er å utvikle en tverrfaglig lærebok for mat og helse og naturfag med temaet "fortidens mat", "nutidens mat" og "framtidens mat" i Norden. I dette prosjektet samarbeider vi med studenter, lærere og UH-ansatte i Norge, Danmark og Finland.

Jeg har tidligere også vært med i to internasjonale Erasmus+ prosjekter (Norge, Sverige, Finland, Estland) der vi har jobbet med læring i mat og helse ved bruk av digitale verktøy. Her har vi også utviklet læringsaktiviteter som kan være aktuelle for lærere i mat og helse å bruke. I tillegg har jeg også forsket på hvordan tverrfaglige didaktiske videoer i mat og helse og naturfag egner seg for bruk i undervisning på 6. og 9. trinn.

Faglige interesser

Skolefaget mat og helse

Praktisk matlaging

Helsefremmende kosthold

Ernæring og helse

Bærekraftig kosthold

Matglede

Kosthold og trening

Fysisk aktivitet

Barn og unges kosthold

Utvalgte publikasjoner

Fjære, E., Myrmel, L.S., Lûtzhøft D.O., Andersen, H., Holm, J.B., Kiilerich, P., Hannisdal R., Liaset, B., Kristiansen, K., Madsen, L. Effects of exercise and dietary protein sources on adiposity and insulin sensitivity in obese mice J. Nutr. Biochem., 66 (2019), pp. 98-109

Formidling

2020 - Redaktør i tidsskriftet Mat og helse i skolen

Undervisning

Jeg underviser på grunnskolelærerutdanningen i mat og helse og på bachelorprogrammet i samfunnsrettet ernæring.

Kort biografi

2024- Doktorgradstipendiat, institutt for ernæring og folkhelse, UiA

2018 - 2023: Universitetslektor, intitutt for ernæring og folkehelse, fakultet for helse- og idrettsvitenskap, UiA (byttet navn fra instiutt for folkehelse, idrett og ernæring i 2019)

2015 - 2018 Grunnskolelærer i mat og helse og kroppsøving 1.-10. trinn

2015-2018 Kostholdsveileder, Optimal funksjon

2013 - 2015 Kostholdsveileder, Bergen PT senter

Publikasjoner

• Helland, Merete Hagen & Dversnes, Hanne Andersen (2024). Mat og helse som bærebjelke for livsmestring . Mat og helse i skolen. ISSN 1890-3193.
  • Dversnes, Hanne Andersen & Helland, Merete Hagen (2023). Redaktørens spalte- Vi trenger mer kunnskap om samer og nasjonale minoriteter. Mat og helse i skolen. ISSN 1890-3193. doi: 10.31265/ps.695.
  • Helland, Merete Hagen & Dversnes, Hanne Andersen (2023). Redaktørens spalte-Nytt år, nye måltider! Mat og helse i skolen. ISSN 1890-3193.
  • Dversnes, Hanne Andersen & Åbacka, Gun (2022). Digitale utfordringer i mat og helse . Tidsskiftet for mat og helse i skolen.
  • Guttormsen, Vigdis; Helland, Merete Hagen & Dversnes, Hanne Andersen (2022). Redaktøren spalte. Tema: Dybdelæring. Mat og helse i skolen. ISSN 1890-3193.
  • Dversnes, Hanne Andersen & Åbacka, Gun Katarina (2021). Å undervise ved hjelp av digitale teknologier og ressurser i mat og helse . Mat og helse i skolen. ISSN 1890-3193.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 10:48