Ansatt ved Fakultet for helse- og idrettsvitenskap i august 2015.
Fra 2019 studieprogramleder på bachelorutdanningen i sykepleie, campus Kristiansand.
Underviser i temaer innen sykepleie i psykisk helsearbeid/helsevern og etikk.
Seniorfasilitator innen medisinsk simulering, og kursleder i Train-the Trainer- kurs i samarbeid med SimSørlandet, SSHF. Er ansvarlig for fasilitatorer innen psykisk helsearbeid/helsevern og samarbeid med markør.
Forsknings- og faginteresser siste år: Simulering som læringsmetode innen psykisk helsearbeid, både for ansatte i spesialist- og kommunehelsetjeneste og studenter, samt fengselssykepleie.
Fengselssykepleie og profesjonsrollen (sammen med Inger Beate Larsen og Terje Emil Fredwall)
Koch, T. B., Øgård-Repål, A:, de Presno, Å. K., Gundersen, E.D. (2023) Erfaringer med modeller for veiledet praksis i sykepleierutdanningen i Skandinavia; en scoping review. Nordisk sygepleieforskning.
DOI; https://doi.org/10.18261/nsf.13.2
Gundersen, E.D., Koch, T.B., Foyn, T.H., de Presno, Å..K. (2022) Praksisveiledere hadde positive erfaringer med veiledning i tospann. Tidsskriftet Sykepleien.
DOI: https://doi.org/10.4220/Sykepleiens.2022.90117
De Presno, Å.K. (2021). Refleksjoner fra et universitet. I Knutson, V., La oss prate mer sammen! Skravlekopp- en folkebevegelse mot ensomhet, s. 36-37. (2021). Oslo: H. Aschehoug & Co (W. Nygaard).
Gundersen, E.D., Hustad, J., de Presno, Å.K., Moi, E.B. (2022) Sykepleierutdanningen brukes som melkeku. Kronikk 03.02.2022, https://khrono.no/sykepleierutdanningen-brukes-som-melkeku/657884
Sist endret: 17.03.2023 14:03