Gå til hovedinnhold
0
Hopp til hovedinnhold
 
Kontor:
J1016 ( Universitetsveien 25, Kristiansand )

Jeg underviser biologi og naturfagdidaktikk som en del av naturfag i lærerutdanningen og har en PhD-grad i naturfagdidaktikk.Jeg er utdannet cand.scient. i biologi fra Universitetet i Oslo, og har i tillegg en halvårsenhet i filosofi fra samme universitet. Senere fullførte jeg praktisk pedagogisk utdanning ved Universitetet i Agder. Fra 2001-2014 jobbet jeg som lærer i videregående skole og underviste fagene biologi, naturfag og matematikk, og fra 2014 har jeg jobbet på Institutt for naturvitenskapelige fag inn mot lærerutdanningen.

 

 

 

 

 

Undervisning

Underviser emner i naurfag og naturfagdidaktikk i lærerutdanningen

Faglige interesser

Jeg har en bred interesse i biologi og naturfagdidaktikk. Innen forskning er jeg interessert i hvordan biologiens historie og filosofi kan brukes i undervisningen av faget, spesielt relatert til undervisning om biologisk mangfold i lærerutdanningen.

Ved siden av å undervise jobber jeg mot en Ph.D og prosjektet  har den foreløpige tittelen: Exploring living nature – Modes of observation in history, teaching and learning. A phenomenological approach.

 

Prosjekter

Leder forskningsgruppa i Naturfagdidaktikk. https://www.uia.no/forskning/teknologi-og-realfag/naturfagdidaktikk

2023 - : UTFORSK - Utforskende øvelser til bruk i naturfagundervisningen. https://utforsk.uia.no

2017 -  : Skolelaboratorium i naturfag - for læring, undervisning og forskning. https://www.uia.no/om-uia/fakultet/fakultet-for-teknologi-og-realfag/prosjekter/skolelaboratoriet

2022-2023: BIOMANG. Ledet prosjektet sammen med Malene Østreng Nygård og var redaktør for rapporten BIOMANG. Rapporten beskriver tiltak for å bevare og fremme biologisk mangfold på campus Gimlemoen.

2022 -2025: Nordisk smag – en fælles bæredygtig madkultur. Et tverrfaglig forsknings - og utviklings prosjekt om bærekraftig matkultur i Norden. https://www.apmollerfonde.dk/projekter/nordisk-smag/

2020 -2023: Studentaktiv læring i lærerutdanningene (STALU). https://stalu.uia.no/

2018 - 2023: «Skoleenga» – et mangfoldig læringsrom: https://www.uia.no/om-uia/fakultet/fakultet-for-teknologi-og-realfag/prosjekter/skolelaboratoriet/forsknings-og-utviklingsprosjekter

2019: Etablering av «Skoleenga» for biomangfold ved Universitetet i Agder. Støttet av MiIjødirektoratet under tiltak for ville pollinerende insekt.

2018 - 2019: Togetherness – Vibrant Matter Collective. Ledet av Professor Tony Valberg. Deltok i forprosjekt og planlegging 2018, og gjennomføring våren 2019: https://togethernessvmc.com/category/om-togetherness/

2019: LAB (Skala 1:1) – Hva er observasjon? Ledet av Førsteamanuensis Anna Svingen Austestad. Et tverrfaglig FoU-prosjekt mellom kunst, naturvitenskap og pedagogikk, støttet av FoU midler fra lærerutdanningen.

 

 

 

Utvalgte publikasjoner

Lien, A. (2024). Exploring Living Nature : Modes of observation in history, teaching and learning [Doktorgradsavhandling]. https://hdl.handle.net/11250/3109996

Lien, A (2022). Embodied modes of experience and ethical attention in observational practices. Poster presented at the 6th International Symposium on Phenomenological Research: “Realities – Phenomenological and Pedagogical Perspectives”. Humboldt University, Berlin, Germany. 

 

 

Allmenn formidling

Lien, A. & Nygård, M. Ø. m. fl. (2023). Utbygging vil ødelegge for biologisk mangfold på campus Gimlemoen. Fædrelandsvennen, 19-19. https://doi.org/https://www.fvn.no/mening/debattinnlegg/i/O8X2zO/utbygging-vil-oedelegge-for-biologisk-mangfold-paa-campus-gimlemoen

Blogginnlegg STALU - oktober 2021: Utdanning for bærekraftige samspill – Et lokalt utviklingsprosjekt https://stalu.uia.no/utdanning-for-baerekraftige-samspill-et-lokalt-utviklingsprosjekt/ 

Blogginnlegg STALU - mars 2021: Blogginnlegg om Undervisningsbasert forskning: https://stalu.uia.no/forskning-i-egen-undervisning-eller-undervisningsbasert-forskning-pa-observasjon-i-naturfag  

Forskningsdagene 2018 og 2019: Munkelusas dag for fjerde trinn https://www.uia.no/arrangementer/forskningsdagene-munkelusas-dag-ved-naturmuseet

 

Vitenskapelige publikasjoner

  • Tømte, Cathrine Edelhard; Lien, Anne; Trysnes, Irene; Smith-Gahrsen, Martin (2024). Digitale transformasjoner av utdanning og lærerrollen.. Lærerrollen i endring. Studentaktive læringsformer og profesjonsfaglig digital kompetanse. ISBN: 9788215064727. Universitetsforlaget. Kapittel 10. s 246 - 252.
  • Tømte, Cathrine Edelhard; Lien, Anne; Trysnes, Irene; Smith-Gahrsen, Martin (2024). Lærerrollen i endring.. Lærerrollen i endring. Studentaktive læringsformer og profesjonsfaglig digital kompetanse. ISBN: 9788215064727. Universitetsforlaget. Kapittel 1. s 13 - 46.
  • Trysnes, Irene; Lien, Anne (2024). Skolen i samfunnet – stedsbasert og studentaktiv læring for bærekraftig utvikling.. Lærerrollen i endring. Studentaktive læringsformer og profesjonsfaglig digital kompetanse. ISBN: 9788215064727. Universitetsforlaget. Kapittel 3. s 73 - 97.
  • Tømte, Cathrine Edelhard; Lien, Anne; Trysnes, Irene; Smith-Gahrsen, Martin (2024). Lærerrollen i endring. Studentaktive læringsformer og profesjonsfaglig digital kompetanse. ISBN: 9788215064727. Universitetsforlaget. s 264.
  • Tømte, Cathrine Edelhard; Lien, Anne; Føreland, Line Reichelt; Smith-Gahrsen, Martin (2023). Hva slags lærerkompetanser kreves i den digitaliserte skolen?.
  • Lien, Anne (2022). Embodied modes of experience and ethical attention in observational practices..
  • Lien, Anne (2019). Modes of observation in biology. Historical cases for science teacher education..

Sist endret: 10.04.2024 14:04