English version of this page

Anne Lien

Førsteamanuensis
Institutt for naturvitenskapelige fag
Telefon
+47 38141386
Mobiltelefon
+4798089737
Kontor J1016 (Universitetsveien 25, 4630 Kristiansand, Norway)

Forskningsgrupper

Ansvarsområde

Jeg underviser biologi og naturfagdidaktikk som en del av naturfag i lærerutdanningen og har en PhD-grad i naturfagdidaktikk.Jeg er utdannet cand.scient. i biologi fra Universitetet i Oslo, og har i tillegg en halvårsenhet i filosofi fra samme universitet. Senere fullførte jeg praktisk pedagogisk utdanning ved Universitetet i Agder. Fra 2001-2014 jobbet jeg som lærer i videregående skole og underviste fagene biologi, naturfag og matematikk, og fra 2014 har jeg jobbet på Institutt for naturvitenskapelige fag inn mot lærerutdanningen.

 

 

 

 

 

Forskning

Faglige interesser

Jeg har en bred interesse i biologi og naturfagdidaktikk. Innen forskning er jeg interessert i hvordan biologiens historie og filosofi kan brukes i undervisningen av faget, spesielt relatert til undervisning om biologisk mangfold i lærerutdanningen.

Ved siden av å undervise jobber jeg mot en Ph.D og prosjektet  har den foreløpige tittelen: Exploring living nature – Modes of observation in history, teaching and learning. A phenomenological approach.

 

Utvalgte publikasjoner

Lien, A. (2024). Exploring Living Nature : Modes of observation in history, teaching and learning [Doktorgradsavhandling]. https://hdl.handle.net/11250/3109996

Lien, A (2022). Embodied modes of experience and ethical attention in observational practices. Poster presented at the 6th International Symposium on Phenomenological Research: “Realities – Phenomenological and Pedagogical Perspectives”. Humboldt University, Berlin, Germany. 

 

 

Formidling

Lien, A. & Nygård, M. Ø. m. fl. (2023). Utbygging vil ødelegge for biologisk mangfold på campus Gimlemoen. Fædrelandsvennen, 19-19. https://doi.org/https://www.fvn.no/mening/debattinnlegg/i/O8X2zO/utbygging-vil-oedelegge-for-biologisk-mangfold-paa-campus-gimlemoen

Blogginnlegg STALU - oktober 2021: Utdanning for bærekraftige samspill – Et lokalt utviklingsprosjekt https://stalu.uia.no/utdanning-for-baerekraftige-samspill-et-lokalt-utviklingsprosjekt/ 

Blogginnlegg STALU - mars 2021: Blogginnlegg om Undervisningsbasert forskning: https://stalu.uia.no/forskning-i-egen-undervisning-eller-undervisningsbasert-forskning-pa-observasjon-i-naturfag  

Forskningsdagene 2018 og 2019: Munkelusas dag for fjerde trinn https://www.uia.no/arrangementer/forskningsdagene-munkelusas-dag-ved-naturmuseet

 

Undervisning

Underviser emner i naurfag og naturfagdidaktikk i lærerutdanningen

Publikasjoner

  • Tømte, Cathrine Edelhard; Lien, Anne; Trysnes, Irene & Smith-Gahrsen, Martin (2024). Digitale transformasjoner av utdanning og lærerrollen. I Tømte, Cathrine Edelhard; Lien, Anne; Trysnes, Irene & Smith-Gahrsen, Martin (Red.), Lærerrollen i endring. Studentaktive læringsformer og profesjonsfaglig digital kompetanse. Universitetsforlaget. ISSN 9788215064727. s. 246–252.
  • Tømte, Cathrine Edelhard; Lien, Anne; Trysnes, Irene & Smith-Gahrsen, Martin (2024). Lærerrollen i endring. I Tømte, Cathrine Edelhard; Lien, Anne; Trysnes, Irene & Smith-Gahrsen, Martin (Red.), Lærerrollen i endring. Studentaktive læringsformer og profesjonsfaglig digital kompetanse. Universitetsforlaget. ISSN 9788215064727. s. 13–46.
  • Trysnes, Irene & Lien, Anne (2024). Skolen i samfunnet – stedsbasert og studentaktiv læring for bærekraftig utvikling. I Tømte, Cathrine Edelhard; Lien, Anne; Trysnes, Irene & Smith-Gahrsen, Martin (Red.), Lærerrollen i endring. Studentaktive læringsformer og profesjonsfaglig digital kompetanse. Universitetsforlaget. ISSN 9788215064727. s. 73–97.

Se alle arbeider i Cristin

  • Tømte, Cathrine Edelhard; Lien, Anne; Trysnes, Irene & Smith-Gahrsen, Martin (2024). Lærerrollen i endring. Studentaktive læringsformer og profesjonsfaglig digital kompetanse. Universitetsforlaget. ISBN 9788215064727. 264 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Tømte, Cathrine Edelhard; Lien, Anne; Føreland, Line Reichelt & Smith-Gahrsen, Martin (2023). Hva slags lærerkompetanser kreves i den digitaliserte skolen?
  • Lien, Anne; Nygård, Malene Østreng; Laugen, Ane Timenes; Lie, Asbjørn; Slettan, Audun & Johansen, Beate Strøm [Vis alle 33 forfattere av denne artikkelen] (2023). Utbygging vil ødelegge for biologisk mangfold på campus Gimlemoen. NB! 34 forfattere totalt. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790. s. 19–19.
  • Lien, Anne (2022). Embodied modes of experience and ethical attention in observational practices.
  • Lien, Anne (2019). Modes of observation in biology. Historical cases for science teacher education.
  • Svingen-Austestad, Anna; Lipka Falck, Åsa; Enberg, Cecilia; Lien, Anne; Larsen, Jorunn & Fiskvatn, Kari (2019). MOBILE DIORAMA TOUR 2019.
  • Lipka Falck, Åsa; Enberg, Cecilia; Svingen-Austestad, Anna; Lien, Anne; Fiskvatn, Kari & Larsen, Jorunn (2019). LAB (Skala 1:1) – Hva er observasjon? .
  • Svingen-Austestad, Anna; Lien, Anne; Larsen, Jorunn; Fiskvatn, Kari; Lipka Falck, Åsa & Enberg, Cecilia [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2019). LAB (skala 1:1) – Hva er observasjon? .
  • Lien, Anne (2024). Exploring Living Nature : Modes of observation in history, teaching and learning. Universitetet i Agder. ISSN 9788284271668. Fulltekst i vitenarkiv
  • Lien, Anne; Østreng Nygård, Malene; Bjørnestøl, Katharina Reionn; Gjelsvik, Torill; Lie, Asbjørn & Enoksen, Solveig [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2023). Rapport BIOMANG. Tiltak for å bevare og fremme biologisk mangfold på campus Gimlemoen UiA. Universitetet i Agder.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 10:48