English version of this page

Alexander Elmies-Vestergren

Universitetslektor
Institutt for pedagogikk
Telefon
+47 38142718

Ansvarsområde

Universitetslektor i pedagogikk. Underviser ved grunnskolelærerutdanningen (GLU) og ved disiplinstudiet i pedagogikk. Utviklingspartner i skoleutviklingsarbeid gjennom DeKomp-ordningen. 

Mastergrad i pedagogikk fra Universitetet i Agder, med masteroppgave som er en teoretisk studie av elevers danning til demokratisk deltakelse fra et allmenndidaktisk perspektiv. Tidligere utdannet allmennlærer med fordypning i matematikk, naturfag, musikk, drama og kunst & håndverk. Litt over ti års erfaring som lærer og praksislærer i grunnskolen. 

Forskningsinteresser er særlig danning og demokrati, etstiske læreprosesser og forholdet mellom teori og praksis i lærerarbeid og lærerutdanning.

Forskning

Faglige interesser

  • Allmenndidaktikk
  • Danningsteori
  • Demokratisk danning (Demokrati og medborgerskap)
  • Det pedagogiske paradoks
  • Teori-praksis

Utvalgte publikasjoner

Elmies-Vestergren, A. (2022). Danning til demokratisk deltakelse i en resultatstyrt skole - en utfordrende aktualisering av det pedagogiske paradoks [masteroppgave]. Universitetet i Agder.

Undervisning

  • PED 156/157 Lærerens tilrettelegging for elevenes læring og utvikling i et mangfoldig klasserom (1GLU)
  • PED159/160 Elevens faglige, sosiale og personlige utvikling og læring i et mangfoldig klasserom (2GLU)
  • PED426/428 Den forskende, nyskapende og etisk bevisste lærer (4GLU)
  • PED427/429 Skolen i et pluralistisk samfunn (5GLU)
  • PED128 Læring og opplæring (BAPED)
  • EX105-01 Examen facultatum pedagogisk variant (BAPED)

Publikasjoner

  • Elmies-Vestergren, Alexander & Knudsen, Marianne Nødtvedt (2024). EXPLORATORY WORKSHOP: A sensory-aesthetic space: an exploratory workshop on interdisciplinary collaboration on aesthetic learning processes.
  • Elmies-Vestergren, Alexander; Aarli, Eivind; Haldammen, Eva Nordby; Amdal, Irina Ivashenko; Endresen-Maharaj, Kristin & Haraldstad, Åse (2024). Vi trenger et rikere bilde av lærervirkeligheten. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Elmies-Vestergren, Alexander & Knudsen, Marianne Nødtvedt (2024). Diffractions from a sensory-aesthetic learning space: an exploration of performative//Bildung- centered collaboration.
  • Marthinussen, Greta & Elmies-Vestergren, Alexander (2024). Teknologi umyndiggjør. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Knudsen, Marianne Nødtvedt & Elmies-Vestergren, Alexander (2023). Tverrfaglig arbeid med estetiske læringsprosesser på GLU.
  • Elmies-Vestergren, Alexander (2023). Problems with education through democratic participation.
  • Elmies-Vestergren, Alexander (2022). Danning til demokratisk deltakelse i en resultatstyrt skole - en utfordrende aktualisering av det pedagogiske paradoks?
  • Elmies-Vestergren, Alexander (2022). Premiering av prestasjon er ikke veien til motivasjon i skolen. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 11:09