English version of this page

Anne Margit Løvland

Professor
Institutt for nordisk og mediefag
Telefon
+47 38142013
Mobiltelefon
+4748021702
Kontor E2057B (Universitetsveien 25, 4630 Kristiansand, Norway)

Ansvarsområde

PROSJEKT

Multimodalitet, medier og læremiddel (MULL):

  • Multimodale fagtekstar i klasserommet

Religion som estetiserende praksis (RESEP):

  • Kirkens Nødhjelps sjølvframstilling som estetiserande praksis

VITSKAPLEGE ARBEID

Tørressen, Anne Løvland 1991: Ulike perspektiv på ikkjeverbalt språk i lærebøker. Upublisert hovudoppgåve ved Universitetet i Oslo

Løvland, Anne 1993: Kåseriet som uttrykksform. Norskrift nr. 78

Løvland, Anne og Tønnessen, Elise Seip 1997: Fiksjon og fakta i lærebøker. Vurdering av fiksjonsinnslag i seks lærebøker. Oslo: Noregs forskingsråd (KULT)

Løvland, Anne og Tønnessen, Elise Seip 1997: Jammen får det til å svinge! Om bruk av fiksjon i lærebøker. I Egil Børre Johnsen (red.). Tekstens mellommenn, Norsk Sakprosa, tredje bok

Løvland Anne 2001: Den breie vegen til fagkunnskap. I Per Olav Kaldestad og Karin Beate Vold (red.) Årboka Litteratur for barn og unge 2001. Oslo: Det Norske Samlaget og Norsk barnebokinstitutt

Løvland, Anne 2002: Når barn leser fagbøker. I Agnes-Margrethe Bjorvand og Elise Seip Tønnessen: Den andre leseopplæringa. Utvikling av lesekompetanse hos barn og unge. Oslo: Universitetsforlaget

Løvland, Anne 2005: Social meaning in multimodal student texts. I Maj Asplund Carlsson, Anne Løvland og Gun Malmgren (red.). Multimodality: Text, Culture and Use. Proceedings from the 2nd International Conference om Multimodality. Kristiansand: Høgskoleforlaget

Løvland, Anne 2005: www.gud_på_sørlandet.no. I Pål Repstad og Jan-Olav Henriksen (red). Mykere kristendom? Sørlandsreligion i endring. Bergen: Fagbokforlaget

Løvland, Anne 2006: Samansette elevtekstar. Klasserommet som arena for multimodal tekstskaping. Avhandling for dr. art graden. Høgskolen i Agder

Løvland, Anne 2006: Sammensatte fagtekstar – ei multimodal utfordring? I Eva Maagerø og Elise Seip Tønnessen: Å lese i alle fag. Oslo: Universitetsforlaget

Løvland, Anne 2007: På mange måtar. Samansette tekstar i skolen. Bergen: Fagbokforlaget/LNU

Løvland, Anne og Pål Repstad 2008: Julekonserter. Oslo: Universitetsforlaget.

Løvland, Anne, Elise Seip Tønnessen og Pål Repstad (red) 2008: Gud på Sørlandet. Kristiansand: Portal.

Løvland , Anne 2010: Multimodalitet og multimodale tekster. I Vide nom Læsning (7). Köbenhavn: Nasjonalt videncenter for læsning og i Norsklæraren (2). Bergen: LNU

Løvland, Anne 2010: Faglitterære teksthendingar i klasserommet – i spenningsfeltet mellom Kunnskapsløftets kompetansemål og målet om “å lese i alle fag”. I Dagrun Skjelbred og Bente Aamotsbakken (red.): Faglig lesing i skole og barnehage, Oslo: Novus

Løvland, Anne 2010: Faglesing som risikosprort. I Elise Seip Tønnessen Sammensatte tekster i skole og læring. Oslo: Universitetsforlaget

Løvland, Anne 2010: Samansette elevar i samansette tekstar. I Elise Seip Tønnessen Sammensatte tekster i skole og læring. Oslo: Universitetsforlaget

Løvland, Anne og Pål Repstad 2010: Julekonsertenes teologi – henimot en mykere kristendom. I Pål Repstad (red.): Norsk bruksteologi i endring. Trondheim: Tapir Akademisk Forlag 

Løvland, Anne 2010: På jakt etter svar og forståing. Samansette fagtekstar i skulen. Bergen: Fagbokforlaget/LNU

Publikasjoner

  • Veum, Aslaug; Kvåle, Gunhild; Løvland, Anne & Skovholt, Karianne (2022). Kritisk tekstkompetanse i norskfaget: Korleis elevar på 8. trinn les og vurderer multimodale kommersielle tekstar. Acta Didactica Norden (ADNO). ISSN 2535-8219. 16(2), s. 1–21. doi: 10.5617/adno.8992. Fulltekst i vitenarkiv
  • Løvland, Anne (2019). Social Semiotics in the Study of Religion. I Repstad, Pål Steinar (Red.), Political Religion, Everyday Religion : Sociological Trends. Brill. ISSN 978-90-04-39796-5. s. 49–54. doi: 10.1163/9789004397965_005.
  • Løvland, Anne & Repstad, Pål Steinar (2019). Mellom forkynning, kulturarv og inkludering. Skulegudstenester før jul. Kirke og kultur. ISSN 0023-186X. 123(3), s. 207–223. doi: 10.18261/issn.1504-3002-2019-03-02.
  • Løvland, Anne (2018). Sakprosa for barn. I Stokke, Ruth Seierstad & Tønnessen, Elise Seip (Red.), Møter med barnelitteratur - Introduksjon for lærere. Universitetsforlaget. ISSN 9788215027401. s. 219–236.
  • Løvland, Anne (2018). Planken som forsvann. Ein analyse av avgangsprøva i norsk gjennom 50 år. Sakprosa. ISSN 1502-6000. 10(2), s. 1–36. doi: 10.5617/sakprosa.5971.
  • Løvland, Anne (2017). Fagbøker på nye felt. Viden om Literacy. ISSN 2246-6517. s. 52–57.
  • Repstad, Pål Steinar & Løvland, Anne (2017). Traces in public spaces: Studying religious signs in social frames. I Mosbæk Johannessen, Christian & van Leeuwen, Theo (Red.), The Materiality of Writing; A Trace-Making Perspective. Routledge. ISSN 978-1-138-67972-6. s. 211–228.
  • Løvland, Anne (2016). Talking about something real: the concept of truth in multimodal non-fiction books for young people. Prose Studies: History, Theory, Criticism. ISSN 0144-0357. 38(2), s. 172–187. doi: 10.1080/01440357.2016.1232784.
  • Løvland, Anne & Repstad, Pål Steinar (2015). Religious symbols in public spaces asking people in and out of context. Nordic Journal of Religion and Society. ISSN 0809-7291. 28(2), s. 155–170.
  • Repstad, Pål Steinar & Løvland, Anne (2014). Playing the sensual card in churches: Studying the aestheticization of religion. I McKinnon, Andrew & Trzebiatiwska, Marta (Red.), Sociological Theory and the Question of Religion. Ashgate. ISSN 9781409465515. s. 179–198.
  • Løvland, Anne (2014). Fagbøker. I Slettan, Svein (Red.), Ungdomslitteratur : ei innføring. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-36051-1. s. 163–174.
  • Løvland, Anne (2014). Bilete av verkelegheit. Illustrasjonanes bidrag til framstilling av verkelgheit. Sakprosa. ISSN 1502-6000. 6(3), s. 1–19. doi: 10.5617/sakprosa.772.
  • Repstad, Pål Steinar & Løvland, Anne (2014). Sosialsemiotikere og sosiologer - forén dere! Tidsskrift for samfunnsforskning. ISSN 0040-716X. 55(3), s. 347–360.
  • Løvland, Anne & Repstad, Pål Steinar (2014). Å jul med din leder : religion i norske avisledere julaften. Norsk Medietidsskrift. ISSN 0804-8452. 21(3), s. 226–245.
  • Jansson, Benthe Kolberg; Løvland, Anne & Nohr, Magnus (2014). Digital kompetanse i norskfaget på barnetrinnet. I Jansson, Benthe Kolberg & Traavik, Hilde (Red.), Norskboka 2: Norsk for grunnskolelærerutdanning 1-7. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-02105-8. s. 135–158.
  • Løvland, Anne (2013). "Hva har du lært om nyrene?" Karakteristiske trekk ved elevars omforming av læringstekstar. I Skjelbred, Dagrun & Veum, Aslaug (Red.), Literacy i læringskontekster. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-40598-4. s. 98–108.
  • Løvland, Anne & Repstad, Pål Steinar (2013). Vi takker og jubler i tusinde tal. Publikum på julekonserter. I Repstad, Pål Steinar & Trysnes, Irene (Red.), Fra forsakelse til feelgood. Musikk, sang og dans i religiøst liv. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-7634-985-6. s. 245–259.
  • Repstad, Pål & Løvland, Anne (2010). Julestemning i en storbykirke. I Ukjent, Ukjent (Red.), Åpen Kirke Emil Otto Syvertsen red. Kristiansand Domkirke. ISSN 9788299681674. s. 8–24.
  • Løvland, Anne & Repstad, Pål (2010). Julekonsertenes teologi - henimot en mykere kristendom. I Repstad, Pål (Red.), Norsk bruksteologi i endring: tendenser gjennom det 20. århundre. Tapir Akademisk Forlag. ISSN 978-82-519-2655-3. s. 279–294.
  • Løvland, Anne (2010). Samansette elevar i samansette tekstar. I Tønnessen, Elise Seip (Red.), Sammensatte tekster : barns tekstpraksis. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-01719-8.
  • Løvland, Anne (2010). Faglesing som risikosport. I Tønnessen, Elise Seip (Red.), Sammensatte tekster : barns tekstpraksis. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-01719-8. s. 158–170.
  • Løvland, Anne (2010). Faglitterære teksthendingar i klasserommet - i spenningsfeltet mellom Kunnskapsløftets kompetansemål og målet om "å lese i alle fag". I Skjelbred, Dagrun & Aamotsbakken, Bente (Red.), Faglig lesing i skole og barnehage. Novus Forlag. ISSN 978-82-7099-591-2. s. 261–278.
  • Løvland, Anne (2008). Utstillingvindu for Gud, Gud på Sørlandet. Portal.
  • Repstad, Pål & Løvland, Anne (2008). Å senke skuldrene før jul, Gud på Sørlandet, red. av Anne Løvland, Pål Repstad og Elise Seip Tønnessen. Portal forlag. s. 73–75.
  • Løvland, Anne (2006). Sammensatte fagtekster - en multimodal utfordring? Å lese i alle fag. Universitetsforlaget.

Se alle arbeider i Cristin

  • Løvland, Anne & Ertzeid, Ingrid Elisabeth (2023). Skaperglede i norskfaget. Elevaktiv literacy-undervisning på ungdomstrinnet. Universitetsforlaget. ISBN 9788215061245.
  • Fougt, Simon Skov & Løvland, Anne (2019). Multimodalitet i skolen. Analyse og produktion i et socialsemiotisk, scenariedidaktisk perspektiv . Dafolo Forlag. ISBN 9788771607130. 18(12). 202 s.
  • Løvland, Anne; Repstad, Pål Steinar & Tønnesen, Elise Seip (2013). Sanselig Religion. Verbum Forlag. ISBN 978-82-543-1253-7. 120 s.
  • Løvland, Anne (2010). På jakt etter svar og forståing. Samansette fagtekstar i skulen. Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-1026-8.
  • Repstad, Pål; Løvland, Anne & Tønnessen, Elise Seip (2008). Gud på Sørlandet. Portal forlag. ISBN 9788292712092. 135 s.
  • Repstad, Pål & Løvland, Anne (2008). Julekonserter. Universitetsforlaget. ISBN 9788215013787. 250 s.
  • Løvland, Anne (2007). På mange måtar. Samansette tekstar i skolen. Fagbokforlaget. ISBN 9788245005844. 152 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Løvland, Anne; Ertzeid, Ingrid Elisabeth & Burgess, Marthe Øidvin (2023). Tekstkritisk.no.
  • Løvland, Anne; Ertzeid, Ingrid Elisabeth & Burgess, Marthe Øidvin (2023). Tekstkritisk.no.
  • Veum, Aslaug; Eilertsen, Anders; Kruse, Kirsten Linnea; Burgess, Marthe Øidvin; Kvåle, Gunhild & Løvland, Anne [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2023). Resultat og erfaringar frå CritLit-prosjektet .
  • Løvland, Anne & Ertzeid, Ingrid Elisabeth (2022). Skaperglede, engasjement og utforskertrang satt i system. FORM. ISSN 0805-9144.
  • Kvåle, Gunhild; Løvland, Anne & Ertzeid, Ingrid Elisabeth (2022). "CritLit: Et samarbeidsprosjekt om kritisk literacy i norskfaget".
  • Løvland, Anne & Veum, Aslaug (2021). CritLit: Kritisk litercy i ei digital og global tekstverd.
  • Løvland, Anne (2018). Lesing av multimodale fagtekster.
  • Tønnessen, Elise Seip & Løvland, Anne (2017). Datavisualizations for education.
  • Repstad, Pål Steinar & Løvland, Anne (2016). Julekonsertene smører folkekirken. sosiologen.no.
  • Repstad, Pål Steinar & Løvland, Anne (2014). Physical traces of religion in public spaces.
  • Løvland, Anne & Repstad, Pål Steinar (2014). Fra forsakelse til feelgood. Endringer i norsk religiøst liv.
  • Løvland, Anne & Repstad, Pål Steinar (2013). Vi takker og jubler i tusinde tal... I Løvland, Anne; Repstad, Pål Steinar & Tønnesen, Elise Seip (Red.), Sanselig Religion. Verbum Forlag. ISSN 978-82-543-1253-7. s. 86–87.
  • Løvland, Anne & Repstad, Pål Steinar (2013). Sosialsemiotikere og sosiologer - forén dere!
  • Løvland, Anne & Repstad, Pål Steinar (2013). "Det kimer nå til julekonserter". Sørlendinger er blant de som går mest på julekonserter i Norge. [Avis]. Fædrelandsvennen.
  • Løvland, Anne (2013). Fasteaksjonen.
  • Løvland, Anne (2013). Julekonsertar. [Radio]. NRK Spillerom på søndag.
  • Løvland, Anne; Repstad, Pål Steinar; Trysnes, Irene; Tønnesen, Elise Seip & Justnes, Årstein (2013). Religion og estetikk.
  • Løvland, Anne; Tønnesen, Elise Seip; Trysnes, Irene; Repstad, Pål Steinar & Justnes, Årstein (2013). RESEP - Religion og estetikk.
  • Løvland, Anne (2012). Samansette fagtekstar i skolen.
  • Løvland, Anne (2012). Samansette fagtekstar i skolen.
  • Repstad, Pål Steinar & Løvland, Anne (2012). Lav terskel og høy billettpris. VG : Verdens gang. ISSN 0805-5203.
  • Repstad, Pål Steinar & Løvland, Anne (2012). O jul med din leder. Vårt land. ISSN 0805-5424.
  • Løvland, Anne Margit (2011). Tekstskaping som læring.
  • Løvland, Anne Margit (2011). Faglitterære teksthendinger i klasserommet.
  • Løvland, Anne Margit (2011). Sammensatte fagtekster.
  • Løvland, Anne Margit (2011). Multimodalitet i klasserommet.
  • Løvland, Anne Margit (2011). Hva har du lært om nyrene? Karakteristiske trekk ved elevars re-design av læringstekstar.
  • Løvland, Anne Margit & Vollan, Magnhild (2011). Å lese for å lære – andrespråk på skjerm.
  • Løvland, Anne Margit (2011). Samansette fagtekstar.
  • Løvland, Anne Margit (2011). Samansette fagtekstar.
  • Løvland, Anne Margit (2011). Multimodalitet, lesing og læring.
  • Løvland, Anne Margit (2011). Lesing av sammensatte fagtekster.
  • Løvland, Anne Margit (2011). På jakt etter svar og forståelse – Multimodale tekster i klasserommet.
  • Løvland, Anne Margit (2011). Når gutar og jenter les. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Løvland, Anne (2010). Multimodalitet og multimodale tekster. ?.
  • Løvland, Anne (2010). Samansette tekstar og læring.
  • Løvland, Anne (2010). På jakt etter svar og forståing - samansette tekstar i klasserommet.
  • Løvland, Anne (2010). Samansette elevtekstar.
  • Løvland, Anne (2010). Multimodalitet og multimodale tekster. Viden om Læsning. ISSN 1902-3472.
  • Løvland, Anne (2009). Faglesing som risikosport.
  • Løvland, Anne (2009). Faglesing på mellomtrinnet.
  • Løvland, Anne (2009). Faglitterære teksthendingar i klassrommet.
  • Løvland, Anne (2009). Litt himmel og mye jord.
  • Løvland, Anne (2009). Sammensatte tekster.
  • Løvland, Anne (2009). Lesing og skriving av sammensatte tekster.
  • Løvland, Anne (2009). Multimodale tekster i skolen.
  • Løvland, Anne (2009). Multimodale tekster i skolen.
  • Løvland, Anne (2009). Sammensatte elever i sammensatte tekster.
  • Vollan, Magnhild & Løvland, Anne (2008). Å lese i alle fag.
  • Løvland, Anne (2008). Sammensatte tekster.
  • Løvland, Anne (2008). Sammensatte elevtekster.
  • Løvland, Anne (2008). Sammensatte elevtekster.
  • Løvland, Anne (2008). Subjekt Positions in Multimodal Text Creation.
  • Repstad, Pål & Løvland, Anne (2008). Presentasjon av boka "Julekonserter".
  • Repstad, Pål & Løvland, Anne (2008). Intervju om boka "Julekonserter".
  • Repstad, Pål & Løvland, Anne (2008). Om julekonserter.
  • Løvland, Anne & Repstad, Pål (2008). Gud på Sørlandet.
  • Løvland, Anne & Repstad, Pål (2008). O jul med din stemme.
  • Løvland, Anne & Repstad, Pål (2008). "Vi ønsker deg alle velkommen".
  • Løvland, Anne & Repstad, Pål (2008). Julekonserter under lupen.
  • Løvland, Anne & Repstad, Pål (2008). Kirken på sitt aller hyggeligste.
  • Repstad, Pål & Løvland, Anne (2008). Tradisjon og tilpasning. Klassekampen. ISSN 0805-3839.
  • Repstad, Pål & Løvland, Anne (2008). Gud er ny.
  • Løvland, Anne (2007). Sosialsemiotikk.
  • Løvland, Anne (2007). Samansette tekstar i skolen.
  • Løvland, Anne (2007). Sammensatte fagtekster for barn - en multimodal utfordring?
  • Løvland, Anne (2006). Samansette elevtekstar Klasserommet som arena for multimodal tekstskaping. Universitetet i Agder. ISSN 8271175904.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 11:19