Gå til hovedinnhold
0
Hopp til hovedinnhold

Konferanse tirsdag 31. mai

Sammen om forskning i barnehage og skole

Universitetet i Agder, Kristiansand

Program tirsdag 31. mai

 

09.30

Åpning v/Hans Kjetil Lysgård (viserektor for forskning, UiA), rom B1 001

 

Pedagogisk og humanistisk forskning i barnehage og skole v/Gunhild Kvåle (prodekan for forskning ved Fakultet for humaniora og pedagogikk)

 

Partnerskapstanken v/ Tone K. Sissener (Statsforvalteren i Agder)

 

Utdanningssektoren i Agder – hva er kunnskapsbehovet? v/Kristin Eidet Ropstad (Direktør for oppvekst i Kristiansand kommune)

 

 

10.30

Pause

 

 

10.45

Å forske sammen v/ Jorunn Midtsundstad (UiA).

 

 

11.45

Lunsj

 

 

12.30

Parallellsesjoner

 

Barnehageforskning (rom J1 064)

  • Å forske med og å forske på språk i barnehagen v/Magnhild Selås (UiA)
  • Flyktningebarns møte med barnehagen v/Lisbeth Skreland og Tale Steen-Johansen (UiA)
  • «Menneskemøteakademiet» (RVTS Sør) i et helhetlig utviklingsperspektiv i barnehager og skoler v/Marianne Wegge (Vennesla kommune) og Lisa Eiken (Iveland kommune)

 

Grunnskoleforskning (rom JU 071)

  • Kan digital didaktikk bidra til økt inkludering i skolen? v/ Fredrik Lillestølen Ekren (Statped) og Marianne Matre (UiA)
  • Hvordan tilrettelegge for utforsking, opplevelse og læring med VR-teknologi i KRLE-faget? Erfaringer og funn fra to samforskingsprosjekter v/Martin Smith-Gahrsen (UiA)
  • CritLit: Et samarbeidsprosjekt om kritisk literacy i norskfaget v/ Anne Løvland, Gunhild Kvåle og Ingrid Ertzeid (UiA)

 

 

14.15

Pause

 

 

14.30

Å forske sammen – erfaringer, muligheter og utfordringer. Panelsamtale med blant andre Julie Nilsen, Gisle Hovdenak, Hilde Inntjore og Eva Mila Linhardt.

 

 

15.00

Avslutning v/Hilde Inntjore (dekan Avdeling for lærerutdanning, UiA)

 

Foredragsholdere

Kristin Eidet Robstad

Oppvekstdirektør i Kristiansand. Skal presentere innlegget: «Utdanningssektoren i Agder – hva er kunnskapsbehovet?»

Foto Kristin Eidet Robstad

Gunhild Kvåle

CritLit: Et samarbeidsprosjekt om kritisk literacy i norskfaget (Gunhild Kvåle, Anne Løvland, Ingrid Erzeid)
Gunhild Kvåle er professor i nordisk språkvitenskap ved Institutt for nordisk og mediefag. Hun arbeider for tiden med et større forskingsprosjekt om kritisk lesing og skriving i norskfaget på ungdomstrinnet (CritLit) sammen med Anne Løvland og Ingrid Erzeid. Forskninga hennes dreier seg særlig om multimodal og digital kommunikasjon, dels i tilknytning til utdanningsfeltet og dels mer allment.

Foto av Gunhild Kvåle

Anne Løvland

Anne Løvland er professor ved Institutt for nordisk og mediefag, Universitetet i Agder. Hun har lang erfaring med undervisning i norsk i lærerutdanningen. Forskningsfeltet hennes dreier seg særlig om sammensatte tekster i skolen og sakprosa for barn og voksne. Nå er hun tilknyttet prosketet Kritisk literacy i en digital og global tekstverden som ledes av Aslaug Veum ved Universitetet i Sørøst-Norge.

Foto av Anne Løvland

Jorunn H. Midtsundstad

Professor i pedagogikk. Ansatt ved institutt for pedagogikk ved fakultet for humaniora og pedagogikk ved universitetet i Agder.
Mitt fagfelt er didaktikk og skoleutvikling. Jeg har ledet et forskningsprosjekt finansiert av Forskningsrådet innenfor programmet FINNUT, Innovasjon i offentlig sektor. Fem kommunalsjefer i Agder ønsket å forske sammen med oss på UiA for å finne svar på spørsmålet: Hvorfor blir like tiltak så ulike i forskjellige skoler? Prosjektet het School-In (2017-2020), og resultatene er publisert på en nettside som er åpen for alle: uia.no/school.in. I foredraget vil jeg blant annet snakke om dette prosjektet og ulike erfaringer vi har gjort oss når det gjelder: Å forske sammen.

Foto av Jorunn H. Midtsundstad

Martin Smith Gahrsen

Martin Smith-Gahrsen er universitetslektor på UiA. Han har mange års erfaring som lærer og skoleleder i grunnskolen, og nå underviser han lærerstudenter i KRLE og profesjonsetikk. Han har forsket på bruk av virtuell virkelighet i opplevelsesbasert og utforskende læring i KRLE-faget.
Virtuell virkelighet (VR) gir mulighet for nye læringsopplevelser, og i to prosjekter har forskere og studenter i lærerutdanningene på Universitetet i Agder undersøkt om bruk av VR-teknologi kan styrke elevers evne til etisk refleksjon og øke forståelsen for jødisk estetikk og trosliv. Prosjektene er gjennomført i samarbeid med praksisskoler i Agder og som en del av studentenes praksisperioder.

Foto av Martin Smith Gahrsen

Tone K. Sissener

Som seniorrådgiver hos Statsforvalteren i Agder jobber jeg bl.a. med lokal kompetanseutvikling i barnehage og grunnopplæring. Med bakgrunn som forsker i sosialantropologi hvor aktørperspektivet står sentralt er det spennende å jobbe med satsinger hvor kunnskap likestilles og ses i sammenheng, hvor praktisk og teoretisk kunnskap tilnærmes som likeverdige kunnskapsfelt og hvor utvikling skjer i møter mellom forskning og barnehage/skolehverdag. Resultatet kan bli en mer praksisnær forskning og kunnskapsbasert barnehage og skole.
Som statsforvalter skal vi bidra med å legge til rette for godt partnerskap mellom barnehage- og skoleeiere og universitet og høyskole i kompetanseutviklingsarbeidet, men hva ligger i denne partnerskapstanken? Samarbeid er jo ikke noe nytt, men hva betyr det å jobbe i partnerskap, hvilke utfordringer skal partnerskap løse og hva krever det av partene for et godt partnerskap? Det er noen av spørsmålene jeg vil ta opp og tenke litt rundt i denne konferansen som nettopp har fokus på å (ut)forske sammen. 

Foto av Tone Sissner

Lisbeth Ljosdal Skreland

Arbeider som førsteamanuensis i pedagogikk ved Universitetet i Agder. Hun arbeider ved institutt for pedagogikk hovedsakelig ved barnehagelærerutdanning og masterstudiet i pedagogikk. Skreland har lang erfaring som styrer og pedagogisk leder i barnehage. De senere årene har hun skrevet artikler og bokkapitler om barnehagelæreres arbeid, migrasjon, verdier og regler med både praksis- og forskningsfeltet som målgruppe. Hennes doktorgrad fra 2016 handler om regler i barnehagen og barnehagelæreres yrkesutøvelse.

Foto Lisbeth Ljosdal Skreland