Universitetet i Agder, Kristiansand
|
|
09.30 |
Åpning v/Hans Kjetil Lysgård (viserektor for forskning, UiA), rom B1 001 |
|
Pedagogisk og humanistisk forskning i barnehage og skole v/Gunhild Kvåle (prodekan for forskning ved Fakultet for humaniora og pedagogikk) |
|
Partnerskapstanken v/ Tone K. Sissener (Statsforvalteren i Agder) |
|
Utdanningssektoren i Agder – hva er kunnskapsbehovet? v/Kristin Eidet Ropstad (Direktør for oppvekst i Kristiansand kommune) |
|
|
10.30 |
Pause |
|
|
10.45 |
Å forske sammen v/ Jorunn Midtsundstad (UiA). |
|
|
11.45 |
Lunsj |
|
|
12.30 |
Parallellsesjoner |
|
Barnehageforskning (rom J1 064)
|
|
Grunnskoleforskning (rom JU 071)
|
|
|
14.15 |
Pause |
|
|
14.30 |
Å forske sammen – erfaringer, muligheter og utfordringer. Panelsamtale med blant andre Julie Nilsen, Gisle Hovdenak, Hilde Inntjore og Eva Mila Linhardt. |
|
|
15.00 |
Avslutning v/Hilde Inntjore (dekan Avdeling for lærerutdanning, UiA) |
|
Oppvekstdirektør i Kristiansand. Skal presentere innlegget: «Utdanningssektoren i Agder – hva er kunnskapsbehovet?»
CritLit: Et samarbeidsprosjekt om kritisk literacy i norskfaget (Gunhild Kvåle, Anne Løvland, Ingrid Erzeid)
Gunhild Kvåle er professor i nordisk språkvitenskap ved Institutt for nordisk og mediefag. Hun arbeider for tiden med et større forskingsprosjekt om kritisk lesing og skriving i norskfaget på ungdomstrinnet (CritLit) sammen med Anne Løvland og Ingrid Erzeid. Forskninga hennes dreier seg særlig om multimodal og digital kommunikasjon, dels i tilknytning til utdanningsfeltet og dels mer allment.
Anne Løvland er professor ved Institutt for nordisk og mediefag, Universitetet i Agder. Hun har lang erfaring med undervisning i norsk i lærerutdanningen. Forskningsfeltet hennes dreier seg særlig om sammensatte tekster i skolen og sakprosa for barn og voksne. Nå er hun tilknyttet prosketet Kritisk literacy i en digital og global tekstverden som ledes av Aslaug Veum ved Universitetet i Sørøst-Norge.
Professor i pedagogikk. Ansatt ved institutt for pedagogikk ved fakultet for humaniora og pedagogikk ved universitetet i Agder.
Mitt fagfelt er didaktikk og skoleutvikling. Jeg har ledet et forskningsprosjekt finansiert av Forskningsrådet innenfor programmet FINNUT, Innovasjon i offentlig sektor. Fem kommunalsjefer i Agder ønsket å forske sammen med oss på UiA for å finne svar på spørsmålet: Hvorfor blir like tiltak så ulike i forskjellige skoler? Prosjektet het School-In (2017-2020), og resultatene er publisert på en nettside som er åpen for alle: uia.no/school.in. I foredraget vil jeg blant annet snakke om dette prosjektet og ulike erfaringer vi har gjort oss når det gjelder: Å forske sammen.
Martin Smith-Gahrsen er universitetslektor på UiA. Han har mange års erfaring som lærer og skoleleder i grunnskolen, og nå underviser han lærerstudenter i KRLE og profesjonsetikk. Han har forsket på bruk av virtuell virkelighet i opplevelsesbasert og utforskende læring i KRLE-faget.
Virtuell virkelighet (VR) gir mulighet for nye læringsopplevelser, og i to prosjekter har forskere og studenter i lærerutdanningene på Universitetet i Agder undersøkt om bruk av VR-teknologi kan styrke elevers evne til etisk refleksjon og øke forståelsen for jødisk estetikk og trosliv. Prosjektene er gjennomført i samarbeid med praksisskoler i Agder og som en del av studentenes praksisperioder.
Som seniorrådgiver hos Statsforvalteren i Agder jobber jeg bl.a. med lokal kompetanseutvikling i barnehage og grunnopplæring. Med bakgrunn som forsker i sosialantropologi hvor aktørperspektivet står sentralt er det spennende å jobbe med satsinger hvor kunnskap likestilles og ses i sammenheng, hvor praktisk og teoretisk kunnskap tilnærmes som likeverdige kunnskapsfelt og hvor utvikling skjer i møter mellom forskning og barnehage/skolehverdag. Resultatet kan bli en mer praksisnær forskning og kunnskapsbasert barnehage og skole.
Som statsforvalter skal vi bidra med å legge til rette for godt partnerskap mellom barnehage- og skoleeiere og universitet og høyskole i kompetanseutviklingsarbeidet, men hva ligger i denne partnerskapstanken? Samarbeid er jo ikke noe nytt, men hva betyr det å jobbe i partnerskap, hvilke utfordringer skal partnerskap løse og hva krever det av partene for et godt partnerskap? Det er noen av spørsmålene jeg vil ta opp og tenke litt rundt i denne konferansen som nettopp har fokus på å (ut)forske sammen.
Arbeider som førsteamanuensis i pedagogikk ved Universitetet i Agder. Hun arbeider ved institutt for pedagogikk hovedsakelig ved barnehagelærerutdanning og masterstudiet i pedagogikk. Skreland har lang erfaring som styrer og pedagogisk leder i barnehage. De senere årene har hun skrevet artikler og bokkapitler om barnehagelæreres arbeid, migrasjon, verdier og regler med både praksis- og forskningsfeltet som målgruppe. Hennes doktorgrad fra 2016 handler om regler i barnehagen og barnehagelæreres yrkesutøvelse.