-
-
Andresen, Kenneth
(2023).
Dark tourism - presentasjon av undervisningsopplegg for Virke.
Show summary
Dark tourism
I EU-prosjektet RePAST (Horisont 2020), er det undersøkt hvordan fortellinger om konflikter
og vanskelig fortid preger en rekke land i Europa. Et av områdene som er kartlagt er konseptet
«dark tourism» - turisme til områder som har opplevd eller opplever krig og konflikter. Prosjektet RePAST-NOR (UiA) har også utviklet et gratis undervisningsopplegg om dette temaet på norsk som kan
passe for museums- og reiselivssektoren.
Kenneth Andresen, som er dosent ved Universitetet i Agder, informerer om dette og
det blir åpent for spørsmål.
-
-
Andresen, Kenneth
(2023).
Intervjuet på NRK Sørlandets morgensending på radio i forbindelse med RePAST-NOR.
[Radio].
Kristiansand.
-
-
Andresen, Kenneth & Hoxha, Abit
(2023).
Seminar: Lansering av nytt spill og unik vandretur om andre verdenskrig i Kristiansand.
Show summary
Sluttseminar med presentasjon og evaluering av RePASTs aktiviteter
Vi arrangerte et sluttseminar for RePAST-NOR 1. juni 2023, i samarbeid med Arkivet freds- og menneskerettighetssenter. Vi inviterte deltakere fra høyere utdanning, videregående skoler, reiseliv, frivillige organisasjoner og privatpersoner. Det var ca. 80 deltakere fra alle disse sektorene. Seminaret inneholdt foredrag om Dark Tourism ved Dr. Philip Stone (verdens ledende forsker på området), presentasjoner av den digitale vandreturen og «Historiejakten», samt at alle deltakerne testet ut begge deler. Det ble en workshop med verdifulle tilbakemeldinger på hvordan RePASTs ulike produkter fungerte.
Program:
Program:
09.00-09.15 Kaffe/te/drikke og forfriskninger
09.15-09.25 Velkommen og informasjon om dagen
09.30-10.15 Dr. Philip Stone: Dark Tourism and Difficult Heritage: Concepts, & Consequences
10.15-10.30 Pause med kaffe/te
10.30-10.45 Lansering av vandreturen i fotsporene fra andre verdenskrig i Kristiansand – fra Odderøya til ARKIVET
11.00-12.30 Vi tar vandreturen!'
Avgang fra ARKIVET med buss til Odderøya. Så går vi i grupper gjennom Kvadraturen og stopper ved stedene som er lagt inn i appen/vandreturen og ender opp i ARKIVET.
12.00-13:00 Lunsj serveres på ARKIVET
13.00-13.15 Samtale om vandreturen
13.15-14:00 Lansering av dataspillet Historiejakten – en jakt på kilder om andre verdenskrig i Kristiansand.
Vi spiller!
14.00 Tilbakemelding på spillet, oppsummering og avslutning.
-
Hoxha, Abit & Andresen, Kenneth
(2023).
Mørk turisme (Dark Tourism) - undervisningsopplegg - 10 ukers emne for høyere utdanning innen reiseliv og turisme.
Show summary
Vi har oversatt og utviklet RePASTs undervisningsmateriale om Dark Tourism til norsk og tilbudt dem til norsk reiseliv. Opplegget er basert på arbeidet vi gjennomførte i RePAST-prosjektet, og det består av to kurs om temaet. Begge kursene inneholder teoretiske drøftinger, oppgaver og oppdatert litteratur.
Denne registreringen gjelder et 10 ukers emne rettet mot høyere utdanning inne reiseliv og turisme
-
Hoxha, Abit & Andresen, Kenneth
(2023).
Mørk turisme (Dark Tourism) - et online kurs på 6 uker for reiselivssektoren.
Show summary
Utvikling av undervisningsmateriale om Dark Tourism og presentasjon av dem for reiselivssektoren
Vi har oversatt og utviklet undervisningsmateriale om Dark Tourism til norsk og tilbudt dem til norsk reiseliv. Opplegget er basert på arbeidet vi gjennomførte i RePAST-prosjektet, og det består av to kurs om temaet. Begge kursene inneholder teoretiske drøftinger, oppgaver og oppdatert litteratur.
Denne registreringen er et 6 ukers online kurs rettet spesielt mot ansatte i reiselivsbransjen.
-
Andresen, Kenneth & Hoxha, Abit
(2023).
Historiejakten - et dataspill/app om kildekritikk.
Show summary
RePAST-NOR har utviklet «Historiejakten», en app / dataspill der spillerne skal kritisk vurdere ulike kilder som vil fortelle om hendelser fra andre verdenskrig i Norge, Kristiansand og på Arkivet (som har Gestapos hovedkverter på Sørlandet). Spillet er bygd på malen som RePASTs «Fact Finders» hadde, men det nye norske spillet har fått et helt nytt norsk innhold. Dette arbeidet er utført av UiA i samarbeid med Arkivet i Kristiansand og spillutviklingsselskapet Serious Games Interactive (SGI) i København (som samarbeidet med RePAST om «Fact Finders». Spillet brukes i dag som en del av Arkivets undervisningsopplegg for elever i videregådende skole (ca. 3000 elever pr. år). Vi skal også markedsføre det ut til videregående skoler ellers på Sørlandet, universiteteer og høgskoler, i tillegg til frivillige oprganisasjoner. Spillet tilbys gratis som app gjennom AppStore https://apps.apple.com/us/app/historiejakten/id6448941958 , Google Play https://play.google.com/store/apps/details?id=com.SeriousGamesInteractive.Historiejakten , i tillegg til en desktop-versjon som snart kan lastes ned fra SGIs hjemmesider.
-
Hoxha, Abit & Andresen, Kenneth
(2023).
Digital walk: World War II in Kristiansand: Choices and Values.
Show summary
Through RePAST-NOR, we have developed a digital/physical walking tour through the center of Kristiansand with stops where key events in the Second World War took place. This has been in collaboration with the Arkivet Peace and Human Rights Center in Kristiansand, which has developed the content. The technology company ClioMuse in Athens (Greece) has been responsible for the technical production and platform. ClioMuse also produced the walking tours in RePAST. The walking tour is now offered free of charge through CliMuse's website (link: https://cliomusetours.com/tours/world-war-ii-in-kristiansandon-choices-and-values/ ). The walking tour is used today by Arkivet in its teaching of students and guests. We are now promoting this for schools and the tourism sector in Southern Norway. The walking tour has been developed in both Norwegian and English languages.
-
-
Andresen, Kenneth & Hoxha, Abit
(2022).
RePAST - findings and lessons learned.
Show summary
ABSTRACT
RePAST investigated how European societies deal with their troubled pasts in the present through the analysis of conflict discourses rooted in those pasts. The project also explored the impact of those discourses on European integration, and focused on four fundamental spaces of civil society and sources of informal education: oral and official history; journalistic and citizen-led media; arts and culture; and formal and informal politics. Eight countries were selected as cases: Cyprus, Germany, Poland, Greece, Bosnia, Kosovo, Ireland and Spain. RePAST interdisciplinary approach involved cross-country comparative analysis and innovative actions for citizens’ engagement with troubled pasts. UiA led a work package on professional media, cutting across all countries under study.
The talk will focus on three main findings:
The respondents with indirect conflict experience (e.g. those who fled conflict or are part of families who directly experienced conflict) are less likely to reconcile with the troubled past than those with direct experience in conflict. For those with indirect experience, media, family and social context provide an amplified view of the conflict, whereas those who experienced the conflict troubles during their life time, are more likely to move on.
Narratives from the troubled past have an influence on what is going on today. Narratives of past injustice and improper dealing with the troubled past do influence the present, as manifested with the decrease in trust in political and justice institutions but also in media.
There is a need for more history teaching. The formal curriculum should include oral history, alternative sources and other sources of information, so that a broader range of views are represented in historical accounts. This should be done with technology and digital means such as games and other innovative tools (RePAST-NOR)
-
-
-
Andresen, Kenneth
(2022).
Foredrag: Krigens retorikk - om hvordan fortiden brukes i politisk retorikk i dag.
Show summary
Foredrag på et europaseminar der RePAST-NOR var en del av innholdet.
-
Andresen, Kenneth; Mustad, Jan Erik & Ruhaven, Ingvild
(2022).
Colletts kafé: Kampen om historien - når fortiden brukes og misbrukes i krig og konflikt.
-
Hoxha, Abit; Andresen, Kenneth & Karsrud, Signe Tørå
(2021).
Promo for dokumentarfilmen "Five days a human".
Show summary
1) Dokumentarfilm, arbeidstittel «Five days half human» (pilot og manusutvikling)
Vi har utviklet en pilot og en del av manus til en dokumentarfilm basert på livet til en av de overlevende fra Kosovo-krigen i 1998-1999. Han forteller sin historie, hvordan han har det i dag og besøker området i Kosovo der han og familien måtte flykte til. Dette er utviklet i et samarbeid mellom Universitetet i Agder og produksjonsselskapet Dokufilm AS i Kristiansand. Neste steg blir å sikre finansiering for videre opptak og produksjon.
-
Andresen, Kenneth
(2021).
Må rippe opp i gamle sår.
Forskerforum.
ISSN 0800-1715.
53(4),
p. 30–33.
-
Andresen, Kenneth
(2021).
Pressefrihet er ferskvare.
Unikum.
p. 44–45.
-
Andresen, Kenneth
(2021).
How do journalists in Europe deal with historical revisionism? The cases of Spain, Greece, and Kosovo.
-
Andresen, Kenneth
(2019).
Intervjuet av fire ulike TV-stasjoner i Kosovo i forbindelse med mitt postkort-prosjekt som omfatter en samling på 1,500 historiske postkort fra Kosovo.
[TV].
Prishtina, Kosovo..
-
Andresen, Kenneth
(2019).
Intervju om pressefrihet for journalister på World Press Freedom Day på RTK (Radio Television Kosovo) 3. mai 2019.
[TV].
Prishtina, Kosovo.
-
Andresen, Kenneth & Hoxha, Abit
(2019).
Preliminary results from Kosovo in the Horizon2020 Project RePAST.
-
Andresen, Kenneth & Hoxha, Abit
(2019).
Challenges to freedom of expression and safety of journalists, implementation of rule of law in ending impunity for crimes against journalists & Gender equality in media.
-
Andresen, Kenneth & Hoxha, Abit
(2019).
Politics of Memory in Post-War Kosovo: Restarting collective
memory.
-
Andresen, Kenneth & Hoxha, Abit
(2019).
Divided societies and divided past.How journalists deal with the past in Kosovo
.
-
Andresen, Kenneth
(2019).
Opplevelser, minner og historier. Hvordan preger konfliktene oss?
-
Andresen, Kenneth
(2018).
Bidrar til betre integrering i Europa. Om UiAs Horizon2020 - prosjekt RePAST.
[Internet].
uia.no.
Show summary
Når forskarar frå EU og UiA hentar fram gamle konfliktar i Europa og ser korleis dei verte framstilte i dag, er det for at barn og unge skal kunne leve betre saman i morgon.
– Etter at vi alle har arbeidt med kvart vårt tema i eit halvt år nå, startar prosjektet verkeleg å ta form. Det styrker også trua på at vi kan få fram ny kunnskap gjennom forsking som kan føre til betre integrasjon i Europa på sikt.
Det seier dosent Kenneth Andresen ved UiA sitt institutt for nordisk og mediefag, som nylig kom heim frå det første halvårsmøtet i Horizon 2020-prosjektet RePAST i Brussel. Det treårige prosjektet, som EU-kommisjonen støttar med 2,5 millioner euro, fokuserer på korleis gamle konfliktar i Europa blusser opp igjen med ujamne mellomrom og splitter meir enn inkluderer menneska som vert rørt av dei.
-
Andresen, Kenneth
(2018).
RePAST: Strengthening European integration through the analysis of conflict discourses: revisiting the past, anticipating the future.
.
-
Andresen, Kenneth & Hoxha, Abit
(2018).
The early correspondents: Multimodal narratives told through postcards from Kosovo 1900-1999.
-
Andresen, Kenneth & Hoxha, Abit
(2018).
The development of roles in Kosovo: From fixers to journalists
.
-
Andresen, Kenneth
(2018).
I forskningens Champion League.
[Newspaper].
Fædrelandsvennen, Kristiansand.
Show summary
Et to siders intervju i Fædrelandsvennen forbindelse med tildelingen av Horizon 2020 prosjektet "RePAST" ved UiA der jeg er prosjektleder. Intervjuet ble også publisert i nettutfaven samme dag. fredag 26. jaunuar 2018.
-
Andresen, Kenneth & Hoxha, Abit
(2017).
Working conditions and threats dichotomy for journalists in trensitional societies and influence in media production: The case of Western Balkans.
-
Abit, Hoxha & Andresen, Kenneth
(2017).
Transitional Journalism: Kosovar journalists dealing with the past.
-
Andresen, Kenneth
(2017).
Lack of trust in a post-truth age: Journalists and long-term fake news in the Western Balkans
.
-
Andresen, Kenneth & Abit, Hoxha
(2017).
Journalism and dealing with the past: Transitional journalism and the Worlds of Journalism Study (WJS).
-
Andresen, Kenneth & Hoxha, Abit
(2016).
Challenges in a transitional society: journalistic ethics in Kosovo.
-
Andresen, Kenneth
(2016).
Book review:
Ambitious and timely about international journalism:
Kristin Skare Orgeret and William Tayeebwa (eds.): Journalism in Conflict and Post-Conflict Conditions. Worldwide Perspectives. Nordicom, 2016.
Norsk Medietidsskrift.
ISSN 0804-8452.
23(4),
p. 1–4.
doi:
10.18261/issn.0805-9535-2016-04-09.
-
Andresen, Kenneth
(2015).
"Søgnemann med doktorgrad om journalistikk i konfliktområder".
[Newspaper].
www.bsnett.no (Søgne og Songdalen Budstikke).
-
Andresen, Kenneth
(2015).
Intervju i NRK Sørlandet om min PhD-avhandling "Journalism under pressure. The case of Kosovo".
[Radio].
NRK.
-
Andresen, Kenneth
(2015).
"Snart dødsannonser på sosiale medier".
[Radio].
NRK.
-
Andresen, Kenneth
(2015).
"Deler IS-videoer uten å tenke seg om".
[TV].
NRK.
-
Andresen, Kenneth
(2013).
Intervju i NRK Sørlandet der jeg ga en faglig vurdering i forbindelse med "Kors-saken" (Nyhetsoppleser Siv Kristin Sællmann som bar et lite korssmykke under en nyhetssending).
[TV].
NRK Sørlandet.
-
Andresen, Kenneth
(2013).
Crisis Communication in post-war Kosovo.
-
-
Hodøl, Hans-Olav & Andresen, Kenneth
(2012).
Fremtidens medielandskap skapes i dag.
-
Andresen, Kenneth
(2012).
A tool of professionalization? Foreign journalists’ cooperation with fixers in wars and conflicts.
-
Andresen, Kenneth
(2012).
Risks and benefits: Foreign journalists’ cooperation with fixers in wars and conflicts.
-
Andresen, Kenneth
(2008).
The art of organizing news production in a transitional society: ‘Protocol journalism’ and pragmatic solutions in Kosovo’s public broadcaster “Radio Television Kosovo” (RTK).
-
Andresen, Kenneth
(2006).
News Production in Kosovo: Journalists and Organizations under Pressure.
-
Andresen, Kenneth
(2005).
News Production Ethnography in Kosovo Newsrooms.
-
Andresen, Kenneth; Fiedler, Anke; Siapera, Eugenia & Hoxha, Abit
(2021).
Troubled pasts and the media.
European Commission.
Show summary
Abstract
This report presents the empirical findings of the research into the media, conflict and memory of troubled pasts. Theoretically, the report relies on the circuit of culture, which understands media and cultural artefacts as emerging out of five processes connected in a circuit. Building upon the discussion of previous iterature in the report D3.1, the research design focuses on the processes or production, representation, reception and identity, where we had previously identified conceptual openings and lack of data across all eight case studies.
In approaching the process of production, we conducted in depth interviews with journalists covering the memory of conflict; to address openings in the study of representation, we conducted a discourse analysis in different significant moments of time; in understanding reception and use, we conducted focus group
discussions with members of the lay public and social media analyses across three digital platforms. The findings are discussed both in terms of the national case studies and their specificities and in a comparative manner. The analysis and discussion of the key findings indicate that in media memories of past conflict, the
circuit of culture is characterised by disconnects, interruptions, and blockages. In production, we identified contradictions between journalists’ perceived role of objective observer and polarized and ethnically segmented news outlets; Representations tended to follow well trodden paths and were resistant to change; reception and use showed a polyphony and diversity of views and experiences, introduced new dimensions, such as the role of socio-economic divisions and everyday life concerns, and a concern with healing the traumas left by the conflict. Finally, we present the findings in terms of a typology of conflict discourses in the media while paying attention to power asymmetries between hegemonic, counter and silenced memories.
-
Andresen, Kenneth; Hoxha, Abit & Hoxha-Dubronaj, Arbesa
(2017).
Journalists in Kosovo. Country Report from the Worlds of Journalism Study (WJS), 2012-2016.
Ludwig-Maximilians-Universität, Institut für Kommunikationswissenschaft.
-
Andresen, Kenneth
(2015).
Journalism under pressure. The case of Kosovo.
Universitetet i Oslo.
Show summary
Using Kosovo as its case, this dissertation discusses links between journalism’s historical development, daily practice and potential in a post-war society. In theory on media in post-communist Eastern Europe, journalists and editors are criticized for being unprofessional and for not contributing to development of society. Scholars argue that it is both due to an unwillingness to professionalize as well as historical close ties with politicians. The dissertation applies a three-legged approach; a historical-political analysis discusses how media in Kosovo early developed as arenas of forming national identity, later as tools in ethnic conflicts and wars, but also with brief moments of journalistic professionalism. The news production study in four major newsrooms (Express, Koha Ditore, RTK, and Radio Kontakt Plus) in post-war Kosovo (2005-2006) reveals how journalists and editors continue to battle with the historical aspects of political interference and ethnic conflicts. This study shows that the challenges of the past continue in the post - 1999 war environment, also in times when journalists and editors have attended numerous training courses in Kosovo. The international media support, with a goal of professionalizing the journalists, has had limited effect, the study reveals. Instructors and media support organizations did not utilize the journalists’ experience in their eagerness to implement western journalistic standards. Neither did they understand the massive political pressure in Kosovo. The dissertation concludes that in order to assist media development in Kosovo, media support must to a larger degree be aware of the links between the historical-political lack of journalistic autonomy, today’s post-war practice in the newsrooms, and the journalists’ previous experience. In this, there is a potential capital that can be utilized.
-
Andresen, Kenneth
(2015).
Journalism under pressure. The case of Kosovo.
Universitetet i Oslo.
Show summary
Using Kosovo as its case, this dissertation discusses links between journalism’s historical development, daily practice and potential in a post-war society. In theory on media in post-communist Eastern Europe, journalists and editors are criticized for being unprofessional and for not contributing to development of society. Scholars argue that it is both due to an unwillingness to professionalize as well as historical close ties with politicians. The dissertation applies a three-legged approach; a historical-political analysis discusses how media in Kosovo early developed as arenas of forming national identity, later as tools in ethnic conflicts and wars, but also with brief moments of journalistic professionalism. The news production study in four major newsrooms (Express, Koha Ditore, RTK, and Radio Kontakt Plus) in post-war Kosovo (2005-2006) reveals how journalists and editors continue to battle with the historical aspects of political interference and ethnic conflicts. This study shows that the challenges of the past continue in the post - 1999 war environment, also in times when journalists and editors have attended numerous training courses in Kosovo. The international media support, with a goal of professionalizing the journalists, has had limited effect, the study reveals. Instructors and media support organizations did not utilize the journalists’ experience in their eagerness to implement western journalistic standards. Neither did they understand the massive political pressure in Kosovo. The dissertation concludes that in order to assist media development in Kosovo, media support must to a larger degree be aware of the links between the historical-political lack of journalistic autonomy, today’s post-war practice in the newsrooms, and the journalists’ previous experience. In this, there is a potential capital that can be utilized.
-
Nordås, Frode Nesbø; Kartveit, Kate & Andresen, Kenneth
(2011).
Uttalelse fra sakkyndig kommisjon for bedømming av søkere til stilling som førsteamanuensis/førstelektor/høgskolelektor i TV journalistikk ved adv. JBI, Høgskolen i Oslo.
Høgskolen i Oslo og Akershus.