Videreutdanning

Strategisk bruk av IKT

Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) utgjør ikke bare verktøy, men representerer også kritiske strategiske ressurser for virksomheter. Emnet tar for seg sentrale temaer knyttet til bruk av IKT i norske virksomheter, og henvender seg særlig til ansatte som er involvert i arbeid med digitalisering og digitaliseringsprosesser.

En kvinne og en mann sitter foran an PC og diskuterer

Fakta om programmet

Organisering
Deltid
Oppstart:
Høst 2024
Åpner for søking:
1. mars
Ordinær søknadsfrist:
1. juni
Studieplasser:
45
Studieavgift:
13 000,-

Om studiet

Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) utgjør ikke bare verktøy, men representerer også kritiske strategiske ressurser for virksomheter. Emnet tar for seg sentrale temaer knyttet til bruk av IKT i norske virksomheter, og henvender seg særlig til ansatte som er involvert i arbeid med digitalisering og digitaliseringsprosesser.

Hva lærer du?

Forretningssystemer utgjør i dag den mest betydningsfulle digitale teknologien i norske virksomheter. Emnet gir en omfattende oversikt over ulike typer av slike systemer, inkludert ERP, CRM, BI, og skybaserte løsninger.  Fokuset rettes mot systemenes rolle i virksomheten og deres potensial for å effektivisere og forbedre forretningsprosesser, produkter og tjenester. Emnet gir også innsikt i muligheter og utfordringer knyttet til implementering og bruk av disse systemene, med spesielt søkelys på endringsledelse. Videre inkluderes et bærekraftsperspektiv for å belyse sammenhengen mellom investering i digitale ressurser og deres påvirkning på bærekraft.

Etter fullført emne skal studenten:

  • Demonstrere inngående kunnskap om hvordan IKT kan utgjøre en viktig strategisk ressurs i norske virksomheter
  • Vise forståelse for ulike forretningsprosesser, samt ha inngående kjennskap til hvordan IKT-systemer spiller en sentral rolle i å effektivisere virksomhetsprosesser
  • Besitte kunnskap om ulike typer forretningssystemer, deres egenskaper, fordeler og utfordringer knyttet til implementering og bruk 

Oppbygning

Undervisningen blir gitt som digitale samlinger med forelesninger, gruppearbeid og fellesarbeider.

I forelesningene vil det bli lagt vekt på dialog mellom kursdeltakerne. Det legges opp til aktiv deltakelse fra studentene gjennom presentasjoner av artikler og eksempler fra praksis. En viktig del av emnet er arbeid med obligatoriske prosjektoppgaver, der studenter samarbeider. Totalt arbeidsomfang er 270 timer.

Praktisk informasjon

Emnet har oppstart høsten 2024.

Studieavgift er kr. 13 000,- I tillegg til studieavgiften kommer lovpålagt semesteravgift til studentsamskipnaden og utgifter til pensumlitteratur.

Undervisningsspråket er norsk, men det anbefales gode forkunnskaper i engelsk.

Videre studier

Emnet inngår som en obligatorisk del av den erfaringsbaserte masteren i digitalisering (90 studiepoeng) ved UIA, eller det kan tas som enkeltemne.

Studieplan

Se hele studieplanen

Søknad og opptak

Opptakskrav

Opptakskravet er bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoengs omfang og minst 2 års relevant yrkespraksis etter avsluttet utdanning. Den relevante yrkespraksis skal være fra stilling som normalt krever høyere utdanning.

Løpende opptak
Studietilbudet har løpende opptak. «Først til mølla»-prinsippet gjelder dersom du er kvalifisert i henhold til opptakskrav.

NB! Det stenges for søking når tilbudet er fulltegnet.

Svar på opptak sendes i starten av hver måned. Du må likevel beregne minimum 14 dager fra du søker til du får svar. Det er viktig at du laster opp relevant dokumentasjon (utdanning/praksis/osv.) innen 3 virkedager etter søknaden er sendt inn.

Spørsmål om opptak til studiet?

Slik søker du

Kontakt opptakskontoret: evuopptak@uia.no

Kontakt

Bilde av Vegard Valle
Studierådgiver
E-post
vegard.valle@uia.no
Telefon
+47 38 14 14 27