Videreutdanning

Data Science som strategisk verktøy

Kristiansand

Emnet vil gi et systematisk grunnlag for å adressere endring i den digitale verden, og ta for seg big-data analyse og strategier for digital fornyelse som fører til endringer i organisasjoner og i samfunnet.

En mann og en kvinne ser på noe på en bærbar PC

Fakta om programmet

Organisering
Deltid
Oppstart:
Høst 2025
Åpner for søking:
1. mars
Ordinær søknadsfrist:
1. juni
Studieplasser:
45
Studieavgift:
13 000

Om studiet

Data Science som strategisk verktøy bygger på konsepter og metoder fra flere ulike fagområder. Emnet vil gi deg kjennskap til et utvalg verktøy, og lære deg å bruke disse inn i arbeidet med case- eller data fra eget arbeid. Du vil lære å identifisere de riktige problemstillingene og stille de riktige spørsmålene, og få trening i å fremme kreative løsninger.  

Emnet vil gi et systematisk grunnlag for å adressere endring i den digitale verden, og ta for seg big-data analyse og strategier for digital fornyelse som fører til endringer i organisasjoner og i samfunnet.

Hva lærer du?

 Etter fullført emne skal studenten kunne:

  • definere data science og dets grunnleggende prinsipper for å kunne gi et overblikk over konsepter og prinsipper, og hvordan disse kan anvendes
  • drøfte hvorfor og hvordan digitalisering og tilgang til data endrer næringslivet og samfunnet, samtidig som big data-analyser bidrar til verdiskaping
  • ha inngående kunnskap om hvordan data kan visualiseres og kommuniseres ved bruk av de nyeste analyseplattformer
  • iverksette maskinlæringsalgoritmer (AutoML) for problemløsning på egen arbeidsplass
  • designe virkelighetsbaserte casestudier for å kunne vise inngående kunnskap om grunnleggende data science-konsepter
  • evaluere og vurdere problemstillinger og foreslå og utvikle datadrevne forretningsmodeller, strategier og løsninger
  • skape en felles forståelse som kan føre til mer effektiv kommunikasjon mellom ledelse, utviklere/teknisk og data science-teams

Oppbygning

Undervisningen blir gitt som digitale samlinger med forelesninger, gruppeoppgaver og fellesarbeid.

I forelesningene vil det bli lagt vekt på dialog mellom studentene. Det legges opp til aktiv deltakelse fra studentene gjennom presentasjoner av artikler og eksempler fra praksis. En viktig del av emnet er arbeid med obligatoriske prosjektoppgaver, der studenter samarbeider. Totalt arbeidsomfang er 270 timer.

Praktisk informasjon

Undervisningsspråket er engelsk.

Emnet har oppstart høsten 2025.

Studieavgift er for tiden på kr 13.000. I tillegg til studieavgiften kommer lovpålagt semesteravgift til studentsamskipnaden og utgifter til pensumlitteratur.

Emnet inngår som en obligatorisk del av den erfaringsbaserte masteren i digitalisering (90 studiepoeng) ved UiA, eller det kan tas som enkeltemne.

Studieplan

Se hele studieplanen

Søknad og opptak

Opptakskrav

Opptakskravet er bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoengs omfang og minst 2 års relevant yrkespraksis etter avsluttet utdanning. Den relevante yrkespraksis skal være fra stilling som normalt krever høyere utdanning.

Løpende opptak
Studietilbudet har løpende opptak. «Først til mølla»-prinsippet gjelder dersom du er kvalifisert i henhold til opptakskrav.

NB! Det stenges for søking når tilbudet er fulltegnet.

Svar på opptak sendes i starten av hver måned. Du må likevel beregne minimum 14 dager fra du søker til du får svar. Det er viktig at du laster opp relevant dokumentasjon (utdanning/praksis/osv.) innen 5 virkedager etter søknaden er sendt inn.

Spørsmål om opptak til studiet?

Slik søker du

Kontakt opptakskontoret: evuopptak@uia.no

Kontakt

Bilde av Vegard Valle
Studierådgiver
E-post
vegard.valle@uia.no
Telefon
+47 38 14 14 27