English version of this page 2-årig master

Global Development, Crisis and Change

Nettstudier

Vil du utforske og forstå verden bedre i en tid preget av raske endringer og komplekse kriser? Lær om hvordan miljø, samfunn, økonomi og politikk enten fremmer eller hindrer utvikling.

Fugleperspektiv bilde av oversvømmelse i en landsby i Mosambik etter en tropisk syklon.

Fakta om programmet

Studiepoeng:
Studiets varighet:
2 år
Organisering:
Heltid
Oppstart:
Høst 2024
Åpner for søking:
1. februar
Ordinær søknadsfrist:
15. april
Studieplasser:

Om studiet

Studieprogrammet setter søkelys på å forstå verden bedre i en tid preget av raske endringer og komplekse kriser. Gjennom studiet får du muligheten til å utforske og lære hvordan man kan møte og håndtere ulike kriser som fattigdom, ulikhet, pandemier, klimaendringer og miljøødeleggelser. Det er viktig for å kunne bidra til å drive positiv endring og utvikling i samfunnet.

I løpet av studiet lærer du om de underliggende årsakene til ulike krisesituasjoner, samt analysere og forstå hvordan de påvirker samfunnet sosialt og økonomisk.
Studiet gir også innsikt i hvordan kriser forstås, kommuniseres og håndteres i ulike sammenhenger, samt vise hvordan ulike kriser henger sammen. Du lærer også om hvordan kriser påvirker mennesker ulikt, på grunn av sosiale ulikheter både innenfor og på tvers av ulike kulturelle kontekster.

Studieprogrammet er et fulltidsstudium hvor undervisningen er en kombinasjon av digital undervisning på nett og fysiske samlinger (én i Kristiansand og én på Sri Lanka).

Hva lærer du?

På dette studieprogrammet vil du lære om teorier og forskning knyttet til utvikling, kriser og sosial endring. Du vil lære om hvordan teoretisk kunnskap gir innsikt for å løse praktiske problemer, men samtidig hvordan praksis kan påvirke teorier og politikk. Programmet er tverrfaglig, og du vil bli introdusert til ulike disipliner, deriblant statsvitenskap, kommunikasjon og mediefag og geografi. I tillegg vil du få kompetanse i tverrkulturell kommunikasjon og samarbeid.

Samarbeid er et grunnleggende prinsipp i programmet. Pedagogikken er studentorientert, og inkluderer gruppearbeid, diskusjoner og felles oppgaver. Undervisningen og veiledningen foregår i virtuelle klasserom. Programmet er et fulltidsstudium, og vi forventer at studentene deltar aktivt og tar ansvar for egen læring, og bidrar til utviklingen av et best mulig læringsmiljø.

Undervisningsspråk: All undervisning er på engelsk.

I begynnelsen av første semester vil du delta på en obligatorisk face-to-face-samling ved UiA. Her vil du tilbringe to uker sammen med dine medstudenter, forelesere og instruktører. Denne samlingen gir en introduksjon til læringsressurser, IT-verktøy, læringsopplegg og oppstart av kursene. Den andre face-to-face-samlingen finner sted i andre semester, og består av fire uker ved vår samarbeidsinstitusjon på Sri Lanka (i mai/juni).

Halve tredje (15 sp) og hele fjerde semester (30 sp) er avsatt til å skrive en masteroppgave, som skal bygges på arbeid med kursene og din egen personlige interesse og erfaring.

Praksis

Du vil bli oppfordret til å dra på feltarbeid i et utviklingsland i forbindelse med masteroppgaven. Vi anser denne erfaringen som spesielt viktig for forskning på miljø og utviklingsspørsmål.

Samlingen på Sri Lanka i andre semester gir praktisk erfaring, gjennom organisasjonsbesøk og kvalitativt feltarbeid.

Utveksling

Du kan ta hele tredje semester i utlandet hos en av våre partnerinstitusjoner.

Hit kan du reise på utveksling i dette studiet

Alt du trenger å vite om utveksling

Studiemiljø

Du blir del av et sosialt og internasjonalt studiemiljø som blir ekstra sammensveiset gjennom feltarbeid og mye gruppearbeid.

Alle studenter blir tilknyttet linjeforeningen Pangea. Linjeforeninger er studentforeninger for et eller flere bestemte studieprogram, og samler studenter innenfor et fagområde på tvers av årskull. Linjeforeningen arrangerer både faglige og sosiale aktiviteter, og du kan bidra i arbeidet ved å påta deg verv. Du kan også være med i en rekke andre studentaktiviteter uavhengig av studiet ditt.

Se hva du kan engasjere deg i.

Jobb- og karrieremuligheter

Hva kan du bli?

Aktuelle jobber er innenfor:

• Utviklingsprosesser i både offentlig og privat sektor
  • Administrasjon og ledelse av utviklingsprosjekter og humanitært arbeid
  • Offentlig administrasjon
  • Frivillige organisasjoner, andre humanitære aktører og bedrifter
  • Næringslivet med for eksempel CSR (Corporate Social Responsibility)
  • Arbeid med flyktninger og immigranter
  • Diplomatiet og multilaterale organisasjoner
  • Bærekraft- og klimaspørsmål på lokale og globale arenaer

Videre studier

Masterprogrammet kan kvalifisere for opptak til Fakultet for samfunnsvitenskaps ph.d.-program eller andre relevante ph.d.-program.

Søknad og opptak

Søk Lokalt opptak innen 15. april

Søknadsfrist er 1. mars for noen søkere

Opptakskrav

Generelt opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minimum tre års omfang (180 studiepoeng).

I opptaksgrunnlaget skal det inngå

1. Enten: fordypningsenhet innen samfunnsvitenskap på minst 80 studiepoeng

Eller: integrert studium av to års varighet innen samfunnsvitenskap

2. Minst 7,5 studiepoeng innen samfunnsvitenskapelig metode.

Det stilles krav om vektet gjennomsnittskarakter på C eller bedre.

For øvrig skjer opptak etter forskrift om opptak til studier og emner ved Universitetet i Agder.

Les forskrift om opptak på Lovdata

Les mer om poengberegning og poenggrenser i Lokalt Opptak

Bachelorstudier fra UiA som kan kvalifisere

Tilsvarende studier fra andre utdanningsinstitusjoner kan også kvalifisere.

Spørsmål om opptak til studiet?

Slik søker du

Kontakt opptakskontoret: opptak@uia.no

Bilde av Siv Iren Sæle Kolstad
Studieveileder