Kunstig intelligens i oppgaveskriving

Mange studenter er usikre på reglene for bruk av hjelpemidler og samarbeid, når de skriver oppgaver. Med fremkomsten av nye hjelpemidler basert på kunstig intelligens, som f.eks. ChatGPT, er det kanskje flere spørsmål enn før. Det er derfor viktig at du som student kjenner til og forstår reglene.

Vær oppmerksom på at det kan være ulike retningslinjer i ulike fag. Hvis du er i tvil om hva som gjelder i ditt emne, kan du ta kontakt med emneansvarlig.

Kunstig intelligens (AI) kan være et nyttig hjelpemiddel i oppgaveskrivingen, men du må følge de faglige og etiske retningslinjene for akademisk skriving og kildeføring. Når du bruker AI, må du være bevisst på hvordan du bruker det i oppgaven din, og bidraget det gir til teksten din.

Det er viktig å være kjent med reglene for kildehenvisning, og hvordan du oppgir kildene du har brukt, inkludert AI, både i løpende tekst og i en referanseliste. Videre er det kritisk å forstå hva som defineres som fusk og plagiat for å unngå alvorlige feil, enten de er bevisste eller ubevisste.

Kildehenvisninger

Når du skriver en akademisk oppgave, må du alltid vise til kildene som du har brukt. Dette gjelder også ved bruk av kunstig intelligens. For mer informasjon om reglene for kildehenvisninger, kan du besøke Kildekompasset. Der finner du også instruksjoner for hvordan du henviser til bruk av kunstig intelligens.  

Universitetsbiblioteket tilbyr kurs i kildekritikk og referansehåndtering.

Eksamen

Hver eksamen angir informasjon om kildehenvisninger og litteraturliste. Du kan få informasjon av emneansvarlig i ditt emne, og ved hjemmeeksamen vil du kunne finne informasjon på forsiden av prøven i Inspera.

Som utgangspunkt er alle hjelpemidler tillatt på hjemmeeksamener og oppgaveinnleveringer. Språkmodeller som ChatGPT vil være lovlige hjelpemidler ved eksamen der alle hjelpemidler er tillatt. Merk deg likevel at å levere inn tekst, utregninger eller liknende som er direkte kopiert fra en språkmodell uten å henvise til hjelpemidlet du har brukt, anses som fusk fordi du presenterer andres arbeid som ditt eget.

Fusk og plagiat

Plagiat og andre former for fusk på eksamen er alvorlige overtredelser, og kan få konsekvenser for din studierett og dine karakterer.

  • Plagiat er å presentere andres arbeid som sitt eget, herunder bruke andres tekster, ideer, bilder eller annet materiale uten å oppgi tilstrekkelige kildehenvisninger.
  • Andre former for fusk kan være å bruke ulovlige hjelpemidler, samarbeide med andre eller jukse på andre måter under eksamen.

Hvis en student blir mistenkt eller tatt for  fusk, sendes saken til behandling i UiAs nemnd for studentsaker. Konsekvensene av fusk kan være annullering av eksamen eller utestenging fra UiA i inntil to semestre og fratakelse av retten til å gå opp til eksamen også ved andre institusjoner i samme periode. Du kan lese mer om plagiat og fusk på denne siden.

Eksempler på bruk av kunstig intelligens

Kan jeg bruke kunstig intelligens til å få ideer eller strukturere min oppgave?

Du kan bruke en språkmodell til å generere ideer eller argumenter. Vær imidlertid forsiktig og kritisk i denne prosessen. En språkmodell kan hjelpe deg med å utvikle eller utvide temaet eller problemstillingen ved å gi deg forslag basert på teksten din eller et nøkkelord. En språkmodell kan også hjelpe deg med å finne eller formulere støttende eller motstridende argumenter ved å gi deg eksempler, kilder eller motforestillinger. 

Hvordan skrive riktig referanse?

Når du har brukt AI som et hjelpemiddel til å skrive en akademisk oppgave, skal du henvise til det i teksten og i referanselisten i samsvar med den valgte referansestilen. En referanse til AI bør inneholde navnet på språkmodellen, utvikleren eller leverandøren av språkmodellen, versjonen eller datoen for språkmodellen, og nettadressen eller plattformen der du har brukt språkmodellen. I teksten eller i en fotnote kan du også forklare hvordan du har brukt språkmodellen og hva slags bidrag den har gitt til teksten.

En referanse til GPT UiO som bygger på referansestilen APA7 kan for eksempel se ut som dette:

I denne oppgaven har jeg brukt språkmodellen GPT-3 (OpenAI, 2020) gjennom GPT UiO (Universitetet i Oslo, 2021) til å generere ideer og argumenter for teksten min. GPT UiO er en UiO-utviklet tjeneste som lar meg bruke OpenAIs GPT-modeller innenfor kravene til personvern. Jeg har brukt GPT UiO til å foreslå temaer, problemstillinger, hypoteser og forskningsspørsmål for oppgaven, og til å finne eller formulere støttende eller motstridende argumenter for disse. Jeg har ikke brukt GPT UiO til å skrive hele avsnitt eller kapitler, men kun til å gi forslag som jeg har vurdert og bearbeidet selv.

I referanselisten vil referansen til GPT UiO se slik ut:

OpenAI. (2020). UiO GPT (Versjon GPT-3.5 Turbo) [Stor språkmodell]. Universitetet i Oslo.

Se mer på om referanser på Kildekompasset.

Kan jeg bruke AI til korrekturlesing?

AI kan være et hjelpemiddel til språkkorrektur på din oppgave. Du må likevel være bevisst på at AI ikke kan erstatte en grundig manuell korrekturlesing eller faglig veiledning fra din underviser, og at AI til korrekturlesing kanskje ikke vil være hensiktsmessig i et språkfag. Ulike fagmiljø kan ha ulike retningslinjer for dette. Er du i tvil om hva som gjelder i ditt emne, kan du kontakte emneansvarlig.  

Du bør være varsom med bruk av kunstig intelligens når du skriver oppgaver.
Vær oppmerksom på følgende:

  • Som student forventes du å levere en selvstendig produsert tekst. Å levere inn en tekst som er helt eller delvis produsert av AI eller andre uten å angi dette korrekt, regnes som fusk.
  • Språkmodeller lager tekst basert på sannsynlighet og består ofte av de mest brukte formuleringene. Det kan derfor bli en tekst med et språk som mangler ditt faglige og selvstendige preg.
  • Du må også være oppmerksom på å unngå deling av sensitive data eller personopplysninger.

Du kan være spesifikk i din forespørsel til verktøyet. For eksempel kan du spørre om hjelp til å finne grammatiske feil, forbedre setningsstruktur eller be om synonymforslag for å unngå repetisjon. Husk at alle forslag skal vurderes og eventuelt tilpasses konteksten i oppgaven.

Ved å bruke ChatGPT eller lignende AI verktøy på en ansvarlig og kritisk måte, kan du forbedre språkkvaliteten i din eksamensoppgave. Husk at AI kan brukes som et hjelpemiddel, men den endelige teksten og ansvaret for innholdet ligger hos deg som student.

Hvordan skrive referanse på dette?

En referanse til GPT UiO som bygger på referansestilen APA7 kan for eksempel se ut som dette:

I prosessen med å utarbeide denne oppgaven, ble "UiO Chat", et AI-basert verktøy for korrekturlesing og språklig forbedring, brukt for å identifisere og rette grammatiske feil samt forbedre setningsstrukturen. Denne assistansen ble brukt for å sikre språklig klarhet og korrekthet i teksten (UiO Chat, 2023).

I referanselisten vil referansen til GPT UiO se slik ut:
OpenAI. (2020). UiO GPT (Versjon GPT-3.5 Turbo) [Stor språkmodell]. Universitetet i Oslo.

Se mer på Kildekompasset.

Er det lov å kopiere AI generert tekst inn i min oppgave?

Hvis du kopierer tekst fra AI inn i din oppgave uten å oppgi dette, vil det anses som plagiat, og det kan ha store konsekvenser. Du bør alltid være varsom med bruk av kunstig intelligens når du skriver oppgaver.

Vær oppmerksom på følgende:

  • Som student forventes du å levere en selvstendig produsert tekst. Å levere inn en tekst som er helt eller delvis produsert av AI eller andre uten å angi dette korrekt, regnes som fusk.
  • Språkmodeller lager tekst basert på sannsynlighet og består ofte av de mest brukte formuleringene. Det kan derfor bli en tekst med et språk som mangler ditt faglige og selvstendige preg.
  • Du må også være oppmerksom på å unngå deling av sensitive data eller personopplysninger.

Selv om du kan legge inn et avsnitt med kildehenvisning til språkmodellen, er det altså ikke sikkert det er en god ide. Det er vanskelig nøyaktig å definere når en tekst ikke lenger er et selvstendig produkt. Hvis du f.eks. for å illustrere, hvordan AI kan brukes, legger inn et avsnitt må du være påpasselig med å angi i teksten eller en fotnote hvilke(t) avsnitt i teksten som er generert av AI og hvilken input du ga AI i forkant.

Husk at du selv er ansvarlig for innholdet i oppgaven, og du må derfor være nøyaktig med å sjekke innhold og referanser. Det finnes eksempler på saker der språkmodellen har gitt feil fakta eller vist til kilder som ikke finnes. 

Hvordan skrive referanse på dette?

Hvis du setter inn et tekstavsnitt, må du merke dette på en klar og korrekt måte. Det kan skrives i teksten eller i en fotnote og se for  eksempel slik ut: Dette avsnittet ble generert ved hjelp av [Navn på AI-verktøy], basert på inndata: '[din spesifikke forespørsel til AI-verktøyet].

I referanselisten vil referansen til GPT UiO se slik ut:

OpenAI. (2020). UiO GPT (Versjon GPT-3.5 Turbo) [Stor språkmodell]. Universitetet i Oslo.

Se mer på Kildekompasset

Publisert 18. apr. 2024 - Sist endret 18. apr. 2024