Varighet
Høst 2024
Studiested
Kristiansand

Dette forkurset tilbys alle nåværende og fremtidige studenter på  Executive MBA-studiet.

Tilbudet gis som et valgfritt og anbefalt forkurs til deg som mangler- eller har begrenset kunnskap om bedriftsøkonomiske- og finansielle emner fra din bachelorgrad og/eller arbeidserfaring. Kurset vil også være nyttig for deg som ønsker en oppfrisking av tidligere utdanning. Kurset har tre hovedtema:

• Bedriftens kostnader og inntekter
  • Enkle regnskapsanalyser, nøkkeltall og budsjetter
  • Enkle produkt- og tjenestekalkyler samt investeringskalkyler

Temaene som inngår i forkurset tilsvarer anbefalte forkunnskapskrav til EMBA-studiets obligatoriske emnet BE-905 Økonomisk styring i beslutningsprosesser. Målet er bedre læringsutbytte både av det obligatoriske emnet og EMBA-studiet samlet.

Hva lærer du?

Etter gjennomført kurs skal du:

• ha generelle basiskunnskaper om bedriftsøkonomiske problemstillinger
  • kjenne til og forstå sentrale begreper knyttet til driftsregnskap, finansregnskap og budsjettering

Se hele studieplanen her.

Praktisk informasjon

Forkurset er åpent for alle interesserte, men er primært et tilbud til deg som er student eller fremtidig student på Executive MBA-studiet.

Forkurset undervises over to dager (totalt 15 timer), med forelesning og diskusjon i plenum. Det er ingen eksamen i kurset, men obligatorisk deltakelse på undervisningsdagene.

Nettstøttet undervisning i Canvas. Forventet arbeidsomfang er ca. 40 timer.

Obligatorisk undervisning:

1. samling: 22. oktober
  2. samling: 12. november

Fagansvarlig og foreleser i kurset er førstelektor Andrè Tofteland ved institutt for økonomi ved Handelshøyskolen, UiA. Tofteland har bred erfaring fra forskning og undervisning, bla. på anvendelse av teori i utviklingen av regnskapsstandarder for private virksomheter og offentlig sektor. Han har også flere års ledererfaring bla. som tidligere fakultetsdirektør på Handelshøyskolen ved UiA.

Forkurset har en kursavgift på kr. 3.000.

Videre studier
Tilbudet inngår i Executive MBA-studiet som valgfritt forkurs.

Søknadsperiode

1. mars – 1. september 2024

«Førstemann til mølla»-prinsippet gjelder. Det stenges for påmelding når kurset er fulltegnet.

kr 3.000

Andre studier du kanskje vil like