Videreutdanning

Forkurs i bedriftsøkonomi for Executive MBA-studenter

Kristiansand

Få enda bedre utbytte av Executive MBA!

En kvinne smiler til en annen person som holder ark med grafer

Fakta om programmet

Organisering
Deltid
Oppstart:
Høst 2024
Åpner for søking:
1. mars
Ordinær søknadsfrist:
1. september
Studieavgift:
3 000,-

Om studiet

Har du begrenset eller manglende kunnskap om bedriftsøkonomiske- og finansielle emner fra din bachelorgrad eller arbeidserfaring?

Forkurset er åpent for alle interesserte, men er primært et tilbud til deg som er student eller fremtidig student på Executive MBA-studiet.

Tilbudet vil også være nyttig for deg som ønsker en oppfrisking av tidligere utdanning.

Hva lærer du?

Forkurset har tre hovedtema:

• Bedriftens kostnader og inntekter
    • Enkle regnskapsanalyser, nøkkeltall og budsjetter
    • Enkle produkt- og tjenestekalkyler samt investeringskalkyler

Temaene som inngår i tilbudet tilsvarer anbefalte forkunnskapskrav til EMBA-studiets obligatoriske emnet Økonomisk styring i beslutningsprosesser.

Etter gjennomført forkurs vil du ha bedre forutsetninger for å gjennomføre det obligatoriske emnet og større utbytte av Executive MBA-studiet. Forkurset vil gi deg:

• generelle basiskunnskaper om bedriftsøkonomiske problemstillinger
    • kjennskap til og forståelse for sentrale begreper knyttet til driftsregnskap, finansregnskap og budsjettering

Oppbygning

Forkurset undervises over to dager (totalt 15 timer), med forelesning og diskusjon i plenum. Det er ingen eksamen i forkurset, men obligatorisk deltakelse på undervisningsdagene.

Nettstøttet undervisning i Canvas. Forventet arbeidsomfang er ca. 40 timer.

Praktisk informasjon

Forkurset tilbys nåværende og fremtidige student på Executive MBA-studiet.

Obligatorisk undervisning
    Undervisningen gjennomføres følgende dager:

1. samling: 22. oktober
    2. samling: 12. november

Faglig ansvarlig
    Fagansvarlig og foreleser er førstelektor Andrè Tofteland ved institutt for økonomi ved Handelshøyskolen, UiA. Tofteland har bred erfaring fra forskning og undervisning, bla. på anvendelse av teori i utviklingen av regnskapsstandarder for private virksomheter og offentlig sektor. Han har også flere års ledererfaring bla. som tidligere fakultetsdirektør på Handelshøyskolen ved UiA.

Kursavgift
    Forkurset har en kursavgift på kr. 3.000.

Videre studier
    Tilbudet inngår i Executive MBA-studiet som valgfritt forkurs.

Studieplan

Se hele studieplanen

Søknad og opptak

Opptakskrav

Det er ingen opptakskrav til dette forkurset.
    Knapp for påmelding finner du øverst på siden.