Videreutdanning

Demensomsorg 3 – Innovasjon og tjenesteutvikling i demensomsorgen

Demensomsorg av høy kvalitet

10 studiepoeng

Eldre kvinne som sitter i rullestol og en kvinnelig sykepleier

Fakta om programmet

Organisering
Deltid
Oppstart:
Høst 2024
Åpner for søking:
1. mars
Ordinær søknadsfrist:
1. juni

Om studiet

Distriktsvennlig videreutdanning for helsepersonell ansatt i en kommune på Agder.

Dette er del 3 av en videreutdanning i demensomsorg på totalt 30 studiepoeng. Demensomsorg del 1 og Demensomsorg del 2 har vært tilbudt tidligere. Del 1 tilbys også høsten 2024.

Formålet med denne videreutdanningen er at du skal tilegne deg kompetanse som setter deg i stand til å utøve omsorg av høy kvalitet overfor personer med demens. Det er ikke krav om at du må ha tatt del 1 eller del 2.

Den praktiske undervisningen vil gjennomføres som to parallelle samlinger i Farsund og Froland.

Videreutdanningen er på 10 studiepoeng.

Hva lærer du?

Etter endt utdanning skal du:

• ha inngående kunnskap om innovasjon og tjenesteutvikling innen demensomsorgen
  • kunne analysere faglige problemstillinger innen demensomsorgen
  • kunne anvende kunnskaper og ferdigheter i demensomsorg på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter

• Innovasjon og innovasjonsarbeid i helse- og sosialsektoren
  • Systematiske metoder for kartlegging og utvikling av demensomsorg på individ- og gruppenivå:
    • Dementia care mapping (DCM)
    • Marte Meo-metoden
    • Vips praksismodell (VPM)
  • Systematisk litteratursøk

Du skal identifisere et mulig forbedringspotensial/utviklingsbehov relatert til innhold i studiet og utarbeide en plan for gjennomføring av et mulig innovasjonsprosjekt på egen arbeidsplass.

Oppbygning

Dette er del 3 av en videreutdanning på totalt 30 studiepoeng.

Del 1 blir gjennomført høsten 2024.
Del 2 ble tilbudt våren 2024. Det er ikke sikkert den vil bli tilbudt igjen.

Arbeidsformer

• Forelesninger
  • Seminarer/gruppesamlinger
  • Selvstudier
  • Veiledning på oppgaveskriving

Det er obligatorisk undervisning i emnet (minimum 80 % tilstedeværelse). Arbeidsomfang i emnet er beregnet til ca. 270 timer.

Videreutdanningen er på 10 studiepoeng.

Pris

Videreutdanningen er uten studieavgift. Semesteravgift (pt. kr 710/750 per semester) dekkes av prosjektet. Utgifter til pensumlitteratur dekkes av prosjektet.

Undervisningsdager

Det vil være 2 fysiske samlinger à 2 sammenhengende dager.

Undervisningsdatoer høst 2024:

• Informasjonsmøte på Zoom 5. september kl 13-14 (ikke obligatorisk)
  • Samling 1:
    - Farsund 23. og 24. september
    - Froland 25. og 26. september
  • Samling 2:
    - Farsund 7. og 8. november
    - Froland 4. og 5. november

Vilkår for å gå opp til eksamen

• Godkjent prosjektbeskrivelse
  • Deltatt på obligatorisk undervisning

Eksamen

Eksamen gjennomføres som en skriftlig oppgave der temaet er et mulig innovasjonsprosjekt på egen arbeidsplass. Arbeidet med oppgaven gjennomføres i løpet av semesteret. Oppgaven kan skrives individuelt eller i gruppe på to studenter. Det gis felles karakter ved gjennomføring i gruppe. Gradert karakter.

Med forbehold om endringer.

Studieplan

Se hele studieplanen

Søknad og opptak

Opptakskrav

Treårig helse- eller sosialfaglig profesjonsutdanning på bachelornivå. Dette omfatter sykepleiere, vernepleiere, ergoterapeuter, fysioterapeuter og sosionomer. Søker må være ansatt i en kommune på Agder.

Søkere med annen høgskole- eller universitetsutdanning på minimum tilsvarende utdanningsnivå kan etter særskilt vurdering bli tatt opp som studenter.

Spørsmål om opptak til studiet?

Slik søker du

Kontakt opptakskontoret: evuopptak@uia.no

Dette sier studentene

• Brenner for god demensomsorg

Hilde Berg Bentsen jobber som demenskoordinator i Lindesnes kommune. Hun har fått stor nytte av videreutdanningen innen demensomsorg og har fullført alle emnene UiA tilbyr innenfor dette fagfeltet.