Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Kompetanseheving for lærere

Forkunnskapskrav

Lærerutdanning, barnehagelærerutdanning eller annen relevant bachelorgrad. Det er et krav at studenten er i jobb i skolen under gjennomføringen av emnet.

Innhold

Emnet er på masternivå og er rettet mot skoleledere og lærere i grunnskole og videregående opplæring. Deltakerne vil bli kjent med aktuelle teorier og nyere forskning på områder som skoleutvikling og endring av skolekultur, organisasjonsdidaktikk og lærende møter. Det legges opp til at studentene får innblikk i hvordan de kan anvende ulike kartlegginger som grunnlag for å drive utviklingsarbeid i egen skole. Det legges vekt på erfaringsdeling mellom skoler gjennom ulike tilnærminger. På samlingene modelleres ulike arbeidsmåter som kan støtte utviklingsprosesser i skolen, og som studentene prøver ut i sitt eget kollegium. På samlingene deler studentene erfaringer og får veiledning i å lede kollektive læringsprosesser i egen skole.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:  

 

    Kunnskaper  

  • ha inngående kunnskap om skolebasert pedagogisk ledelse av kollektive læringsprosesser i profesjonsfellesskap

  • ha kunnskap om aktuelle teorier og nyere forskning på områder som skoleutvikling og kollektive læringsprosesser

  • ha kunnskap om lærere som aktører i skolens profesjonsfellesskap

 

Ferdigheter  

  • kunne anvende kartlegginger, arbeidsmetoder og verktøy for ledelse og gjennomføring av kollektive læringsprosesser i skolens profesjonsfelleskap

  • kunne planlegge prosesser for læring og utvikling

  • kunne gjennomføre utviklingsarbeid i egen og andres skole

 

Generell kompetanse  

  • kunne analysere skolers forutsetninger for utvikling

  • kunne planlegge og gjennomføre utviklingsarbeid gjennom læringsprosesser i profesjonsfellesskap

  • kunne vurdere hvilke faktorer som er av betydning for å skape utvikling

   

Vilkår for å gå opp til eksamen

Det er vilkår for å gå opp til eksamen at studenten har levert mellomarbeid knyttet til arbeid i egen skole etter første og andre samling.

Nærmere informasjon om mellomarbeidet og omfanget av arbeidskravene oppgis ved studiestart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil være samlingsbasert. Det er tre samlinger hvor den siste samlingen er en gruppeeksamen der alle studentene deltar. Samlingene legger opp til forelesninger etterfulgt av ulike gruppeprosesser. Læringsformene vil forberede både skoleledere og lærere til å jobbe skolebasert med utviklingsarbeid.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Nei

Eksamen

Muntlig gruppeeksamen. Eksamen tar utgangspunkt i mellomarbeidet utført på egen skole. Mellomarbeidet skal være relatert til relevant teori fra emnet.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 2. juni 2024 22:32:38