Hun blir UiAs nye utdanningsdirektør

Hanne Graver Møvig (55) går 5. august fra å være kunstfakultetsdirektør til utdanningsdirektør ved UiA.

Hanne Graver Møvig

Hanne Graver Møvig går fra å være fakultetsdirektør ved Fakultet for kunstfag til å bli UiAs utdanningsdirektør.

Av Øivind Dagsvik Eskedal, kommunikasjonsdirektør
Publisert 26. apr. 2024 - Sist endret 26. apr. 2024

Universitetet utlyste stillingen da det ble kjent at dagens utdanningsdirektør Greta Hilding vil gå av med pensjon i løpet av året.

Møvig kommer fra stillingen som fakultetsdirektør ved UiAs Fakultet for kunstfag, en rolle hun har hatt siden 2021.

– Jeg er svært fornøyd med at Hanne blir vår nye utdanningsdirektør. Hennes brede sektorerfaring fra både tidligere lederroller og den hun har hatt nå ved Fakultet for kunstfag gjør at hun har kunnskap og erfaring som vil komme UiA til nytte i hennes nye rolle, sier universitetsdirektør Seunn Smith-Tønnessen.

– Mange spennende utfordringer

Møvig har hatt ulike lederstillinger på UiA i årene fra 2005 til 2017. Hun har også vært sjef for fylkesbiblioteket i Vest-Agder fra 2011-2013, og i 2015 ledet hun publikumstjenestene ved Universitetsbiblioteket i Oslo (UiO). Fra 2017 til hun kom tilbake til UiA i 2021, var hun biblioteksdirektør ved UiO.

– Det ligger mange spennende utfordringer foran oss på utdanningsområdet. Vi skal jobbe med mer fleksible utdanninger, økt tilbud innen etter- og videreutdanning, og ikke minst å fortsatt jobbe med studenttrivsel og læringsmiljø, sier Møvig.

– Jeg kjenner utdanningsområdet godt fra min nåværende rolle, og gleder meg til å bli kjent med nye kolleger i Utdanningsavdelingen.